Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk lens gebruik ik best om gebouwen en/of interieur te trekken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk lens gebruik ik best om gebouwen en/of interieur te trekken?

    Ik zou graag foto's maken van woningen en details ervan, en ook interieur vooral meubilair...
    Mijn toestel is een canon 7D.
    Ik heb een 50mm lens met vast brandpuntsafstand, maar rekening houdend met de cropfactor is dat +/- 75mm en dus niet handig voor interieur...
    Heb ook een 17-55mm lens waarvan ik heel tevreden ben... maar niet geschikt voor architectuur door de grote lensvervorming...
    Dus is mijn vraag naar mensen met ervaring welk lens ik me best zou kunnen aanschaffen voor dergelijke fatografie... (en liefst betaalbaar )

  • #2
    Re: Welk lens gebruik ik best om gebouwen en/of interieur te trekken?

    Kijk eens op www.photozone.de

    Daar zie je de vervorming van elke geteste lens

    Comment


    • #3
      Re: Welk lens gebruik ik best om gebouwen en/of interieur te trekken?

      Vervorming kan je heel gemakkelijk bestrijden met de juiste software.

      Je zal dus eerst moeten kijken welke beeldhoek / brandpuntsafstand je nodig hebt.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Welk lens gebruik ik best om gebouwen en/of interieur te trekken?

        Tilt en shift lens is hiervoor aangeraden. Als je gebouwen trekt kan je de perspectiefvertekening tegengaan. Je kan het aanpassen in PS, maar in de camera blijft beter.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Welk lens gebruik ik best om gebouwen en/of interieur te trekken?

          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Tilt en shift lens is hiervoor aangeraden. Als je gebouwen trekt kan je de perspectiefvertekening tegengaan. Je kan het aanpassen in PS, maar in de camera blijft beter.
          de vertekening kan je dan wel aanpassen, maar de vervorming niet.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Welk lens gebruik ik best om gebouwen en/of interieur te trekken?

            Ook voordat je een TS objectief aanschaft moet je weten wat de gewenste beeldhoek is.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Welk lens gebruik ik best om gebouwen en/of interieur te trekken?

              En ook zonder TS lens kun je architectuur zonder perpectiefvertekening foto's maken als je maar zorgt dat je camera recht staat.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Welk lens gebruik ik best om gebouwen en/of interieur te trekken?

                Ik gebruik daarvoor (interieurs en architectuur) een 10-20 mm van Sigma.
                Meestal "breed" genoeg voor interieurs, weinig vervorming en de perspectiefvertekening is goed in hand te houden als de camera waterpas staat.
                Kleine beetje vertekening en vervorming is achteraf makkelijk te corrigeren.
                Kijk eens op mijn website; alle interieurfoto's zijn zo gemaakt; alle architectuur foto's met de 10-20 of de 24-70.

                Groeten, Bert
                Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                www.bertofotografie.be

                Comment

                Working...
                X