Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

    hallo iedereen
    ik zou graag het verschil uitgelegd krijgen over een fullframe camera en een crop camera..
    kan iemand daarmee helpen? is er 1 dat beter is dan de andere? is er een verschil in verband met de lenzen?

    bedankt,
    cephoto


  • #2
    Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
    Our English website: www.kaichitravel.com
    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

    Comment


    • #3
      Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

      een full frame camera is zoals een analoge camera en werkt dus met de 35mm-visie

      een crop-camera is een toestel dat maar een deel van die 35mm gaat benutten dus moet je de brandpuntafstanden op je lenzen vermenigvuldigen met de crop-factor van je toestel, dit hangt af van het merk
      bij nikon is dit dacht ik allemaal 1,5
      bij canon heb je de 1d reeks, die is 1,3 crop
      de 5d & 1ds zijn FF (fullframe)
      de xxD & xxxD reeksen zijn allemaal 1,6 crop

      er is dan indd ook een verschil in lenzen

      bij nikon wordt het verschil aangeduid door FX & DX dacht ik
      bij canon heb je dan de EF (full frame lenzen) en de EF-S lenzen (crop-camera lenzen)

      je kan wel elke full frame lens op een crop body gebruiken maar niet omgekeerd

      is een full frame beter? ja en nee, dit is weer afhankelijk van de soort fotografie die je wenst te gaan doen
      wil je puur studio bvb gaan doen, dan ben je mogelijks beter af met een fullframe
      wil je vogelfotografie of wildlife dieren etc, dan ben je beter af met een crop omdat je door de sensor je al 'dichter' op je onderwerp zal zitten en de telelens-brandpunt ook nog eens mag vermenigvuldigt worden met de crop factor, bvb een lens van 100mm wordt 160mm op een crop-canon xxD of xxxD

      kort gezegd, slechte toestellen of merken bestaan er eigenlijk niet meer
      full frame of crop, het hangt allemaal af van de voorkeur die je hebt
      en last but not least => een oudere body bvb met kwaliteitsglas zal in veel gevallen zelfs mooiere foto's maken dan een dure topbody met goedkoop glas

      lenzen zijn dus de dingen waar je vooral dient in te investeren omdat deze vnl de kwaliteit van je foto's bepalen, naast je eigen kunnen natuurlijk
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

        +1

        Mooi gezegd!

        grtz

        Templar
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

        Comment


        • #5
          Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

          For all those people who find it more convenient to bother you with their question rather than to Google it for themselves.


          ps: ik vind bovenstaande link gewoon grappig...ik bedoel niet: ga maar googlen voordat je dit soort vragen stelt...duidelijke uitleg van userke
          Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
          Canon powershot s120

          Comment


          • #6
            Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

            Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
            wil je puur studio bvb gaan doen, dan ben je mogelijks beter af met een fullframe
            wil je vogelfotografie of wildlife dieren etc, dan ben je beter af met een crop omdat je door de sensor je al 'dichter' op je onderwerp zal zitten en de telelens-brandpunt ook nog eens mag vermenigvuldigt worden met de crop factor, bvb een lens van 100mm wordt 160mm op een crop-canon xxD of xxxD
            Die discussie is hier al vaker gevoerd. Crop is daar 'handiger' maar daarom niet beter. Net zoals analoge fotografen het eens zijn dat grotere formaten altijd beter zijn en kleinere formaten gewoon handiger.

            Een groter beeldformaat is altijd scherper en gedetailleerder en kan groter vergroot worden.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

              Een groter beeldformaat is altijd scherper en gedetailleerder en kan groter vergroot worden.
              Eén vd voornaamste verschillen volgens mij, hoewel nog geen ervaring met FF zie ik bij reviews dat met een FF toch meer detail te zien. En hoge ISO is ook een groot voordeel, kan een crop sensor niet aan tippen.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Eén vd voornaamste verschillen volgens mij, hoewel nog geen ervaring met FF zie ik bij reviews dat met een FF toch meer detail te zien. En hoge ISO is ook een groot voordeel, kan een crop sensor niet aan tippen.
                er is voor dat detail een heel eenvoudig analogie. De lens kan je zien als een potloodpunt en de sensor als het papier. Op een groter blad kan je op grotere schaal je afbeelding maken en dus met veel meer detail, zonder dat je een scherpere punt nodig hebt.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

                  Voor mij is het grootste voordeel van full frame dat je beter met scherptediepte kan spelen.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                    Voor mij is het grootste voordeel van full frame dat je beter met scherptediepte kan spelen.
                    Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                    De sensor maakt inderdaad niet uit voor de scherptediepte, alle andere parameters gelijk gehouden.
                    Wat wél uitmaakt is het feit dat om hetzelfde beeld te hebben met een FF en een cropsensor, je je anders moet positioneren tov het onderwerp. Met een FF ga je bv dichter bij het onderwerp moeten staan. Net hierdoor zal je met de FF camera een kleinere scherptediepte hebben, tov een cropcamera. Of, ik zou eigenlijk moeten zeggen: je lijkt een kleinere DOF te hebben, maar dit wordt veroorzaakt door de verschillende afstand tov het onderwerp.
                    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
                    Nikon D5100 + 18-105mm VR
                    Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

                      Scherptediepte is op groter formaat groter. COC is groter. Er is daar een hele draad over op dit forum.

                      Als je alle parameters gelijk houdt is de scherptediepte groter, maar meestal neem je een angere lens die een kleinere DOF veroorzzakt. De grotere COC remt die verkleining een beetje af.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

                        bedankt voor alle reacties

                        Comment


                        • #13
                          Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

                          Ik vind het verschil tussen crop en ff overroepen.

                          En uiteindelijk is het maar een arbitraire keuze wat '1x' is.

                          Mijn 500D is een crop van 1.6, maar de 1D MIII heeft een crop van 1.3, halfweg tussen de 500D (1.6) en de 5D MII (1) dus. Is het dan nog een cropcamera ?
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

                            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                            Mijn 500D is een crop van 1.6, maar de 1D MIII heeft een crop van 1.3, halfweg tussen de 500D (1.6) en de 5D MII (1) dus. Is het dan nog een cropcamera ?
                            Ja, alles wat niet 24x36 is crop, dus ook veel FF camera's zijn dus eigenlijk crop.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: wat is het verschil tussen fullframe camera's en crop camera's?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Ja, alles wat niet 24x36 is crop, dus ook veel FF camera's zijn dus eigenlijk crop.
                              ah ik dacht dat alles wat niet 5x4 is een cropformaat is.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X