Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk fototoestel kopen met mn oude lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk fototoestel kopen met mn oude lens

    hallo,
    Na 20jaar heb ik opnieuw mijn toestel bovengehaald, maar sindsdien is er héél veel verandert natuurlijk. Vroeger werkte ik met een AF Nikon F-401s, waar ik nog 2 lenzen voor heb.Nu ben ik op zoek naar een digitaal okkasiebody'tje voor deze lenzen, zodat ik weer mijn oude hobby kan opnemen. Als er iemand een instapmodelleke liggen heeft, laat het maar eens weten, maar graag eerst een beetje raad welk toestel ik best zou nemen, voor een amateur (zeg maar beginnend) hobby fotograaf, waar mijn lenzen oppassen. De lenzen zijn een AF Nikor 35-70mm en een Sigma Dl zoom 75-300mm 1:4-5.6. Opgelet de lenzen zijn zeker 15jaar oud !
    alvast bedankt voor de reactie !
    Last edited by herve; 28 augustus 2011, 19:06.

  • #2
    Re: welk fototoestel kopen met mn oude lens

    Je 2 lenzen hebben geen ingebouwde AF motor. Je kan zelf googelen welek Nikon body's je dan niet kan gebruiken.

    Oude lenzen vallen soms bij een digitale reflex optoscj door de mand. Eerst uitproberen dus en heb geen al te hooggespannen verwachtingen.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: welk fototoestel kopen met mn oude lens

      dankje voor uw reactie Annoh.
      Hoe weet je dat die lenzen geen ingebouwde motor hebben???
      Ik heb al eens gegoogeld voor de body's, maar vond niet het juiste antwoord (sommige spreken elkaar tegen).
      wat betreft mn verwachtingen, die liggen niet heel hoog, het is vooral de bedoeling om opnieuw deftig foto's te kunnen nemen met een goed toestel om opnieuw te starten en we zien later wel om eens een nieuw toestelleke te kopen, als de microbe me opnieuw beet heeft:-)
      grtz

      Comment


      • #4
        Re: welk fototoestel kopen met mn oude lens

        Lenzen met ingebouwde motor:

        Nikon AF-S
        Sigma HSM
        Tamron PZD (al ben ik hier niet helemaal zeker van)

        Bruikbare Nikon body's (gerangschikt van goedkoop naar duurder):

        D70s, ietsje ouder toestel (als iemand dit even wil bevestigen, ben ik niet zeker van)
        D80, opvolger van D70
        D90, opvolger van D80
        D7000, opvolger van D90
        D300
        D300s, opvolger/verbeterde D300.
        D700 (fullframe)
        .....


        Ik denk persoonlijk dat je dan best een 2dehands D90 zoekt (ook nieuw zijn ze betaalbaar).
        Zeer degelijke camera voor z,n prijs. Al zou ik toch ook wel eens naar een andere lens kijken. Het gaat je uiteindelijk gaan storen en zeker als je van analoog komt.
        Nikon D7000 en wat lenzen.
        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

        Comment


        • #5
          Re: welk fototoestel kopen met mn oude lens

          Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
          Lenzen met ingebouwde motor:

          Nikon AF-S
          Sigma HSM
          Tamron PZD (al ben ik hier niet helemaal zeker van)

          Bruikbare Nikon body's (gerangschikt van goedkoop naar duurder):

          D70s, ietsje ouder toestel (als iemand dit even wil bevestigen, ben ik niet zeker van)
          D80, opvolger van D70
          D90, opvolger van D80
          D7000, opvolger van D90
          D300
          D300s, opvolger/verbeterde D300.
          D700 (fullframe)
          .....


          Ik denk persoonlijk dat je dan best een 2dehands D90 zoekt (ook nieuw zijn ze betaalbaar).
          Zeer degelijke camera voor z,n prijs. Al zou ik toch ook wel eens naar een andere lens kijken. Het gaat je uiteindelijk gaan storen en zeker als je van analoog komt.
          D70 gaat idd ook werken. Net als de D50, D100, D200, D1,2,3 en bij fujifilm heb je de s1, s2, s3 en s5, allen volledig compatibel met nikonlenzen en flitsers.

          De lenzen die je opnoemt zijn niet geweldig. Je moet ook rekenen dat je met een digitaal toestel een kleinere sensor dan film hebt, waardoor de beeldhoek kleiner is. Je 35-70 wordt plots een 48-105, je zal dus sowieso nog een lensje moeten bijkopen wil je een beetje groothoekbereik hebben. Ik heb de sigma op mijn nikon d50 gehad en de resultaten waren erg slecht, heb de lens meteen weer verkocht. Om je een idee te geven de prijs voor deze lens 2de hands lag toen rond de €50.

          De goedkopere instapmodellen kunnen deze lenzen wel gebruiken, maar die zijn dan enkel met de hand scherp te stellen. Wat jij zoekt is een feature die meer op de duurdere modellen zit of op de iets oudere middenklassers.

