Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Matglas

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Matglas

    Heeft er iemand ervaring met het veranderen van een matglas van een Nikon D 300 en dit met het oog op het werken met oude manuele of nieuwe manuele (Samyang) objectieven. En wat een matglas betreft spreken we van Katzeye of Focusing Screen. En waar laten plaatsen. Alvast bedankt voor de info.

  • #2
    Re: Matglas

    Awel, ik doe mee :
    Zou graag weten als er een mogelijkheid is een matglas te plaatsen op een 7D, dit voor manuele scherpstelling tijdens macro.
    Thx in advance
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

    Comment


    • #3
      Re: Matglas

      Geen ervaring met een D300 maar wel met Canon 350D (niet evident daar normaal niet voorzien om het matglas te vervangen) en met een Canon 40D.
      Ook geen ervaring met Focusing Screen maar wel met Katz Eye.
      Als je een Katz Eye matglas koopt zit daar een goede handleiding bij of kriijg je een link naar de handleiding online.
      Als een D300 voorzien is om van matglas te veranderen is dit niet zo moeilijk.
      Er zijn wel enkele punten waarbij je uiterst omzichtig te werk moet gaan.
      1. Werk in een stofvrije ruimte.
      2. Raak het matglas absoluut niet aan met de blote vingers.
      Persoonlijk gebruikte ik handschoenen die chirurgen dragen.
      Mocht er ondanks alle voorzorgen toch stof op het matglas terecht zijn gekomen,
      dan kan dit verwijderd worden door een in gedestileerd water gedrenkt watte staafje over het matglas te rollen.
      Nooit over het matglas vegen want dan duw je het stof nog dieper in de groeven.
      Hoop dat je hier iets aan hebt.

      @ zoltan, bestaat inderdaad (klik)

      Grtz, RF
      Last edited by Red Falcon; 31 augustus 2011, 07:32. Reden: foutje
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Matglas

        Ik heb voor mijn Nikon D300 ooit het matglas laten vervangen bij Procirep in Brussel.
        Incl. reiniging sensor en zijkanten.
        Om 16:30 binnen gestapt zonder afspraak, voor 17:00 terug buiten met een nieuw matglas in de D300 en sensorreiniging :-)
        http://johnnyfotografie.wordpress.com/

        Comment


        • #5
          Re: Matglas

          En wat was de kostprijs van het geheel, en waar en bij wie was het

          Comment


          • #6
            Re: Matglas

            vraag is eerder waarom je dat zou doen. Ik gebruik wel eens manuele lenzen en dan doet de focusbevestiging (ledje onderaan links in je zoeker) exact hetzelfde als een split matglas, bevestigen of het scherp is of niet. Werkt perfect.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Matglas

              Ik denk dat het voor makro niet zo nodig is met opening van 11 of kleiner, maar met een 85 mm 1.4 denk ik wel dat het makkeleijker is om de scherpstelling.

              Comment


              • #8
                Re: Matglas

                Oorspronkelijk geplaatst door hubje Bekijk bericht
                Ik denk dat het voor makro niet zo nodig is met opening van 11 of kleiner, maar met een 85 mm 1.4 denk ik wel dat het makkeleijker is om de scherpstelling.
                Wat DOF betreft gaat dat ongeveer hetzelfde zijn
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Matglas

                  Ik dacht iets van een 70 euro betaald te hebben, voor de reiniging en het vervangen van het matglas... + super service ;-)
                  http://johnnyfotografie.wordpress.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Matglas

                    Ik heb het zelf vervangen in mijn d300, is goed te doen.

                    Hier wat leesvoer over draadje wat ik toen had opgestart
                    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                    Flickr - JAlbum

                    Comment

                    Working...
                    X