Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

    Ik ben van plan om een Nikkor 70-200mm VR I te kopen. Tweedehands welliswaar. Maar ik zou graag willen weten wat ik allemaal kan doen om die lens te testen of beter gezegt: te weten of het wel een goeie lens is? Ik heb eigenlijk nog nooit met een DSLR gewerkt. Ik wil graag beginnen met fotografie maar wil wel geen geld verspillen aan kit lenzen.

    Wanneer zou jij een lens bijvoorbeeld nooit aannemen ook al is de rest uitstekend?



    Van op voorhand bedankt

    VéCéke

  • #2
    Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

    Iemand meenemen die er iets van kent ?

    Vooral horen of er niets rammelt.

    Zijn er geen krassen op de lens ?

    Is het objektie langs de buitenkant in goeie staat ? Een krasje op het plastic kan geen kwaad, maar vermindert wel de waarde.

    En natuurlijk foto's nemen in verschillende omstandigheden en ze op de pc van de verkoper bekijken vooraleer je tot de aankoop overgaat !
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

      Beweegt het diafragma soepel in alle standen?

      Geen rare geluiden bij scherpstellen?

      Ziet de vatting er goed uit (als er bruut lens gewisseld is, dan zou je dat kunnen zien en dat zegt veel over hoe iemand met z'n apparatuur omgaat).
      Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

      Comment


      • #4
        Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

        bekijk de laatste opnamen (van de verkoper) genomen met die lens
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

          Oorspronkelijk geplaatst door VéCéke Bekijk bericht
          Ik ben van plan om een Nikkor 70-200mm VR I te kopen. Tweedehands welliswaar. Maar ik zou graag willen weten wat ik allemaal kan doen om die lens te testen of beter gezegt: te weten of het wel een goeie lens is? Ik heb eigenlijk nog nooit met een DSLR gewerkt. Ik wil graag beginnen met fotografie maar wil wel geen geld verspillen aan kit lenzen.
          Het lijkt mij dat voor een beginner kitlenzen geen geldverspilling zijn......

          Maar mocht je toch de drang niet kunnen weerstaan om een professioneel objectief aan te schaffen, dan zou ik voor de zekerheid een keuze maken voor een cosmetisch 100% objectief dat te koop wordt aangeboden op dit forum en waar de verkoper een aardige "track-record" heeft. Functioneel beoordelen is volgens mij lastig als je nog nooit een DSLR met objectief hebt gebruikt.

          Comment


          • #6
            Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

            als je nooit een reflexcamera hebt gebruikt denk ik dat het heel moeilijk wordt om die lens te testen. Met een telelens scherpe foto's maken is niet zo eenvoudig als bv een mandarinneke pellen. zette ipv een lens te testen.

            Wat kan je altijd testen:

            * bij de pro zooms van Nikon draaien de focus- en zoomringen soepel en hebben ze over heel het draaibereik dezelfde weerstand. Als die met horten en stoten draaien is er iets mis.
            * Als je een lens koopt van iemand die die heel veel gebruikt kan de buitenkant er echt slecht uitzien zonder dat er optisch ook maar iets mis is. Dat zegt dus niet zoveel.
            * Een kras op een lens is bijna nooit een probleem. WIl je weten of een kras ooit zichbaar zal zijn, maak dan een paar tegenlichtopnamen. Als krassen de beeldkwaliteit aantasten is dat eerst bij tegenlicht.
            * Zoals Bouk zegt: kijk eens naar de foto's die de verkoper ermee maakte. Zelf leg ik altijd prints klaar die gemaakt zijn met het materiaal dat ik verkoop.
            * De verkoper: neemt hij er zijn tijd voor. Iemand die de verkoop rap rap wil afsluiten heeft soms iets te verbergen. Wie vertrouwen heeft in het materiaal dat hij verkoopt vind het normaal ook niet erg dat je dat uitvoerig test.
            * Niet afkomen met zaklampen om in de lens op zoek te gaan naar stofdeeltjes.
            * Met het pinnetje aan de vatting dat het diafragma bedient kan je dat eens openen en sluiten. Een diafragma mag niet de minste weerstand vertonen.

            Kitlenzen zijn idd geen geldverspilling. Optisch is er zeer weinig op aan te merken en je moet veelvouden van de prijs uitgeven voor een paar procentjes kwaliteitswinst. Enkel mechanisch zijn ze niet al te best, maar je kan duizenden en duizenden foto's maken voor dat zich laat voelen.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

              Dankuwel allemaal voor de hulp

              Ik weet zowieso dat ik het geduld niet kan opbrengen om naar een betere lens te gaan. En
              Ik weet natuurlijk dat het niet gemakkelijk is (zeker als je een absolute leek bent als mij) om een lens te testen. En ik heb dan ook al fotografen gecontacteerd. Maar niemand is bereidt om mij te helpen. Zelfs niet tegen betaling.

