Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maketten fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Maketten fotografie

    Hallo, ik vraag mij af welke lens ik best kan gebruiken voor het fotograferen van maketten tentoongesteld op een tafel waarbij alles zuiver en scherp moet zijn? Het is een compleet miniatuur diorama eigenlijk van zo'n 120 op 120 cm.

    Met de lens die met de kit meekwam (EOS Canon 500d EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS) is dit onmogelijk vermits deze steeds scherpstelt op 1 onderwerp en de rest is wazig.

    Nu is mijn budget niet zo groot en had ik tegelijkertijd graag mijn basislens vervangen door een beter exemplaar voor buiten fotografie en dacht aan de Tamron 17-50 f2.8. Zou deze zowel voor de maketten als de buitenfotografie nuttig kunnen zijn?
    Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS

  • #2
    Re: Maketten fotografie

    zet van je kitlens je diafragma eens op f/16. T gaat om scherptediepte, daar heeft een lens van een ander merk geen invloed op.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Maketten fotografie

      Probeer eens manueel scherp te stellen en dan een klein diafragma (16-22), alles op "A" zal niet lukken, ook niet met een andere lens.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Maketten fotografie

        voor buitenfotografie heb je die 2.8 ook niet nodig hoor

        je zal moeten zien dat je onderwerp voldoende belicht is, dus ik vrees dat je eerder zal moeten zien voor extra licht in de vorm van flitsers aangezien je inderdaad naar minimaal diafragma F11 zal moeten gaan om alles mooi scherp te gaan krijgen
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: Maketten fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
          Probeer eens manueel scherp te stellen en dan een klein diafragma (16-22), alles op "A" zal niet lukken, ook niet met een andere lens.
          net wel op A, maar dan AV op Canon zeker. Manueel scherpstellen is helemaal niet nodig. Gewoon scherpstellen op een punt waar ongeveer 1/3 van de makette voor het scherpstelpunt en 2/3 erachter ligt. Je kan je focuspunt exact berekenen met dofmaster.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Maketten fotografie

            Tja, hier biedt Scheimpflug een oplossing. Wat je nodig hebt is een T/S lens (85MM of zoiets).

            YMMV Nerdi
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Maketten fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Tja, hier biedt Scheimpflug een oplossing. Wat je nodig hebt is een T/S lens (85MM of zoiets).

              YMMV Nerdi
              dat hangt af van het hoogteverschil vloer-toppen van de gebouwen. Als dat te groot is verleg je het probleem enkel.

              Wel leuk om Scheimpflug te gebruiken voor een fake real waar het anders voor fake miniatures wordt gebruikt.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Maketten fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                net wel op A, maar dan AV op Canon zeker.
                Ik bedoelde met "A" natuurlijk "Auto"... my bad...
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Maketten fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  dat hangt af van het hoogteverschil vloer-toppen van de gebouwen. Als dat te groot is verleg je het probleem enkel.

                  Wel leuk om Scheimpflug te gebruiken voor een fake real waar het anders voor fake miniatures wordt gebruikt.
                  Een oefening die wij met een TC deden was een portret diagonaal onscherp maken: linke zijde onscherp,rechtse zijde scherp. Maar nu hebben we fotosoep.


                  N
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Maketten fotografie

                    Jongens da manneke heeft nog nooit van Scheimpflug gehoord, laat staan dat hij zich een tilt & Shift zal kopen , dus veel licht, statief, en diafragmeren zal het meest voor de hand liggen denk ik !
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Maketten fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                      Jongens da manneke heeft nog nooit van Scheimpflug gehoord, laat staan dat hij zich een tilt & Shift zal kopen , dus veel licht, statief, en diafragmeren zal het meest voor de hand liggen denk ik !
                      tis maar om de mogelijke oplossingen te lijsten. Er zijn nog meer mogelijkheden, software gewijs dan.

                      YMMV Nerdi
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Maketten fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                        Jongens da manneke heeft nog nooit van Scheimpflug gehoord, laat staan dat hij zich een tilt & Shift zal kopen , dus veel licht, statief, en diafragmeren zal het meest voor de hand liggen denk ik !
                        nu heeft hij er wel van gehoord. Als TS een beetje een kurieuzeneus is heeft hij t al op wikipedia opgezocht.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Maketten fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          nu heeft hij er wel van gehoord. Als TS een beetje een kurieuzeneus is heeft hij t al op wikipedia opgezocht.

                          Wat je hier schrijft is de kern van het probleem in veel postings, zelf zoeken naar oplossingen voor je fotografische problemen. Ik ben het dan ook 100% met je eens!
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #14
                            Re: Maketten fotografie

                            Foto's maken met een compact-camera kan hier de oplossing zijn.
                            Daarmee heb je doorgaans namelijk een veel grotere scherptediepte dan met een DSLR (bij éénzelfde diafragma)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Maketten fotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                              Jongens da manneke heeft nog nooit van Scheimpflug gehoord, laat staan dat hij zich een tilt & Shift zal kopen , dus veel licht, statief, en diafragmeren zal het meest voor de hand liggen denk ik !
                              Mits er geen treintjes door je maquette heen rijden is dit hierboven de gouden tip.
                              Een goed statief en je diafragma ver dichtknijpen zal al wonderen doen. Voor mij heeft het werken met een statief veel plezier toegevoegd aan het fotograferen...kun je er 's nachts ook nog eens op uit .
                              Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                              Canon powershot s120

                              Comment

                              Working...
                              X