Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 28mm F1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 28mm F1.8

    Mijn EF 50mm F1.4 is mijn favoriete objectief. Vaak is 50 mm te lang voor concertfotografie in kleine zaaltjes waar ik dicht op de muzikanten sta. Zoekend op het internet kom je er al gauw achter dat een prime met kortere brandpuntafstand niet zo subliem zal zijn als de EF 50 F1.4. Sterker nog, vele van deze primes worden in reviews afgekraakt. Omdat ik toch echt een kortere lichtsterke prime nodig had heb ik zeer veel reviews gelezen. Als we het hebben over de 28mm primes van Canon dan wordt algemeen gesteld dat de goedkope plastic F2.8 versie prima presteert en dat de duurdere EF 28mm F1.8 zo goed als onbruikbaar is onder de F2.8 waarmee de F1.8 versie een slechte keuze is.

    De afgelopen weken heb ik nogmaals vele reviews over de F1.8 gelezen. Gerenommeerde sites laten weinig heel van dit objectief maar onder de vele reviews van gebruikers is het oordeel erg wisselend. Omdat F2.8 voor mij niet lichtsterk genoeg is heb ik gisteren toch maar de EF 1.8 aangeschaft. Gisteravond heb ik de nodige testfoto's genomen waardoor ik nu geen twijfel meer heb over dit objectief. Hij past mooi bij mijn andere primes. De bouwkwaliteit is gelijk aan die van de EF 50mm F1.4. Vol open is de Ef 1.8 inderdaad vrij soft maar ik denk, voor concertfotografie nog wel bruikbaar. Op F2.0 is al verbetering te zien en op F2.2 is het objectief duidelijk scherper. Vol open is contrast en saturatie duidelijk minder dan op b.v. F4. maar dit is met RAW bewerking goed bij te sturen.

    De mooie scherpteverdeling die je met de EF 50mm F1.4 krijgt zul je met dit objectief niet krijgen omdat hiervoor de brandpuntsafstand van 50 mm nodig is. In die zien is dit objectief niet te vergelijken met een 50 mm prime.

    Het zou kunnen zijn dat de exemplarische verschillen van dit objectief groot zijn. Dit kan de reden zijn voor de uiteenlopende meningen over dit objectief.
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: Canon EF 28mm F1.8

    Bedankt voor die info , heb vroeger ook nog naar die lens zitten kijken maar nog nooit gekocht. Ik denk dat ik zelf eerder de 35mm zou aanschaffen (crop 1.3)

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 28mm F1.8

      Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
      Bedankt voor die info , heb vroeger ook nog naar die lens zitten kijken maar nog nooit gekocht. Ik denk dat ik zelf eerder de 35mm zou aanschaffen (crop 1.3)
      De EF 35 mm F2.0 wordt zeer goed beoordeeld maar ligt voor mij te dicht bij 50 mm.

      Crop 1,3, hoort dacht ik bij een 1D?
      Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 28mm F1.8

        jap.
        Ik heb bij toeval de 50mm omdat ik ze als defecte lens opgekocht heb en gerepareerd. maar achteraf wel zeer blij mee, toen keek ik ook nog naar de 35mm.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 28mm F1.8

          Al naar Sigma gekeken? De 30/1.4 schijnt heel goed te zijn. Ik ben hiervoor aan het kijken. Enig nadeel is dat er nogal wat verschillen kunnen zijn tussen de objectieven.
          Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 28mm F1.8

            De bevindingen van Kalahari komen overeen met mijn ervaringen. Vanaf F2.2 wordt deze lens echt scherp. Ik vind het gewoon een leuk onopvallend lenske om steeds in de tas te hebben. Bijkomend voordeel is dat je heel dicht kan scherpstellen.
            Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 28mm F1.8

              Oorspronkelijk geplaatst door W-dytoi Bekijk bericht
              Al naar Sigma gekeken? De 30/1.4 schijnt heel goed te zijn. Ik ben hiervoor aan het kijken. Enig nadeel is dat er nogal wat verschillen kunnen zijn tussen de objectieven.
              en niet geschikt voor fullframe

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 28mm F1.8

                Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                en niet geschikt voor fullframe
                Neen, maar een 40D is volgens mij nog altijd geen fullframe
                Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 28mm F1.8

                  mochten ze nu eens afkomen met een goedkopere 24mm of een goedkopere 14mm ...
                  UnicornPictures on Facebook & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 28mm F1.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door W-dytoi Bekijk bericht
                    Neen, maar een 40D is volgens mij nog altijd geen fullframe
                    De TS heeft zijn lens toch al, het gaat hier over 'een lens' niet over 'een lens op een 40D'
                    't zijn niet allemaal topics waar iemand 1645triljard meningen krijgt over lens en toestel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 28mm F1.8

                      Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                      mochten ze nu eens afkomen met een goedkopere 24mm of een goedkopere 14mm ...
                      14mm samyang?? geen af en wat vervorming

                      Canon 24mm `.4 had ik voor 650-700 2dehands kunnen kopen en heb dat niet gedaan een tijdje terug. nog altijd spijt van.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 28mm F1.8

                        Ik heb die 28 ook gehad en was er vrij teleurgesteld over. Met mijn 17-55 2.8 op 28 mm en
                        op 2.8 was deze een fractie scherper dan de 28 op 2.8. Toch heb ik spijt dat ik het lensje
                        weer verkocht heb. Handig op straat en heel wat vriendelijker om iemand onder de neus
                        te duwen dan zo'n 17-55 2.8.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 28mm F1.8

                          Ik heb een 35L 1.4... en die is qua "scherpteverdeling" toch ook subliem hoor. Volopen goed te gebruiken ( door de groothoek wordt de DOF wat groter ook).
                          Bij een FF tov een crop heb je dan nog eens een beetje extra verschil.
                          Dus als er aan die 28mm, 30mm of 35mm lenzen nadelen zijn dan is dat m.i. eerder te wijten aan de crop camera. Heb zelf een 40D en een 5DII en een 35mm op crop moet dan zowat de 50mm van de FF zijn.
                          Bij concerten van dichtbij, op kleine podia, gebruik ik toch graag de 35mm op FF hoor. Da's dan euh... pakweg 22mm op de crop. Om in die range een goede 1.4 te vinden.... denk het niet.
                          Bottomline: 50mm op crop is zo'n beetje wat een 85mm op FF is. Om op een crop de feel van een lichtsterke FF 50mm te krijgen, heb je een probleem omdat je veel breder moet gaan en er in die range geen 1.4 lenzen beschikbaar zijn (zeker al niet van het type dat volopen goed scherp is).

                          Om iemand te quoten: "If you are new to prime lenses and you use a 1.6 cropped sensor camera, THIS IS THE LENS FOR YOU! (28mm 1.8) Believe me, you can’t go wrong. If your budget allows you to spend more, get the 35mm f1.4 L USM."
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment

                          Working...
                          X