Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

    Ik gebruik een canon 5DmkII met 24-70 2.8 en 135 2.0. Dat werkt heel goed, vooral de tele is heel sterk. Alleen wil ik nu wat breder gaan en een 16-35 2.8 aanschaffen. Dan zou ik de 24-70 wegdoen.

    Is het gat tussen 35 en 135mm doenbaar? Ga ik veel moeten wisselen?
    Ik kan eventueel een 85 1.8 erbij nemen, als ik niet te veel moet wisselen.

    Een andere optie is een tweede camera kopen, een tweede 5D kan ik me nu niet veroorloven. Dan zou het een 7D worden met 50 en 85mm. Op de 5D zou de 16-35 komen. De 135mm zou ik dan moeten wegdoen.

    Kan de 85 1.8 de kwaliteit van 135 2.0 evenaren?

  • #2
    Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

    Het gat tussen 35 en 135 is voor mij onaanvaardbaar.

    Ik zou de 16-35 er gawoon bijkopen en de 24-70 houden.

    Comment


    • #3
      Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

      Wat fotografeer je zoal?

      De 85mm 1.8 en de 135mm 2.0 zijn een wereld verschil voor mij. De 85mm is een heel goede lens, maar de 135mm is onovertroffen. Voor mij één van de beste lenzen van Canon.

      Ik heb een 16-35 sinds een paar maand, maar het is te breed voor mij. Ik heb ook een 24mm en die gebruik ik veel meer.

      Een gap van 35mm naar 135mm is vrij groot. De 24-70mm is een werkpaard en geschikt voor heel veel dingen. Waarom zou je deze willen wegdoen?

      Het hangt vooral af wat je wil fotograferen. Sommige mensen hebben genoeg met enkel de 16-35
      Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
      website: http://www.hung.be
      facebook - Instagram

      Comment


      • #4
        Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

        imho is de 16-35 2.8 veel te breed om als standaardlens te gaan gebruiken op een 5D2 (ik gebruik deze combo zelf).

        Vermits ik geen 24-70 had, heb ik een 50mm 1.4 gekocht om het gat tussen de 16-35 en de 70-200 op te vullen.
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

          Als je breder wil gaan waarom koop je dan geen prime supergroothoek bij?
          De 24-70 is gewoon te goed/handig om weg te doen.
          Ik heb een 21 mm zeiss distagon bijgekocht, super lens met fantastische kleuren. Alleen manueel scherp te stellen maar dat is zelden een probleem met zo'n groothoek.
          A picture says more than a thousand words

          Comment


          • #6
            Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

            Bij mijn fotoreportages en bij bijvoorbeeld straatfotografie neem ik bijna altijd maar 2 objectieven mee, de 16-35 mm/2.8 MK2 en de 70-200 mm/2.8 MK2.

            Er is een zoomgat, van 35 tot 70 mm. Ik heb daar nog nooit last van gehad! Dat heeft wel met mijn stijl van fotografie te maken. Of ik plaats onderwerp in de context of ik isoleer het onderwerp. In het eerste geval gebruik ik de groothoek, in het tweede geval de telezoom.

            Just keep it simple.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

              Wat fotografeer je zoal?
              Vooral huwelijk en reisreportage.


              De 85mm 1.8 en de 135mm 2.0 zijn een wereld verschil voor mij. De 85mm is een heel goede lens, maar de 135mm is onovertroffen. Voor mij één van de beste lenzen van Canon.
              Ja die 135 is ongelooflijk. Ik heb nog andere lenzen maar deze is de beste. Benieuwd of bij nikon de 135 2.0 DC het even goed doet.


              Ik heb een 16-35 sinds een paar maand, maar het is te breed voor mij. Ik heb ook een 24mm en die gebruik ik veel meer.

              Een gap van 35mm naar 135mm is vrij groot. De 24-70mm is een werkpaard en geschikt voor heel veel dingen. Waarom zou je deze willen wegdoen?

              Het hangt vooral af wat je wil fotograferen. Sommige mensen hebben genoeg met enkel de 16-35
              Ja klopt, ik hoef niet elke mm te dekken. Mijn redenering was dat voor portret ik toch de 135mm gebruik. Deze lens is subliem.

              Ik gebruik nu meestal 24, 35, 70 en 135mm. Grofweg een verdubbeling in lengte.
              Als ik breed wil gaan, vind ik 24mm net te krap. Ik hoef geen 16mm maar 20mm zou toch beter zijn. Misschien canon 20 2.8 prime? Ik heb gehoord dat dit niet zo'n goede lens is. Is dat zo?

