Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

    Beste gebruikers van dit forum,

    Mijn interesse gaat al sinds lang uit naar de macrofotografie en ben hiermee gestart gebruik makende van een nikkor 55-200mm vr in combinatie met een raynox dcr-250. Hoewel ik eigenlijk altijd vrij content geweest ben van de resultaten van deze goedkope oplossing wil ik nu toch wel wat verder... Nu moet ik een keuze maken tussen deze twee objectieven: de nikkor f2.8 105mm vr micro en de nieuwe sigma 105mm os hsm... mijn voorkeur was tot nu toe uitgegaan naar de nikkor maar ik heb al vaak opgevangen dat deze lens nogal last heeft van 'focus breathing' en ik vroeg me af of iemand al ervaring heeft met deze lens en deze breathing echt als storend ervaart? Bijkomende vraag is dan of de sigma dit ook heeft? Over de sigma is nog vrij weinig te vinden maar miss dat iemand mij toch al kan verder helpen... of als iemand andere, betere alternatieven heeft? liefst wel in dezelfde prijsklasse ( rond 800€)

    Alvast bedankt!
    Timon Smeets
    http://www.timonsmeetsphotography.co.nr

  • #2
    Re: nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

    Focus breathing betekent volgens mij dat de scherpstelling verandert als je zoomt.
    Interne focus is iets anders: hier wijzigt vaak het brandpunt intern om dichterbij scherp te stellen, iedere lens met IF heeft dat.
    Maar gezien de reputatie van de Nikon zou ik die maar fijn nemen voor ongeveer dezelfde prijs
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

      Ik gebruik de nikkor 105mm micro Vr en deze doet het boven verwachting, en is super scherp.
      Foto is met Nikon 105 micro en TC 1.4EII

      By mvanversendaal at 2011-08-01

      Comment


      • #4
        Re: nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

        Ik heb veel over 'focus breathing' gelezen op verschillende sites bij dit objectief specifiek maar dit is geen zoom-objectief. De uitleg die ik vond was dat de kadrering veranderde naarmate het scherpstellen bij 1:1 vergrootingsmaatstaaf. Hierdoor was het dus moeilijk om bij 1:1 de foto te kadreren zoals jij het wou aangezien die door scherp te stellen veranderde.. Maar zoals jij zegt zal dat ook wel zo miss bij iedere lens zijn, en de Sigma heeft ook IF dus zal wel niet anders zijn dan waarschijnlijk. Ok, bedankt voor de tip, Spanjaart, prijsverschil is indd te verwaarlozen en nikkor heeft nano coating, zeker de moeite waard volgens konijnenberg..
        mooie foto van die oeverlibellen! aangezien dit met teleconverter is genomen neem ik aan dat je handmatig hebt moeten scherpstellen? en aangezien dit zeker scherp is en moeilijk te doen (libellen zijn ook mijn favoriete onderwerp) in vlucht neem ik aan dat de manuele scherpstelling aangenaam is om mee te werken? of neem ik teveel aan? alleszins bedankt voor de reacties!
        http://www.timonsmeetsphotography.co.nr

        Comment


        • #5
          Re: nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

          Dat veranderen van het brandpunt bij scherpstellen is niet ongewoon bij macrolenzen, echt last zul je daar niet van ondervinden.

          Als je libellen wil fotograferen ben je toch beter af met een iets langere macrolens imho. Maar de 105VR is zeker goed. Over de Sigma 105OS is nog niet veel gekend voor zover ik weet. Het zal wel geen slechte lens zijn, maar als de Nikon even duur is, dan is de keuze makkelijk.

