Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filter voor mechanische bescherming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • filter voor mechanische bescherming

    Waarom krijg je in vrijwel elke fotozaak een UV fliter in je handen gedrukt als je vraagt om een filter die als enige functie heeft je objectief te beschermen tegen mechanische schade? Een UV filter heeft invloed op het binnenkomend licht, dat willen we niet, bovendien is onze lichtgevoelige sensor niet gevoelig voor UV licht.

    Om een pas gekocht objectief van enige bescherming te voorzien heb ik me toch maar weer één aan laten smeren.Het is raar, maar gewone protectorfilters zijn moeilijk verkrijgbaar. Waar kopen jullie deze en wat betaal je hiervoor, uitgaande van 58 mm filtermaat?
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: filter voor mechanische bescherming

    Voor mechanische bescherming gebruik ik geen filter maar gewoon de zonnekap..

    De diverse filterproducenten bieden ook gewone neutrale beschermingsfilters aan hoor; de deze heb ik bijvoorbeeld wel steeds op mijn Nikkor 70-200 geschroefd.

    Comment


    • #3
      Re: filter voor mechanische bescherming

      Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
      Waarom krijg je in vrijwel elke fotozaak een UV fliter in je handen gedrukt als je vraagt om een filter..........
      om dezelfde reden, als dat ze bij de Chinees vragen of je er kroepoek bij wil.
      het bekt zo lekker!.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: filter voor mechanische bescherming

        Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
        Waarom krijg je in vrijwel elke fotozaak een UV fliter in je handen gedrukt als je vraagt om een filter die als enige functie heeft je objectief te beschermen tegen mechanische schade?
        Omdat de winstmarge op die dingen relatief hoog zal zijn.....

        Comment


        • #5
          Re: filter voor mechanische bescherming

          Het moet geen uv-filter zijn, maar de anti-reflectie coating is wel heel belangrijk om extra flare te voorkomen.

          Bij Canon noemen ze dat een "regular filter", de 58mm uitvoering kost 24,95 euro

          Tiffen High Trans Ultraclear 58mm = 58,95 euro

          B+W MRC XS PRO DIGITAL 58mm = 45,95 euro

          (prijzen Fotokonijnenberg)

          Ik denk dat je het verschil tussen een UV-filter en een kleurloos protectiefilter niet zal zien op de foto.

          Het enige probleem is dat je met een filter wel gemakkelijker last krijgt van flare (vlekken op de foto, en verminderd contrast bij tegenlicht).

          Een zonnekap beidt in de meeste omstandigheden voor voldoende bescherming, maar in bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld bij motorcross, rally...) is het toch aangewezen om een extra laagje voor het frontelement te hebben, al is het maar omdat je dat gemakkelijk schoon kan vegen, en dat het dan niet zo'n groot probleem is als er krasjes opkomen.
          Een wegvliegend steentje gaat misschien ook los door dat dunne glaasje, maar met wat geluk heeft het steentje dan net niet meer genoeg kracht om het frontelement nog te beschadigen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: filter voor mechanische bescherming

            op accessoires ligt een hogere winstmarge.. tevens wordt er nog steeds voeding gegeven aan de mythe ,dat uv-filters of beschermingsfilters een absolute noodzaak zijn.. frontglas is behoorlijk hard, de meeste krassen komen door teveel en verkeerd poetsen.. onder extreme omstandigheden kan een beschermingsfilter wel een goede zaak zijn natuurlijk..
            EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

            Comment


            • #7
              Re: filter voor mechanische bescherming

              En tegen wat te beschermen ... ? Neerstortende kamelen die je niet ziet aankomen? Briljante marketing om je iets aan te smeren dat je niet nodig hebt. Beste bescherming is de lensdop / voor en achter.

              YMMV Nerdi
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: filter voor mechanische bescherming

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                En tegen wat te beschermen ... ? Neerstortende kamelen die je niet ziet aankomen? Briljante marketing om je iets aan te smeren dat je niet nodig hebt. Beste bescherming is de lensdop / voor en achter.

                YMMV Nerdi
                Dit is de meest constructieve opmerking die ik in jaren gelezen heb...
                Misschien vind je je eigen comment heel grappig, maar ik in elk geval niet. En niemand heeft er ook iets aan...
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Re: filter voor mechanische bescherming

                  Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                  op accessoires ligt een hogere winstmarge....... Volkomen met U eens,heb zelf jaren in een grote fotozaak gewerkt,om een voorbeeld te noemen een Kodak tasje van 30 fr. inkoop werd aan 300 fr verkocht!!. tevens wordt er nog steeds voeding gegeven aan de mythe ,dat uv-filters of beschermingsfilters een absolute noodzaak zijn.. frontglas is behoorlijk hard, de meeste krassen komen door teveel en verkeerd poetsen.. onder extreme omstandigheden kan een beschermingsfilter wel een goede zaak zijn natuurlijk..
                  Gebruik zelf nooit meer een UV of andere filters om de lens te beschermen,maar als je bv.motocross van dichtbij gaat fotograferen wil je wel geen steen recht in uw lens krijgen!
                  Mvg

                  Comment


                  • #10
                    Re: filter voor mechanische bescherming

                    Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
                    Gebruik zelf nooit meer een UV of andere filters om de lens te beschermen,maar als je bv.motocross van dichtbij gaat fotograferen wil je wel geen steen recht in uw lens krijgen!
                    daarvoor zou ik ook een uitzondering maken.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: filter voor mechanische bescherming

                      een beschermingsfilter of geen filter is m.i. een kwestie van persoonlijke voorkeur en in een aantal gevallen ook wel nuttig om je objectief extra te beschermen.
                      je zal heftige voorstanders en heftige tegenstanders tegenkomen.
                      absoluut nodig is dat dus niet , maar het geeft mij althans een veilig gevoel.
                      in een aantal gevallen ( zeker als de kwaliteit van de filter minder goed is ) kan dit ongewenste effecten geven zoals door anderen reeds is aangegeven.

                      wat dus wel belangrijk is, als je wel kiest voor een filter, is dat je er eentje neemt die in verhouding staat tot de kwaliteit van je objectief .
                      dus geen goedkope en/of minderwaardige filter op een hoogwaardig objectief plaatsen.

                      ik koop altijd B + W MRC filters.
                      die vind je o.m. bij Konijn of bij Redcoon
                      kostprijs van die dingen is afhankelijk van de filtermaat, maar je mag op zo'n 60 euro rekenen voor een neutrale beschermingsfilter van goede kwaliteit.
                      niet echt goedkoop dus.

                      Comment


                      • #12
                        Re: filter voor mechanische bescherming

                        Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
                        Gebruik zelf nooit meer een UV of andere filters om de lens te beschermen,maar als je bv.motocross van dichtbij gaat fotograferen wil je wel geen steen recht in uw lens krijgen!
                        Mvg
                        daarom zei ik ook: extreme omstandigheden..
                        EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                        Comment

                        Working...
                        X