Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1100 of nikon 3100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 1100 of nikon 3100

    Hey,

    Ja daar gaan we weer, de zoveelste met zo'n vraag.
    Inderdaad, en de meesten zouden zeggen: neem de toestellen in de hand en speel er eens mee. Akkoord een terecht antwoord en iedereen voelt het anders aan.
    Ik heb hierbij een andere vraag die mij partner speelt.
    Voor welk merk C of N zijn er, prijs kwaliteit, de beste objectieven en de snelste. zijn sigma en/of tamron ook te overwegen.

    Alvast bedankt,
    Kris.
    Nikon D3100 + Nikon 18-55mm VR f3.5-5.6G DX AF-S + Nikon 55-300mm VR f4,5-5,6G ED AF-S DX + SB-700

  • #2
    Re: Canon 1100 of nikon 3100

    Canon en Nikon leveren samen meer dan 100 objectieven, van extreem groothoek tot estreem tele met een heleboel daartussen. Omdat je in de aanhef hebt staan 1100D D3100 verwacht ik dat jij het alleen maar wilt hebben over wat eenvoudige objectieven. Klopt mijn aanname?

    Je zal eerst moeten bepalen wat je doel van het fotobestand is. Moet het een afdruk van A2 formaat voor aan de muur of een foto van 10 x 15 cm voor in het familiealbum? In het eerste geval zou ik niet snel besparen op goed glas. In het tweede geval is een kitlens meestal voldoende. Tevens kan je dan de aanschaf van een compact overwegen, scheelt heel wat gezeul!

    Een budget bepalen is tevens wel zo handig. En onderwerp van je foto's ook. Een leeuw in Afrika vraagt een andere lens dan een leeuw in de dierentuin. En de ene fotograaf maakt mooie landschapsfoto's met een supergroothoek terwijl een andere fotograaf daat een tele voor gebruikt.

    Los van bovenstaande, elk merk heeft uitschieters naar boven en naar beneden. Een uitschieter kan absoluuut zijn en kan in verhouding zijn tot de prijs.

    Merken als Sigma, Tamron en Tokina hebben heel interessante objectieven.
    Een paar voorbeelden, louter en alleen op basis van mijn eigen fotografische- en test-ervaring, zijn Sigma 150 mm/2.8 macro, Sigma 105 mm/2.8 macro, Sigma 85 mm/1.4, Sigma 70-200 mm/2.8 OS, Sigma 17-70 mm OS, Tamron 17-50 mm VC, Tokina 12-24 mm/4.0 en Tokina 100 mm/2.8 macro. Nogmaals, deze lijst is niet compleet.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Canon 1100 of nikon 3100

      Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
      Canon en Nikon leveren samen meer dan 100 objectieven, van extreem groothoek tot estreem tele met een heleboel daartussen. Omdat je in de aanhef hebt staan 1100D D3100 verwacht ik dat jij het alleen maar wilt hebben over wat eenvoudige objectieven. Klopt mijn aanname?

      Je zal eerst moeten bepalen wat je doel van het fotobestand is. Moet het een afdruk van A2 formaat voor aan de muur of een foto van 10 x 15 cm voor in het familiealbum? In het eerste geval zou ik niet snel besparen op goed glas. In het tweede geval is een kitlens meestal voldoende. Tevens kan je dan de aanschaf van een compact overwegen, scheelt heel wat gezeul!

      Een budget bepalen is tevens wel zo handig. En onderwerp van je foto's ook. Een leeuw in Afrika vraagt een andere lens dan een leeuw in de dierentuin. En de ene fotograaf maakt mooie landschapsfoto's met een supergroothoek terwijl een andere fotograaf daat een tele voor gebruikt.

      Los van bovenstaande, elk merk heeft uitschieters naar boven en naar beneden. Een uitschieter kan absoluuut zijn en kan in verhouding zijn tot de prijs.

      Merken als Sigma, Tamron en Tokina hebben heel interessante objectieven.
      Een paar voorbeelden, louter en alleen op basis van mijn eigen fotografische- en test-ervaring, zijn Sigma 150 mm/2.8 macro, Sigma 105 mm/2.8 macro, Sigma 85 mm/1.4, Sigma 70-200 mm/2.8 OS, Sigma 17-70 mm OS, Tamron 17-50 mm VC, Tokina 12-24 mm/4.0 en Tokina 100 mm/2.8 macro. Nogmaals, deze lijst is niet compleet.


