Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpte d7000?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onscherpte d7000?

    beste forum leden,
    ik ben een kleine maand de bezitter van een D7000, eerst had ik daar een tamron 18-270mm
    bij maar die heb ik binne een week ingeruild voor een tamron 17-50mm en een nikon 55-200mm.
    de rede van deze inruil was de zweem die ik over de foto's zag door het grote zoombereik.
    nu ben ik dus aan de slag gegaan met twee lenzen, maar ik merk nog onscherpte op.
    ik kom van een olympus die over het algemeen scherper is. ik vraag mij af of de onscherpte
    door mij komt, door de lens, of door het toestel.
    hieronder een voorbeeld foto (tege de zon in) met een statief.

    lens: 17-50mm
    brandpuntafstand; 17mm
    F/11
    s 1/2 sec
    iso 100

    kan iemand mij helpen, over het algemeen zijn mijn foto;s met verscherping vrij scherp, maar ik vind ze niet super scherp, met mijn manual instellingen heb ik al
    veschillende sluitertijde en diafragma's geprobeerd, maar het lukt me niet om de foto
    egt scherp te krijgen. welke instellingen kunne helpen? en is mijn toestel in orde?
    mvg
    (het kan natuurlijk ook zijn dat ik gewoon een muggezifter ben..)
    SHOT-UP 'jacky bucks photography'
    www.wix.com/jackybucks/schot-up
    nikon D7000 + tamron 17-50mm f/2.8 + nikkor 55-200mm f/4-5,6

  • #2
    Re: onscherpte d7000?

    gebruik de zoekfunctie staat hier al ergens
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: onscherpte d7000?

      1/2s sluitertijd, hoe heb je afgedrukt ?
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: onscherpte d7000?

        Ik ken de lens zelf niet maar Volgens DXOMark (en voor wat het waard is) zou je lens zeer goed moeten zijn voor scherpte op f5.6 maar eerder pover op f11 voor 17mm (en eigenlijk voor gans het zoombereik). Ik vermoed dat er geen stabilisatie op zit, maar indien wel zet je die best af als je op statief werkt.
        Als je een tweede body kunt gebruiken (en liefst ook een 'bewezen' goed objectief) van een kennis of zo zou je eens opnames met dezelfde lens kunnen vergelijken om te weten of het probleem de camera of het objectief is.
        D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
        500px FaceBook

        Comment


        • #5
          Re: onscherpte d7000?

          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          1/2s sluitertijd, hoe heb je afgedrukt ?
          hmm daar overgekeken!!
          uit de hand is dit niet haalbaar!!

          effe je waarden in de gaten houden.
          kan voorkomen worden
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: onscherpte d7000?

            Inderdaad slecht gebruik van de 17-50.

            Volgens mij, beste resultaat op diafragma 5,6. Iso naar 400, zodat je sluitertijd wat korter is, en je zal veel betere fotos hebben. 1/2 seconde uit de hand is vragen voor blur.
            Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

            Comment


            • #7
              Re: onscherpte d7000?

              Zijn de foto's die je vandaag elders op het forum geplaatst hebt dan met de Olympus gemaakt? (bv Luikje te Gordés) ?
              Last edited by Spanjaart; 27 augustus 2011, 23:04.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: onscherpte d7000?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Zijn de foto's die je vandaag elders op het forum geplaatst hebt dan met de Olympus gemaakt? (bv Luikje te Gordés) ?
                zijn toch niet door hem gemaakt.
                Is toch door tin_tin gemaakt

                ivm foto, onscherpte is te danken zoals hierboven al vermeld door te trage sluitertijd.
                Met een sluitertijd van bv 1/60s zou je hier een goede onbewogen foto hebben. (hiermee in deze situatie iso groter, en ander f getal)
                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: onscherpte d7000?