              Dus moet ik zelf maar proberen om deze te testen. Als jullie nog meer tips hebben, stuur maar door.


              alvast bedankt iedereen!

              Comment


              • #8
                Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

                Ik heb onlangs een tweedehands Tamron 70-200/F2.8 gekocht. Wat bleek nu dat er een decentering probleem was, rechterzijde vd foto was niet scherp. het was me niet opgevallen toen ik bij de verkoper was en getest had. Ik had gelukkig nog garantie en bij konijnenberg binnengebracht, vandaag mogen afhalen na een maand. Lens is nu in orde, maar als ik geen garantie had dan was de prijs wel hoog opgelopen.
                Dus veel foto's nemen en vooral op F2.8, daar komt het minste probleem al naar voren.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VéCéke Bekijk bericht
                  Ik weet natuurlijk dat het niet gemakkelijk is (zeker als je een absolute leek bent als mij) om een lens te testen. En ik heb dan ook al fotografen gecontacteerd. Maar niemand is bereidt om mij te helpen. Zelfs niet tegen betaling.
                  Met de lenzen die erbij zijn starten is een geen overbodige tussenstap ... er is niks mis met de kitlenzen van alle merken, integendeel .... prijs/kwaliteit onklopbaar ... de 70-200 2.8 VR1 is een behoorlijke toeter als beginnersgerief ... ik wil je wel helpen en doe dit uiteraard gratis ... maar een correcte verkoper geeft op de dingen die hij verkoopt logischerwijze een ruime soepele garantie daar eigenlijk niemand bij het afhalen volledig kan testen en vooral electronica occasionele kuren kan hebben ... bij verzenden is testen sowieso onmogelijk en dat gebeurt ook veel ... voor mij is garantie geven op de dingen die ik verkoop logisch, en dit x maanden (x mag de koper zelf invullen).

                  Comment


                  • #10
                    Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                    Met de lenzen die erbij zijn starten is een geen overbodige tussenstap ... er is niks mis met de kitlenzen van alle merken, integendeel .... prijs/kwaliteit onklopbaar ... de 70-200 2.8 VR1 is een behoorlijke toeter als beginnersgerief ... ik wil je wel helpen en doe dit uiteraard gratis ... maar een correcte verkoper geeft op de dingen die hij verkoopt logischerwijze een ruime soepele garantie daar eigenlijk niemand bij het afhalen volledig kan testen en vooral electronica occasionele kuren kan hebben ... bij verzenden is testen sowieso onmogelijk en dat gebeurt ook veel ... voor mij is garantie geven op de dingen die ik verkoop logisch, en dit x maanden (x mag de koper zelf invullen).

                    Allereerst bedankt voor het aanbod. Maar ik ben een student en zal dus onmogelijk in Genk geraken op hetzelfde moment als de verkoper terwijl u dan ook nog thuis bent.
                    Zou jij persoonlijk een VR-lens tweedehands kopen? Ik heb al mensen gehoord die zeggen dat het beter is VR-lenzen niet tweedehands te kopen omdat het te riskant is.

                    Ik wil gerust wel een 17-55 lens kopen. Als dat veiliger is tweedehands (aangezien het geen VR heeft). 't Is gewoon dat ik een mooi prijsvoorstel heb gevonden voor de VR I.

                    Hoe kan de verkoper eigenlijk die garantie bieden? In het verkoopcontract neerschrijven of moet die eerst naar een winkel/Nikon België gaan om een garantie voor x aantal maanden aan te gaan voor de lens?
                    Last edited by VéCéke; 31 augustus 2011, 15:43.

                    Comment


                    • #11
                      Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

                      [QUOTE=VéCéke;3254586Hoe kan de verkoper eigenlijk die garantie bieden? In het verkoopcontract neerschrijven of moet die eerst naar een winkel/Nikon België gaan om een garantie voor x aantal maanden aan te gaan voor de lens?[/QUOTE]

                      niet! Ik heb nog nooit iets tweedehands gekocht of verkocht met garantie. Men koopt wat men ziet. Ik geef en neem altijd tijd om iets te testen. Als ik iets verkoop kan ik niet nagaan wat men tussen het kopen en klagen doet. Als ik iets koop weet ik dat ik met een 2dehands koop bezig ben en dat dat risico erbij hoort. Nogmaals, totnutoe nog geen enkel probleem gehad, niet met kopen of verkopen. Er zijn echt heel weinig particulieren die willens en wetens kapotte artikelen oplappen om een test te doorstaan en zo te verkopen.

                      Je moet gewoon wat vertrouwen hebben in je medemens. 't zijn niet allemaal bankiers.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

                        En toch zou ik eerst léren werken met mijn DSLR, eerder dan vlugvlug te willen rondlopen met een prachtig toestel met een grote toeter op waar iedereen naar opkijkt, maar waar ik niks van ken...
                        Je zegt zelf dat je nooit eerder met een reflex hebt gewerkt, hoe kan je dan in godsnaam vooraf al uitmaken welke lens je voorkeur geniet?
                        Last edited by dréten; 31 augustus 2011, 18:36.

