Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro met lens + omgekeerde lens: hoe scherpstellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro met lens + omgekeerde lens: hoe scherpstellen

    Af en toe maak ik eens een macro met de combinatie 135 f/2.8 en 50 f/1.8.
    De vergrotingsmaatstaf is daarbij heel groot en de foto's zijn ook meer dan goed scherp. Ik heb er echter geen idee van hoe ik kan focussen buiten dan mijn camera tov het onderwerp te bewegen. Bij geen van beide lenzen heeft het invloed als ik aan de focusring draai. Misschien is die zo klein dat ik het nauwelijks merk.

    Iemand een idee daarover? Ik zou graag ook vanop andere afstanden dan extreem dicht willen focussen met deze combinatie.
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: macro met lens + omgekeerde lens: hoe scherpstellen

    Dat is nu eenmaal eigen aan de situatie: met omgekeerde lenzen/voorzetlenzen/tussenringen kun je maar scherpstellen in een beperkt afstandsgebied. Maw, voor een gegeven set-up zit je vast aan de werkafstand bij een bepaalde vergroting, die je instelt door aan de focusring te draaien.

    De camera naar voor/achter bewegen om scherp te stellen is in principe de juiste manier van werken...
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: macro met lens + omgekeerde lens: hoe scherpstellen

      aha dus ik deed niets verkeerd, maar verwachtte te veel.
      Thx
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: macro met lens + omgekeerde lens: hoe scherpstellen

        je zet dan je lens omgekeerd op een balgaparaad en door vooruit en achteruit te schuiven stel je scherp

        Comment


        • #5
          Re: macro met lens + omgekeerde lens: hoe scherpstellen

          Het is inderdaad gewoon een kwestie van de afstand de camera t.o.v. het onderwerp aanpassen. Daarvoor zijn mooie hulpmiddelen te vinden, de z.g. macro-slede.
          Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een PB-6 macro-balg omdat de onderzijde daarvan tevens een slede is en een vrij stabiele combinatie vormt.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment

          Working...
          X