          Als je per se deze lenzen nog wil gebruiken, zou ik naar een oudere middenklasser (D50 of D80 oid) zoeken. Als je budget iets hoger ligt eventueel naar een recentere nikon D90 of nikon d200 of fujifilm s5 pro. Sowieso zou ik er een kitlensje bijkopen om nog wat breedhoek te hebben. Een 18-55 oid is degelijk en kost niet zo heel veel.

          De sigma en tamron-afkortingen die je gebruikt slaan op een specifiek type motor. Er zijn ook sigma- en tamronlenzen zonder dit type (snelle en stille) motor, die wel een ingebouwde motor hebben van de oudere generatie die luider en trager is.
          Last edited by Teun_2; 28 augustus 2011, 20:23.

          Comment


          • #6
            Re: welk fototoestel kopen met mn oude lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht

            De sigma en tamron-afkortingen die je gebruikt slaan op een specifiek type motor. Er zijn ook sigma- en tamronlenzen zonder dit type (snelle en stille) motor, die wel een ingebouwde motor hebben van de oudere generatie die luider en trager is.
            Ja er zijn er meer, maar bij deze ben je al zeker en is het aanbod ruim genoeg.
            Nikon D7000 en wat lenzen.
            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door herve
              dankje voor uw reactie Annoh.
              Hoe weet je dat die lenzen geen ingebouwde motor hebben???
              Ik heb al eens gegoogeld voor de body's, maar vond niet het juiste antwoord (sommige spreken elkaar tegen).
              wat betreft mn verwachtingen, die liggen niet heel hoog, het is vooral de bedoeling om opnieuw deftig foto's te kunnen nemen met een goed toestel om opnieuw te starten en we zien later wel om eens een nieuw toestelleke te kopen, als de microbe me opnieuw beet heeft:-)
              grtz
              Google eens naar ''wiki nikon d90".
              Onderaan vind je de timeline en als je die openklapt zie je alles: de bodies met een rode achtergrond hebben geen AF-motor.
              Bij zo'n model zal je je lenzen manueel moeten scherpstellen - maar werken doen ze altijd.
              De info is consistent en correct.
              Een van de info's die nieuw zijn voor jou is het fenomeen ''cropfactor''.
              Op DX toestellen is die 1,5 zodat je je f-waarden moet vermenigvuldigen met die waarde om het kleinbeeld equivalent te hebben.
              Op FX (aka. FF oftwel full frame) toestellen is die 1 en heb je er dus geen 'last' van.
              Een tweede puntje is ISO (vroeger ook wel ASA genoemd). Dit is nu een extra vrijheidsgraad instelbaar op de camera en de waarden zijn vrij en bij momenten zeer ruim te kiezen. Vb.: met een D3S van Nikon kan je nog zeer goede foto's maken op ISO 12600! Dat cijfers die vroeger ondenkbaar waren.
              Groeten,
              ShaoLynx

              Comment


              • #8
                Re: welk fototoestel kopen met mn oude lens

                bedankt voor de reacties,
                Als ik beetje tussen de lijnen kan lezen,
                zijn mijn lenzen nie veel meer de moeite waard.
                Kdacht da'k voor een klein bedragje een instapbodytje zou hebben voor op mn lenzen, maar als die lenzen dat niet meer zijn ...
                Denk da ik nog beetje ga sparen en direct een deftig toestel kopen, zoals ne D90 mss.
                kzal ne keer zoeken of er iets te vinden valt 2de hands onder rubriek aanbod.

                thx to all

                Comment


                • #9
                  Re: welk fototoestel kopen met mn oude lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door herve Bekijk bericht
                  bedankt voor de reacties,
                  Als ik beetje tussen de lijnen kan lezen,
                  zijn mijn lenzen nie veel meer de moeite waard.
                  Kdacht da'k voor een klein bedragje een instapbodytje zou hebben voor op mn lenzen, maar als die lenzen dat niet meer zijn ...
                  Denk da ik nog beetje ga sparen en direct een deftig toestel kopen, zoals ne D90 mss.
                  kzal ne keer zoeken of er iets te vinden valt 2de hands onder rubriek aanbod.

                  thx to all
                  Voor je lenzen hoef je het inderdaad niet te doen, trouwens 35mm op een digitale crop is helemaal niet breed, vergelijkbaar met 52,5mm op je oude 401.

                  Oorspronkelijk geplaatst door herve Bekijk bericht
                  Hoe weet je dat die lenzen geen ingebouwde motor hebben???
                  Gewoon omdat 15 jaar geleden Nikon nog geen AF-s objectieven maakte, op ergens een exotisch exemplaar na mischien.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk fototoestel kopen met mn oude lens

                    thx voor de verduidelijking

                    Comment

                    Working...
                    X