                        Comment


                        • #13
                          Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                          En toch zou ik eerst léren werken met mijn DSLR, eerder dan vlugvlug te willen rondlopen met een prachtig toestel met een grote toeter op waar iedereen naar opkijkt, maar waar ik niks van ken...
                          Je zegt zelf dat je nooit eerder met een reflex hebt gewerkt, hoe kan je dan in godsnaam vooraf al uitmaken welke lens je voorkeur geniet?

                          Als je denkt dat het mijn bedoeling is om 'cool' te lijken dan zit je er heel ver naast, daarvoor ga ik geen maand vakantiejob doen en alles in een reflex steken. Ik heb een paar keer van een vriend zijn familielid met een canon foto's mogen nemen (en ook een aantal keer met een nikon) en ik vond de Nikon toch leuker te gebruiken. Ik zeg dat ik nog nooit een DSLR heb vastgehad omdat ik niet vind dat ik er ervaring met heb na 4-5 uur gebruik zeker niet als het al even geleden is. De theorie ken ik wel wat aangezien ik al over een jaar video's bekijk op youtube van DomBowerPhoto en andere kanalen. Ik weet dat theorie ver van praktijk ligt maar toch .. ik heb al even die theorie kunnen toepassing en dat helpt al. Inplaats van iemand direct aan te vallen zou je misschien eens kunnen nagaan waarvoor iemand ermee wilt beginnen. Als ik een goeie tweedehands piepkleine prime lens te pakken kan krijgen zou ik dat evenzeer doen als een 70-200.


                          Er zijn amper zulk een lenzen te koop. En daarom wil ik er vroeg genoeg bijzijn om het beste koopje te kunnen maken en dan direct men DSLR te kopen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door VéCéke Bekijk bericht
                            Als je denkt dat het mijn bedoeling is om 'cool' te lijken dan zit je er heel ver naast, daarvoor ga ik geen maand vakantiejob doen en alles in een reflex steken. Ik heb een paar keer van een vriend zijn familielid met een canon foto's mogen nemen (en ook een aantal keer met een nikon) en ik vond de Nikon toch leuker te gebruiken. Ik zeg dat ik nog nooit een DSLR heb vastgehad omdat ik niet vind dat ik er ervaring met heb na 4-5 uur gebruik zeker niet als het al even geleden is. De theorie ken ik wel wat aangezien ik al over een jaar video's bekijk op youtube van DomBowerPhoto en andere kanalen. Ik weet dat theorie ver van praktijk ligt maar toch .. ik heb al even die theorie kunnen toepassing en dat helpt al. Inplaats van iemand direct aan te vallen zou je misschien eens kunnen nagaan waarvoor iemand ermee wilt beginnen. Als ik een goeie tweedehands piepkleine prime lens te pakken kan krijgen zou ik dat evenzeer doen als een 70-200.


                            Er zijn amper zulk een lenzen te koop. En daarom wil ik er vroeg genoeg bijzijn om het beste koopje te kunnen maken en dan direct men DSLR te kopen.
                            hoho, rustig rustig!
                            Wie maak ik zwart dan, en wie val ik aan?
                            Als je goed mijn reactie leest dan zie je dat ik enkel in eigen naam spreek
                            Ik wilde je alleen maar van je idee afbrengen om eerst veel geld uit te leggen om dan pas in te zien dat dat nodeloos blijkt.
                            Je zou evengoed een piepkleine prime verkiezen boven een 70-200, zeg je...
                            Vermoedelijk zal je dan ook wel weten dat je met een prime een heel ander soort foto's zal moeten maken dan met die 70-200 waarover je het hebt..., want als het echt een "piepkleine" prime is, dan zal die vermoedelijk geen 70mm zijn, en al zeker geen 200mm.

                            Comment


                            • #15
                              Re: tweedehands lens kopen. Hoe moet ik die testen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                              hoho, rustig rustig!
                              Wie maak ik zwart dan, en wie val ik aan?
                              Als je goed mijn reactie leest dan zie je dat ik enkel in eigen naam spreek
                              Ik wilde je alleen maar van je idee afbrengen om eerst veel geld uit te leggen om dan pas in te zien dat dat nodeloos blijkt.
                              Je zou evengoed een piepkleine prime verkiezen boven een 70-200, zeg je...
                              Vermoedelijk zal je dan ook wel weten dat je met een prime een heel ander soort foto's zal moeten maken dan met die 70-200 waarover je het hebt..., want die piepkleine prime zal dan vermoedelijk geen 70mm zijn, en al zeker geen 200mm.

                              Daar gaat het bij mij niet om. Ik wil bijleren over fotografie via welke lens dan ook mogelijk. Als ik maar geen lenzen moet kopen waar ik geen tevreden gevoel bij zal hebben. Maar als ik een koopje kan doen, waarom ook niet?

                              Comment

                              Working...
                              X