Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telelens (low budget)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Telelens (low budget)

    Ik ben aan het kijken om een lens bij te kopen, om af en toe is
    vliegtuigen te gaan spotten (en fotograferen)

    Ben alleen niet zo thuis hierin, dus bij deze:
    Ik zoek een telelens voor een canon, liefst en Af en Is.
    Denk dat 300mm wel voldoende zal zijn?

    Budget is laag, rond de 350 euro. Lens mag dus zeker ook 2dehands.

    Dus als iemand iets kan aanraden, zou me dat zeker helpen. Thx

  • #2
    Re: Telelens (low budget)

    Er bestaat een Canon 70-300, met IS. Optisch geen topper maar leuk om mee te beginnen.
    Niet al te lichtsterk en zoombereik is wat aan de krappe kant. Optisch geen hooglieger. Goed voor laagvliegende vliegtuigen en dan ook nog dichtbij!
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Telelens (low budget)

      Ik denk dat je het over deze lens hebt,Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.
      Wel ik moet zeggen dat zij voor zijn prijs zeker de moeite waard is en er zijn zelfs mensen die verklaren dat deze ook best in de witte (prof.) serie zou thuis horen.
      Zoek maar eens op het www en als je zulk een exemplaar 2ehans op de kop kan tikken zit je echt goed toch voor jouw budget)
      Groetjes Rob

      Comment


      • #4
        Re: Telelens (low budget)

        De 70-300 IS valt best mee, het is vooral de oude 75-300 die je beter niet koopt, want die is optisch niet al te best (van die serie is er ook nog een 100-300 geweest en die kan je ook goedkoop vinden, maar die is niet veel beter dan de 75-300).

        Ondertussen is er ook nog een 70-300 "L" IS, maar dat is zeker geen low-budget lens.

        De EF 70-300 IS kan je hier in de koopjeshoek geregeld tweedehands vinden, dan is ze nog wat goedkoper.

        Of 300mm voldoende is, dat hangt af van welk soort vliegtuigen je wil fotograferen, en hoe ver je er af staat.
        Voor een groot vliegtuig heb je doorgaans minder tele nodig dan voor een klein vliegtuigje.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Telelens (low budget)

          Wel, het is vooral om te gebruiken op de gekende spotters plaatsen van Ebbr.

          Ik had ook gezien op 2dehands dat er nu 2 Canon 70-200 f/4 L USM lenzen te koop staan.
          Die kunnen ook nog in het budget passen (400-450) maar ik weet niet of 200 mm voldoende is ?

          Comment


          • #6
            Re: Telelens (low budget)

            Oorspronkelijk geplaatst door Sinkrate Bekijk bericht
            Wel, het is vooral om te gebruiken op de gekende spotters plaatsen van Ebbr.

            Ik had ook gezien op 2dehands dat er nu 2 Canon 70-200 f/4 L USM lenzen te koop staan.
            Die kunnen ook nog in het budget passen (400-450) maar ik weet niet of 200 mm voldoende is ?
            Daar zal je meer grote vliegtuigen zien voorbijkomen, en daarvoor heb je geen heel lange tele nodig.
            Ik heb er zelf geen ervaring mee, want ik ben geen echte spotter. Ik maak alleen foto's op de Fly-In te Malle (= EBZR). Ik ben dus maar één weekend per jaar spotter, en tijdens dat weekend zit de 100-400 voor 90% van de tijd op mijn camera.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Telelens (low budget)

              Oorspronkelijk geplaatst door Sinkrate Bekijk bericht
              Wel, het is vooral om te gebruiken op de gekende spotters plaatsen van Ebbr.

              Ik had ook gezien op 2dehands dat er nu 2 Canon 70-200 f/4 L USM lenzen te koop staan.
              Die kunnen ook nog in het budget passen (400-450) maar ik weet niet of 200 mm voldoende is ?
              Als je daarmee bedoelt bijvoorbeeld aan Zeven Tommen in Zaventem, of de Kortenbergsesteenweg (aan de watertoren, op de weg richting Steenokkerzeel), of aan het asielcentrum, dan is een 70-300 prima . Een 70-200 met extender gaat ook, maar een 70-200 alleen zou ik zelf niet nemen, omdat ik 200mm gewoonweg te kort vind...
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

              Comment


              • #8
                Re: Telelens (low budget)

                Bedankt voor de tips.
                Heb me de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM aangeschaft.

                Naar mijn standaard komen er mooie scherpe beelden uit. Zelfs op 300mm.

                Tevreden dus (en maar 419 bij studio 73, zeer vriendelijk en behulpzaam trouwens!)

                Comment


                • #9
                  Re: Telelens (low budget)

                  sigma 120-400mm als je iets meer kan missen

                  Voor civiel in Zaventem is 300mm genoeg, ga je naar een airshow of basis dan kom je meestal te kort.
                  Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                  Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                  Comment

                  Working...
                  X