Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe scherpstellen op hond in actie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe scherpstellen op hond in actie

    Ik heb een D300s en een Nikon 70-200 VRII f 2.8
    Ik wil een hond die rent van links naar rechts (dus niet op mij toe) fotograferen.

    Ik zet mijn autofocus uiteraard in AF-C en heb de bedoeling om de hond met mijn camera te volgen vanaf dat ik de hond heb te pakken gekregen met één scherpstelpunt.

    Mijn vragen:
    1. Moet ik mijn camara best op enkelvoudig veld, dynamisch veld of dichtstbijzinde onderwerp zetten?
    2. Indien ik dynamisch veld gebruik, moet ik dan 51-punts 3D-tracking instellen of eerder minder punten?
    3. Als de hond om een redelijke afstand is (meer dan 20 meter) kan ik dan b.v. trekken op f 4.0 of het ik meer nodig om de hond scherp te krijgen (gezien de hond snel beweegt)?
    Kris

    Nikon D300s, Nikors 18-200mm f3.5-5.6 + 50mm f1.8 + 24-70 f2.8 + 70-200 f2.8 VRII

  • #2
    Re: Hoe scherpstellen op hond in actie

    Indien van links naar rechts of omgekeerd gebruik je toch gewoon 3D-tracking? Werkt prima voor mij op m'n D90, een D300 moet het beter doen:


    Indien de hond lichtjes naar je toe beweegt, kun je evt. instellen op dichtstbijzijnde punt, zodat de scherpte zeker op de kop ligt.

    Je laatste vraag is nogal onduidelijk: bedoel je mbt scherptediepte of scherpte?
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe scherpstellen op hond in actie

      Ik bedoel: riskeer je door de mindere scherptediepte (door de grotere diafragmaopening) niet dat de hond niet helemaal scherp is doordat hij misschien net tussen 2 scherpstelpunten in zit wanneer foto wordt genomen. Bij grotere scherptediepte mag je qua focus er iets meer langs zitten.
      Kris

      Nikon D300s, Nikors 18-200mm f3.5-5.6 + 50mm f1.8 + 24-70 f2.8 + 70-200 f2.8 VRII

      Comment


      • #4
        Re: Hoe scherpstellen op hond in actie

        Als de hond zich van links naar rechts (of omgekeerd) beweegt, verandert de afstand ook niet zo heel fel hé, dus ik verwacht niet dat zoiets een probleem is. Zelfs als het een potentieel probleem is (bijv. wanneer de hond schuin naar je toen komt), dan is het bij f/10 zelfs mogelijk dat je een misfocus hebt waarbij de ogen niet scherp zijn.

        Maar je hebt wel gelijk dat het wijd open sneller zichtbaar is. Afwegen hé, in functie van hoeveel licht je hebt
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe scherpstellen op hond in actie

          Meelopen, dan heb je tijd zat om scherp te stellen
          Nikon D5100 + 18-105mm VR
          Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe scherpstellen op hond in actie

            Ik weet niet hoe het met de D300 zit, maar ik kan op mijn D7000 scherpstellen op de 9 centrale punten van mijn zoekveld. Dit gebruik ik dan ook meestal in deze situatie samen met AF-C.
            Met de 3D tracking werkt ook goed maar als je foto's wil trekken van honden die regelmatig verdwijnen achter toestellen (zoals bij flyball) heb je regelmatig onscherpe foto's omdat hij op het toestel begint scherp te stellen.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe scherpstellen op hond in actie

              Oorspronkelijk geplaatst door njipelav Bekijk bericht
              Ik weet niet hoe het met de D300 zit, maar ik kan op mijn D7000 scherpstellen op de 9 centrale punten van mijn zoekveld. Dit gebruik ik dan ook meestal in deze situatie samen met AF-C.
              Met de 3D tracking werkt ook goed maar als je foto's wil trekken van honden die regelmatig verdwijnen achter toestellen (zoals bij flyball) heb je regelmatig onscherpe foto's omdat hij op het toestel begint scherp te stellen.
              In principe gaat hond niet uit mijn beeld, en ik zet uiteraard ook op AF-C. Ik weet alleen niet op hoeveel punten ik focus moet zetten (ik kan variëren van 9 tot 51) of dat ik 3Dtracking moet nemen. Bij 3D-tracking kan ik enkel op 51 punten zetten. 't Is daarom dat ik twijfel voor 3D-tracking omdat veel punten normaal de snelheid verlaagt.
              Ik heb wel een Nikor 70-200 f2.8 VRII lens die vrij snel is, daarom dat ik toch denk aan 3D-tracking.
              Graag reactie.
              Kris

              Nikon D300s, Nikors 18-200mm f3.5-5.6 + 50mm f1.8 + 24-70 f2.8 + 70-200 f2.8 VRII

              Comment


              • #8
                Re: Hoe scherpstellen op hond in actie

                Oorspronkelijk geplaatst door allspice Bekijk bericht
                In principe gaat hond niet uit mijn beeld, en ik zet uiteraard ook op AF-C. Ik weet alleen niet op hoeveel punten ik focus moet zetten (ik kan variëren van 9 tot 51) of dat ik 3Dtracking moet nemen. Bij 3D-tracking kan ik enkel op 51 punten zetten. 't Is daarom dat ik twijfel voor 3D-tracking omdat veel punten normaal de snelheid verlaagt.
                Ik heb wel een Nikor 70-200 f2.8 VRII lens die vrij snel is, daarom dat ik toch denk aan 3D-tracking.
                Graag reactie.
                1 Af-punt naar keuze op het hoofd richten moet in principe heel goed lukken. IK doe het met paardenrennen en het lukt heel goed, dus de iets tragere honden moeten zeker lukken...

                mvg,
                Bart
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe scherpstellen op hond in actie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  1 Af-punt naar keuze op het hoofd richten moet in principe heel goed lukken. IK doe het met paardenrennen en het lukt heel goed, dus de iets tragere honden moeten zeker lukken...

                  mvg,
                  Bart
                  Iedereen al bedankt voor de pogingen mij iets uit te leggen, maar toch zit ik nog vast.

                  Dat ik slechts 1 punt moet gebruiken om te focussen begrijp ik (ik doe nooit dichtsbijzijnde onderwerp en van die dingen). Maar zelfs al zet ik het op 9-, 21 of 51-punts focus, dan heb ik ook maar 1 punt om de focus te richten, dat ik wel naar believen kan verplaatsen binnen mijn kader. Daar heb ik geen probleem mee.
                  Maar om 'continu' (AF-C genoemd bij Nikon) te werken moet je sowieso toch nog altijd ingeven hoeveel punts-focus je wenst opdat je toestel in deze continu-modus gaat 'tracken' van punt naar punt. Dus dat is mijn vraag: veel of weinig?
                  Ik dacht altijd dat hoe meer punten je neemt hoe meer je vertraagt. Maar hoe meer punten hoe minder afstand tussen de punten, dus des te scherper.

                  Daarnaast heb ik 3D-tracking, maar dat gaat enkel met 51-puntsfocus.

                  Dus:
                  1. Neem ik best veel puntenfocus of niet te veel?
                  2. Gebruik ik 3D-tracking of niet, met als consequentie dat het 51-punts is? Of is dit maar 'spielerij'

                  Sorry voor het blijven vragen, maar ik vind dit moeilijk.
                  Kris

                  Nikon D300s, Nikors 18-200mm f3.5-5.6 + 50mm f1.8 + 24-70 f2.8 + 70-200 f2.8 VRII

                  Comment

                  Working...
                  X