Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijen legen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterijen legen

    Bestaat er een goed manier om batterijen (bijvoorbeeld van een Canon 40D) te legen?


    Ik zou dit willen doen omdat ik dit weekend veel moet kunnen fotograferen en daarom zou ik liefst de batterijen maximaal kunnen laden.

    Dacht eventueel om de camera aan te zetten en op het scherm een foto te tonen. Dit lijkt mij het meeste verbruik te geven of niet?


    Mvg en dank bij voorbaat

    Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

  • #2
    Re: Batterijen legen

    Cellen met lithium ionen herlaad je best zoveel mogelijk en zo vroeg mogelijk en laat je best zo weinig mogelijk leeglopen. Elke batterij heeft een beperkt aantal herlaadcycli. Lithium -ioncellen kan je in een cyclus gerust meerdere keren opladen en gebruiken. Hoe meer je ze herlaadt voor ze helemaal leeg is hoe langer ze meegaan.

    Dat klinkt vreemd na decennia van NiCa batterijen, maar het is zo;
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Batterijen legen

      Als je graag hebt dat de accu zo snel mogelijk versleten is, dan moet je ze vooral leeg maken.

      Een lithium-ion accu kan je best gewoon bijladen, die moet je nooit leeg maken zoals een nikkel-metaalhydride of nikkel-cadmium accu.

      Een lithium-ion accu gaat het langst mee als je ze niet te diep ontlaadt.
      Bijladen na gebruik is dus voldoende om met de maximale accu-capaciteit aan de volgende fotoshoot te kunnen beginnen.

      Als je ze echt lang zou willen bewaren, dan zou het best zijn dat de lithium-ion accu voor zo'n 50% geladen is. Dan veroudert ze minder snel.
      Maar dat is dus voor de accu's die je zelden nodig hebt, de andere steek je na gebruik terug in de lader zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je de camera weer nodig hebt.

      De capaciteit van een lithium-ion accu vermindert met zo'n 20% per jaar (bij 20°C, als je ze bewaart bij een lagere temperatuur is dat minder).
      Ze "verslijt" dus vanaf het ogenblik dat ze geproduceerd is, eigenlijk zou er een productiedatum op moeten staan...


      Ik zie dat je ook nog een 1D MKII hebt, daar zit een nikkel-metaalhydride accu in, die moet je wel af en toe helemaal ontladen voor je ze weer herlaadt...
      Last edited by Black B@ndit; 31 augustus 2011, 17:07.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Batterijen legen

        ook kom die reden heb ik de grip van mijn camera gehaald. Daarmee is er altijd een batterij volledig leeg. Nu verwissel ik gewoon de batt als ik zie dat ze iets voorbij half is. Pas als ik er echt niet kom laat ik ze helemaal leeg gaan.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Batterijen legen

          Bedankt voor de info.

          Voor de 1D MKII is er inderdaad een optie op de lader om te ontladen.


          Voor de 40D zal ik controleren of ik de batterijen zo laat en eventueel nog een extra mee neem. Heb ook de grip met 2 batterijen omdat ik nogal veel in portretstand trek en dit toch wel gemakkelijk is.


          Mvg

          Steven
          1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

          Comment

          Working...
          X