          Als je nog een Sigma 150mm zonder OS kunt vinden, is dat wel een goed en goedkoop alternatief.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

            Ok, geruststellend om te horen! Enja Langer brandpunt zou miss beter zijn, ook omdat de lens dat op zich zelf een beter tele bereik heeft maar ik heb nu eenmaal een beperkt budget als student.. (ik fotografeer trouwens met een nikon d90, DX formaat dus. de 105mm vr is voor FX formaat gemaakt en zou dus een effectief brandpuntafstand hebben van 157mm). Maar zoals gezegd werk ik nu met een raynox dcr-250 en 55-200mm vr en ik geloof dat de werkafstand dan ook maar 10cm bedraagt (met de dcr-250) of 1m10 als ik gewoon met de 55-200mm fotografeer. dus het is altijd ofwel ver weg ofwel heel dichtbij.. Met die 105mm vr, zou ik een brug kunnen spannen tussen die 1m en die 10cm of zie ik dat verkeerd? Alleszins ben ik al bijna 3 jaar bezig met het fotograferen van libellen en ik heb wel manieren gevonden zodat ik ze kan benaderen zonder dat ze wegvliegen, natuurlijk lukt dit niet altijd maarja, je kan niet alles hebben he, en dat houdt het zaakje spannend... wel geruststellend dat de nikon aangeraden wordt tov de sigma...
            http://www.timonsmeetsphotography.co.nr

            Comment


            • #7
              Aan 105mm ga je zeker uit de slag kunnen hoor. Zelf ben ik begonnen met een 60mm, en daar kun je ook libellen mee fotograferen. Het is wel nogal een uitdaging. Ik heb nu een 180mm macrolens, en mijn ondervinding is dat een langere lens vooral makkelijker werken is, niet alleen dankzij de werkafstand, maar ook omwille van het feit dat er een statiefring op zit, waardoor het veel makkelijker wordt om op statief te werken. Verder heb je ook makkelijker mooie achtergronden zonder storende elementen, en in theorie zelfs iets meer scherptediepte bij gelijke vergroting.

              Jammer genoeg is de nieuwe Sigma 150mm OS erg duur, en de Sigma 180mm wordt niet meer gemaakt. Tamron heeft wel een relatief goedkope 180mm...

              't Is niet eenvoudig
              Maar om je gerust te stellen: de Nikon 105 is zéker goed. En icm je Raynox zul je al iets verder dan 1:1 geraken

              PS: aan je portfolio te zien ken je wel wat van libellen. Dat is alvast een groot voordeel
              Last edited by ThierryM; 27 augustus 2011, 10:30.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

                Ik hou wel van een uitdaging en indd, 180mm zou miss ideaal zijn, maar bedoeling was om de lens ook eventueel te kunnen gebruiken als portret, en hoewel ik weet dat 105mm dan ook niet ideaal is (zeker niet op dx) zou 180mm dan miss toch zeker iets teveel zijn.. Die mooiere achtergronden zonder storende elementen, dat kan toch ook van het diagfragma afhangen, niet? of is dat ook bepaalt door de werkafstand? miss een domme vraag, maar ik kan er maar van bijleren..

                en indd, vergeleken met de vorige sigma 105 was ik best verschoten van de prijs maar had het wel gedacht, was eigenlijk ook de sigma aan het afwachten geweest voor ik mijn beslissing maakte, maar 20euro verschil vergeleken met de nikkor is toch wel heel weinig, zeker als iedereen de nikkor aanraadt...

                ik vraag me wel af hoe dichtbij ik zou moeten komen met de 105mm en de raynox derop ik denk dat ik mn lens dan vaak ga mogen kuisen en indd, ik denk wel dat ik kan zeggen dat ik hun gedrag vrij goed ken... zeker in voordeel in die branche

                Alvast bedankt voor de tips!
                http://www.timonsmeetsphotography.co.nr

                Comment


                • #9
                  Re: nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

                  Oorspronkelijk geplaatst door daftimon Bekijk bericht
                  Ik hou wel van een uitdaging en indd, 180mm zou miss ideaal zijn, maar bedoeling was om de lens ook eventueel te kunnen gebruiken als portret, en hoewel ik weet dat 105mm dan ook niet ideaal is (zeker niet op dx) zou 180mm dan miss toch zeker iets teveel zijn.. Die mooiere achtergronden zonder storende elementen, dat kan toch ook van het diagfragma afhangen, niet? of is dat ook bepaalt door de werkafstand? miss een domme vraag, maar ik kan er maar van bijleren..
                  De 105 is zeker wel veelzijdiger dan een 150/180, dat klopt.