      Vroeger een Canon 500(analoog) (kit 28-80 en 75-300)gehad en verkocht in het begin van digitijdperk
      Momenteel heb ik een Sony Cyber-shot DSC-H2 (12X zoom)(6mp). Ik heb die gekocht omdat ik toen een DSLR te duur vond. De Sony is een leuk toestel maar ondervind wat beperkingen. MN: meer groothoek(in huis) ; maakt vlug gebruik van de flitser en is op dat vlak heel traag ; bij helder weer kan ik binnenshuis prachtige foto's maken, bij bv. bewolkt weer is er een grote sluitertijd waardoor de foto's geschemerd zijn ; de zoom is aangedreven en soms traag ; bij ISO400 al redelijk wat ruis ; slave flits niet mogelijk.
      Vandaar dit ik nu uitkijk om DSLR aan te schaffen. Ik heb gelezen hier op het forum dat het beter is een goedkopere body aan te schaffen en wat meer geld te spenderen aan betere lenzen.

      Alle info en/of voorstellen zijn welkom
      Last edited by Kris Annaert; 31 augustus 2011, 18:47.
      Nikon D3100 + Nikon 18-55mm VR f3.5-5.6G DX AF-S + Nikon 55-300mm VR f4,5-5,6G ED AF-S DX + SB-700

      Comment


      • #4
        Re: Canon 1100 of nikon 3100

        Wat is je budget?

        Wat voor een kwaliteit verlang je van de objectieven?
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Canon 1100 of nikon 3100

          geen idee of er wel een antwoord is op die vraag.

          Beide merken horen tot de top. Ik zie die witte toeters niet graag, anderen zijn er zot van. De kwaliteit ligt zo dicht bijeen dat je het eerder in de irrationele argumenten moet gaan zoeken. Bij Nikon slagen ze er bijvoorbeeld niet in om een beetje lijn in hun design te krijgen: camera's zwart en rood, lenzen zwart en goud en hun draagriemen zwart en geel
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Canon 1100 of nikon 3100

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            geen idee of er wel een antwoord is op die vraag.

            Beide merken horen tot de top. Ik zie die witte toeters niet graag, anderen zijn er zot van. De kwaliteit ligt zo dicht bijeen dat je het eerder in de irrationele argumenten moet gaan zoeken. Bij Nikon slagen ze er bijvoorbeeld niet in om een beetje lijn in hun design te krijgen: camera's zwart en rood, lenzen zwart en goud en hun draagriemen zwart en geel
            Bij mij mogen die witte lenzen ook zwart zijn maar opvallen doe je toch .Als je iemand ziet wandelen met een momopod met nikon camera met 400/f2,8 dan heeft die ook beziens met zijn zwarte buis .
            Een keuze maken tussen Nikon en Canon is niet gemakkelijk beiden zijn aan elkaar gewaagd evenals hun lenzen .Vraag is snel dezet maar een antwoord waar je iets aan hebt is wat anders .Gelijk wat je neemt welkom in de club.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 1100 of nikon 3100

              Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
              Bij mij mogen die witte lenzen ook zwart zijn maar opvallen doe je toch .Als je iemand ziet wandelen met een momopod met nikon camera met 400/f2,8 dan heeft die ook beziens met zijn zwarte buis .
              Een keuze maken tussen Nikon en Canon is niet gemakkelijk beiden zijn aan elkaar gewaagd evenals hun lenzen .Vraag is snel dezet maar een antwoord waar je iets aan hebt is wat anders .Gelijk wat je neemt welkom in de club.
              t gaat mij niet over opvallen, maar over mooi en lelijk. Opvallen of niet zou je nog objectief en rationeel kunnen noemen.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Canon 1100 of nikon 3100

                Smaken en kleuren kunnen verschillen .Ga met de vrouw maar eens de kleur van een nieuwe wagen kiezen.Sorry voor de vrouwen hier.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 1100 of nikon 3100

                  Volgens DxOMark is de 3100 ietsje beter.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 1100 of nikon 3100

                    Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                    Wat is je budget?
                    Mijn eerste gedacht was een all round lens( zo noemen jullie dat denk ik) bv. 18-200 of 18-300. dan hoef je niet te wisselen van lens. Door wat te lezen op dit forum blijkt het beter te zijn 2 lenzen te nemen. Volgens dat ik gelezen heb zou de kwaliteit beter zijn, en een te grote F bij groothoek van een all round. bv 18-55 en 55-300(wat de meesten aanbevelen). Verbeter mij als ik verkeerd ben. Een 18-55 vind ik persoonlijk wat krap in zoom(net ietsie pietsie te kort) ik zou eerder gaan naar een bv 18-105 of 18-135. Ik zou de aankoop willen spreiden, om miskopen of onnodige aankoop tegen te gaan.