                  das normaal dat je bewegingonscherpte hebt bij 1/2 sluitertijd,maar op een statief mag dit toch niet....ik zou één AF-punt gebruiken de Diafragmakeuze A-stand nemen en F8 plus iso 400...zal wel veel beter zijn dan....houd er ook rekening mee dat je de snelle AF van de D7000 moet leren gebruiken...hij durft er soms wel eens naast zitten....plus de 16MP laten meer foutjes zien dan bv bij de D90....Plus de D7000 kan last hebben van difractie bij diafragmawaardes vanaf f8....ik heb dit ook meegemaakt met mijn toenmalige D7000...kreeg er geen enkele scherpe foto uit...lenzen toen allemaal met de finetunning afgesteld.Was iets beter maar nog niet het verhoopte resultaat...ik heb me zo geergerd toen dat ik hem terug heb verkocht en me terug een D90 heb aangeschaft....een D7000 moet je tijd insteken en ook leren gebruiken...

                  grtz

                  Templar
                  Last edited by Templar; 28 augustus 2011, 01:28.
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: onscherpte d7000?

                    Alleen voor avond- en nachtfotografie gebruik ik zulke lange sluitertijden. Onscherpte kan hier zowel bewegingsonscherpte zijn, als beweging van het onderwerp (wind?).
                    Alleszins van statief werken en afdrukken via draadontspanner, afstandsbediening of met timer. Met opgeklapte spiegel als je toestel het kan.
                    Zeker niet rechtstreeks door op de ontspanknop te drukken.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: onscherpte d7000?

                      Oorspronkelijk geplaatst door inspace00 Bekijk bericht
                      ..........
                      hieronder een voorbeeld foto (tege de zon in) met een statief.

                      brandpuntafstand; 17mm
                      F/11
                      s 1/2 sec
                      iso 100
                      vreemd hoe kom je dan aan zo,n camerainstellig?
                      tegen de zon in genomen en dan zo,n lage sluitertijd met een F11??
                      denk dat er wat anders aan de hand is!
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: onscherpte d7000?

                        Daar had ik nog niet bij stilgestaan, maar inderdaad: het moet nogal donker geweest zijn...
                        Of stond er een stevige ND filter op de lens?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: onscherpte d7000?

                          ik was gewoon alle diafragma's en sluitertijde aan het uitproberen, en ik ken er nog niet heel veel van maar ik vind wel dat, maakt niet uit waar ik foto's maak, dat de foto's niet scherp genoeg zijn.
                          SHOT-UP 'jacky bucks photography'
                          www.wix.com/jackybucks/schot-up
                          nikon D7000 + tamron 17-50mm f/2.8 + nikkor 55-200mm f/4-5,6

                          Comment


                          • #14
                            Re: onscherpte d7000?

                            Oorspronkelijk geplaatst door inspace00 Bekijk bericht
                            ............ maar ik vind wel dat, maakt niet uit waar ik foto's maak, dat de foto's niet scherp genoeg zijn.
                            wat daarvan de reden is weten wij dus niet.
                            maar bij deze opname is het duidelijk de te lage sluitertijd.
                            een tip: zet alles eens terug in de fabriekstand.
                            denk dat je te veel aan de parameters hebt gedraaid zonder dat je wist wat dat voor een effect dat zou hebben.
                            ander kan ik dit resultaat met deze camerainstelling niet verklaren.
                            succes.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: onscherpte d7000?

                              Zelf bezit ik ook een D7000 met een aantal glaswerkjes. Eerst en vooral vind ik mijn exemplaar van de D7000 wel scherp, althans, scherp genoeg voor mij. Wel is het zo dat het ook verschilt van lens tot lens, maar zelfs mijn kitlenzen vind ik scherp op deze camera. Mijn 50mm 1.8 is wel nog scherper.
                              Misschien een paar voorbeelden.
                              - 1e foto's in de reeksen zijn onbewerkt. Kleurprofiel staat ook nog in Adobe RGB ipv de gebruikelijke sRGB voor internet browsers.
                              - 2e foto in de reeksen in softwarematig verscherpt
                              - 3e foto in de reeks is een 100% crop van de 1e foto, dus van de niet-verscherpte foto
                              Die tamron lens van jou heb ik niet, maar een 55-200 nikkor lens heb ik wel, dus kan je vergelijken.

                              FOTO1: 50mm 1.8
                              onbewerkt:


                              verscherpt:


                              100% crop:


                              FOTO2: 55-200mm VR
                              onbewerkt:


                              verscherpt:


                              100% crop:
                              Last edited by Cytochrome; 28 augustus 2011, 11:25.
                              facebook

                              500px

                              Comment

                              Working...
                              X