                  Qua achtergrond, dat heeft vooral te maken met de beeldhoek: omdat die smaller is bij telelenzen, heb je minder kans dat er storende takjes of wat dan ook in beeld komen. Maar dat wil dus niet zeggen dat het aan 105mm niet lukt om mooie achtergronden te krijgen. Je moet er wat meer op letten...
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

                    ahja ok, op die manier begrijp ik het beter, ik dacht dat u het over de scherpte had, maar indd, de kans is dan kleiner ja, maar als het niet anders kan kan er ook nog wel wat bijgesneden worden..
                    http://www.timonsmeetsphotography.co.nr

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

                      Heb onlangs een tweedehands Sigma APO Macro 180mm F3.5 EX IF HSM,
                      gekocht voor 375 euro.
                      Ben hier heel tevreden over.
                      Heb de lens speciaal gekocht voor libellen, en vlinders te fotograferen.
                      De werkafstand is heel comfortabel, mooi Bokeh
                      In tegenstelling tot wat ik had verwacht, is de lens goed bruikbaar uit de vrije hand.

                      Succes bij je keuze.
                      Nikon D7000, en wat glas.
                      http://blog.seniorennet.be/pacha/

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

                        Oorspronkelijk geplaatst door daftimon Bekijk bericht
                        Die mooiere achtergronden zonder storende elementen, dat kan toch ook van het diagfragma afhangen, niet? of is dat ook bepaalt door de werkafstand?
                        De scherpte diepte is afhankelijk van 3 dingen:
                        1. Diafragma
                        2. Focus afstand
                        3. Focal length

                        Bv.: Groot diafragma + korte focus afstand + lang brandpunt afstand geeft weinig DOF.
                        Je hebt dus sneller een zachte achtergrond. Maar het is dan soms ook moeilijk tot onmogelijk om je onderwerp volledig scherp te krijgen.
                        Merci en groetjes :)
                        Insta | Flickr | Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

                          Zaols eerder al gezegd is de nikkor 105mm een zeer goede lens; ik gebruik ze veelvuldig, is ook een relatief lichte lens tov 180mm of 200mm macro lenzen.
                          Maar voor vlug opvliegende insecten (bv vlinders op zeer warme dagen) is een langere lens geen luxe. Ik gebruik de nikkor 200mm f4 voor zulke doeleindes.
                          's Ochtends vroeg gebruik ik steeds mijn 105mm.
                          Voor planten heb ik een oude macrolens van nikkor 55mm f3.5.
                          Ik zou niet twijfelen, ga voor de nikkor.
                          Paul
                          Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

                            Al bij al niks dan goede commentaren over de nikkor 105mm vr precies... Wel leuk en maakt de keuze ook wel gemakkelijker. Enja een lichte lens is ook wel optimaal want ik zit vaak tussen riet en hoog gras waar statieven vaker in de weg zitten en naar mijn 'stijl' van fotograferen is mobiliteit wel belangrijk.. Iedere lens zal zijn voor- en nadelen hebben maar ik hoor toch dat de 105mm vrij 'flexibel' is voor verschillende doeleinden dus ik denk toch dat hem het gaat worden.. Bedankt voor de reacties allemaal!
                            http://www.timonsmeetsphotography.co.nr

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikkor 105mm micro Vr of sigma 105mm OS

                              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht

                              Als je nog een Sigma 150mm zonder OS kunt vinden, is dat wel een goed en goedkoop alternatief.
                              ik zat met hetzelfde dilemma en vond deze topic daarom ook best interessant om volgen.
                              Ik zag nog een Sigma 105 zonder OS bij Rubens -Wilrijk voor 429 €, zou die meer prijs
                              dan écht de moeite zijn voor de VR ?? als Nikkor en sigma toch vergelijkbaar zijn??
                              mag ik nog vraagje stellen, je kan met die 105 macro toch nog gewone foto's maken hé?

                              Comment

                              Working...
                              X