                    Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                    Wat voor een kwaliteit verlang je van de objectieven?
                    Bij mijn Sony Cyber-shot DSC-H2 (12X zoom)ondervind ik dat de kwaliteit is bepaalde zoom standen wazige of geschemerde beelden geeft en dat wil ik vermijden. scherpe foto's is elk zoombereik.


                    Iemand suggesties?

                    Alvast bedankt,
                    Kris
                    Last edited by Kris Annaert; 1 september 2011, 20:01.
                    Nikon D3100 + Nikon 18-55mm VR f3.5-5.6G DX AF-S + Nikon 55-300mm VR f4,5-5,6G ED AF-S DX + SB-700

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 1100 of nikon 3100

                      Ik zou gewon beginnen met de Nikkor 18-105 mm. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat het zeker geen super scherp tekenend objectief is.

                      Gewoon gaan beginnen met fotograferen. Na verloop van tijd merk je dat je meer tele, meer groothoek of hogere lichtstrekte wilt. Of misschien ook niet.

                      Meestal is de fotograaf de beperking en niet de apparatuur!
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 1100 of nikon 3100

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kris Annaert Bekijk bericht



                        Bij mijn Sony Cyber-shot DSC-H2 (12X zoom)ondervind ik dat de kwaliteit is bepaalde zoom standen wazige of geschemerde beelden geeft en dat wil ik vermijden. scherpe foto's is elk zoombereik.


                        Iemand suggesties?

                        Alvast bedankt,
                        Kris
                        Dat is zeker mogelijk, maar meestal houdt fotograferen met consumentenspullen in:
                        De beperkingen weten en indien nodig, omzeilen.
                        Voorbeeldje: de meeste betaalbare telezooms zijn aan de lange kant niet op hun best.
                        Remedie: iets uitzoomen en niet vol open gebruiken, het zijn vaak simpele maatregelen...
                        No offense, ik gebruik ook alleen maar consumentenspullen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 1100 of nikon 3100

                          Ik vind de keuze tussen Nikon en Canon zo moeilijk dat het eigenlijk heel simpel is, want
                          je krijgt vergelijkbare, zeg maar evenwaardige spullen. Bij Nikon kan je dan de 18-105
                          lens kopen, bij Canon de 15-85. In beide gevallen ben je vertrokken voor jarenlang foto
                          plezier.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 1100 of nikon 3100

                            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                            Ik zou gewon beginnen met de Nikkor 18-105 mm. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat het zeker geen super scherp tekenend objectief is.

                            Gewoon gaan beginnen met fotograferen. Na verloop van tijd merk je dat je meer tele, meer groothoek of hogere lichtstrekte wilt. Of misschien ook niet.

                            Meestal is de fotograaf de beperking en niet de apparatuur!
                            Ik heb voor mijn dochter een D3100 met 18-105 gekocht, en heb haar niet horen klagen
                            Nikon Df

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 1100 of nikon 3100

                              Hey,

                              Welke van de 2 (N 3100 / C 1100) is het handigst in het gebruik qua menu om vlug tijdens het nemen van foto's wat instellingen aan te passen?
                              Ik heb beide toestellen bij Art & Craft eens bekeken en wat me opvalt is dat er bij de C1100 meer knopjes opstaan dan de N3100. Ik vermoed dat je bij de N3100 meer in een menu moet gaan bladeren. Is dat zo? Het is spijtig dat je alleen maar het toestel kan aanvoelen en niet dieper in de bediening kan kijken.

                              Kan ik bij beide toestellen een zender aansturen om een Metz flitser op afstand te bedienen of die reageert op standaard flits op de body?

                              Gr,
                              Kris
                              Nikon D3100 + Nikon 18-55mm VR f3.5-5.6G DX AF-S + Nikon 55-300mm VR f4,5-5,6G ED AF-S DX + SB-700

                              Comment

                              Working...
                              X