Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede macro lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede macro lens?

    Hoi,

    Heb onlangs de mikrobe te pakken gekregen van macro fotografie. Echt fasinerend
    Nu ben ik op zoek naar een goede lens om insecte te trekken. Zelf heb ik er niet echt een idee van wat een goede lens is.
    Kan hier iemand mij een goede lens aanbevelen? Of miss enkele tip's geven.
    Ik heb een Nikon D90


    Alvast bendankt Tom
    Foto's maken is voor mij zien hoe de wereld wel is.

  • #2
    Re: Goede macro lens?

    De zoekfunctie hier geeft al 1000 resultaten.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Goede macro lens?

      Een macro foto gemaakt met een 60 mm ziet er anders uit dan gemaakt met bv 100 mm. Je zal zelf moeten bepalen wat jij mooi vindt. Dat kunnen wij niet voor jou doen.

      Zie de link voor de verschillen.
      Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen



      Ik heb gemerkt dat de Tokina 100 mm/2.8 Macro erg scherp tekent en een mooi bokeh heeft.
      Succes met je keuze.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Goede macro lens?

        als het echt heel goedkoop moet zijn; raynox dcr-250 zet je gewoon tegen je lens en je kan verder.. heeft wat beperkingen maar voor 50 euro zeker het leergeld waard...
        http://www.timonsmeetsphotography.co.nr

        Comment


        • #5
          Re: Goede macro lens?

          Hangt er ook vanaf welke beestjes je wil fotograferen.

          Voor beestjes van +- 1.5 tot 2.5 cm (wesp, bij, zweefvlieg, wants) is een 100 mm lens goed.

          Voor grotere of schuwere insecten (vlinders, juffers en zeker libellen) is een 150 of 180 mm beter. Of zelfs een telezoomlens.

          veel plezier ermee !
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: Goede macro lens?

            Ik werk sinds een jaar of twee voor macro met een 60mm f2.8 macrolens op een Canon 450D. Indien ik vandaag de keuze opnieuw zou moeten maken kocht ik identiek dezelfde lens. Je moet er ook rekening mee houden dat hoe groter je brandpuntafstand wordt hoe hoger je sluitersnelheid wordt om bewegingsonscherpte te vermijden. Als je (zoals ik) regelmatig zonder statief werkt niet onbelangrijk.

            Voorbeeldje: deze heb ik in de namiddag gemaakt toen die net was neergestreken in de tuin. Zonder statief, wel ingeflitst en nadien in vierkant gezet.
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment


            • #7
              Re: Goede macro lens?

              Bedankt al vast
              Foto's maken is voor mij zien hoe de wereld wel is.

              Comment


              • #8
                Re: Goede macro lens?

                nikon 40/60/85dx/105/200 doen het ferm goed.

                tamron 90 ook

                sigma 105/150/180 ook!
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Goede macro lens?

                  Ik heb de Sigma 150mm f2.8 en vanaf statief werkt dat heel mooi.
                  Superscherp en je kan wat afstand houden.
                  Voor bloemen ietsje minder interessant, omdat de beeldhoek wat klein wordt.

                  Nikon D7000 en wat lenzen.
                  http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goede macro lens?

                    Gemakshalve gebruik ik voor kleinere insecten 60mm. micro Nikor,
                    voor grotere schuwere insecten, 180mm. Sigma,
                    't is met beiden prettig werken, zowel uit de hand, als vanaf statief,
                    al vind ik eens statief voor buiten beestjes te fotograferen, niet bepaald handig, zal wel aan mij liggen.

                    Gebruik soms ook gewone lenzen, in combinatie met voorzetlens, of met tussenringen.
                    Wil ik meer vergroting dan 1:1 van het beestje,
                    gebruik ik vaak een 35mm. lens omgekeerd op de body, of een 50mm. omgekeerd op een zoomlens.
                    Soms ook een balg.
                    Je kan alle kanten uit met macro.
                    Om te beginnen, heb je niet direct duur materiaal nodig, het kan met heel goedkope hulpmiddelen.

                    Vooral oefenen is belangrijk, veel oefenen.

                    Succes.
                    Nikon D7000, en wat glas.
                    http://blog.seniorennet.be/pacha/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goede macro lens?

                      kheb zelf de beruchte micro nikkor 105 f2.8 en ze is echt super scherp
                      ze is aan de duurdere kant maar ik vind ze echt de investering waard
                      ik gebruik ze ook als portret lens omdat ik de bokeh prachtig vind maar dan moet ik meestal wel de scherpte wat verzachte in de nabewerking omdat poriën goed zichtbaar worden
                      de 60mm van nikon is voor mij qua macro aan de korte kant.
                      Nikon D610 +AF-S 50 f/1.4 + AF-S 105 f/2.8 Micro + AF-S 70-300 VR + Flits materiaal

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goede macro lens?

                        Samenvatting:

                        - Alle macrolenzen zijn heel scherp en je gaat geen/nauwelijks verschil zien op het eindresultaat.
                        - Het eindresultaat varieert wél sterk met het brandpuntsafstand, kies dus in functie daarvan.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment

                        Working...
                        X