              Bij mijn fotoreportages en bij bijvoorbeeld straatfotografie neem ik bijna altijd maar 2 objectieven mee, de 16-35 mm/2.8 MK2 en de 70-200 mm/2.8 MK2.
              Gebruik je één of twee camera's? Ik heb die combinatie geprobeerd en met één camera moest ik te veel wisselen. Het probleem is niet het gat tussen 35 en 70 maar het feit dat je een tweede camera moet dragen en het gewicht van de 70-200. OK voor werk maar niet om zo maar op stap te gaan.
              Last edited by justaname; 24 augustus 2011, 16:30.

              Comment


              • #8
                Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

                Oorspronkelijk geplaatst door justaname Bekijk bericht
                Vooral huwelijk en reisreportage.
                Voor huwelijken ga je zeker nog iets tussen die 35mm en 135mm nodig hebben.
                f2.8 is soms ook niet lichtsterk genoeg.
                Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                website: http://www.hung.be
                facebook - Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

                  Da's uiteindelijk heel persoonlijk. Mijn ideaal (als ik ooit eens een zak geld vind), zou de combinatie van een 16-35 2.8 en een 70-200 2.8 zijn. Ik zou het tussengebied niet al te hard missen denk ik. Dat met twee bodies en een fisheye, flash en eventueel nog een 85mm zou alles zijn wat ik nodig zou kunnen hebben. Maar het is uiteindelijk heel persoonlijk en afhankelijk van je fotografiestijl.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

                    Oorspronkelijk geplaatst door justaname Bekijk bericht
                    Ik gebruik een canon 5DmkII met 24-70 2.8 en 135 2.0. Dat werkt heel goed, vooral de tele is heel sterk. Alleen wil ik nu wat breder gaan en een 16-35 2.8 aanschaffen. Dan zou ik de 24-70 wegdoen.

                    Is het gat tussen 35 en 135mm doenbaar? Ga ik veel moeten wisselen?
                    Ik kan eventueel een 85 1.8 erbij nemen, als ik niet te veel moet wisselen.
                    Oorspronkelijk geplaatst door justaname Bekijk bericht
                    Vooral huwelijk en reisreportage.
                    Voor huwelijksreportages heb ik mijn 16-35 nog nooit gebruikt, 24-70 is de meestgebruikte, voor de portretten gebruik ik dan meer de 85 f1.4.

                    Wat ik niet goed begrijp, is dat je hier (als huwelijksfotograaf) dat soort vragen komt stellen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Wat ik niet goed begrijp, is dat je hier (als huwelijksfotograaf) dat soort vragen komt stellen.
                      Ik weet best wel wat te gebruiken maar het kan nooit kwaad om een discussie te starten en ervaringen uit te wisselen.

                      Voor huwelijksreportages heb ik mijn 16-35 nog nooit gebruikt...
                      Straffe huwelijksfotograaf dat je bent

                      Comment


                      • #12
                        Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

                        Oorspronkelijk geplaatst door justaname Bekijk bericht
                        Vooral huwelijk en reisreportage.
                        voor huwelijken gebruik ik tijdens het event een 24-70mm op de eerste camera (fullframe) en een 70-200mm op de tweede camera... tijdens de de huwelijks portretten gebruik ik een 135mm DC
                        wijder als 24mm is te wijd voor een huwelijk, tenzij je van vervormingen houdt...

                        reisreportage: 50mm f1.8, 35mm F2.0 en 24mm F2.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door justaname Bekijk bericht


                        Ja die 135 is ongelooflijk. Ik heb nog andere lenzen maar deze is de beste. Benieuwd of bij nikon de 135 2.0 DC het even goed doet.
                        kan niet vergelijken met de canon, maar de nikon 135mm DC is super goed en m'n favoriete portret lens, naast de 85mm F1.4 bij full body... of als ik niet ver genoeg achteruit kan...


                        Oorspronkelijk geplaatst door justaname Bekijk bericht
                        Gebruik je één of twee camera's? Ik heb die combinatie geprobeerd en met één camera moest ik te veel wisselen. Het probleem is niet het gat tussen 35 en 70 maar het feit dat je een tweede camera moet dragen en het gewicht van de 70-200. OK voor werk maar niet om zo maar op stap te gaan.
                        altijd twee camera's... één aan een blackrapid en de andere aan een sunsniper strap... links en rechts... gewicht speelt dan geen rol...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht

                          altijd twee camera's... één aan een blackrapid en de andere aan een sunsniper strap... links en rechts... gewicht speelt dan geen rol...
                          Kun je twee straps laten kruisen zonder dat ze elkaar tegenwerken? Kun je de camera's dan nog over de riemen laten glijden?

                          Ik heb nu de R strap. Is de sun sniper beter of anders?

                          Comment


                          • #14
                            Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

                            Oorspronkelijk geplaatst door justaname Bekijk bericht
                            Kun je twee straps laten kruisen zonder dat ze elkaar tegenwerken? Kun je de camera's dan nog over de riemen laten glijden?

                            Ik heb nu de R strap. Is de sun sniper beter of anders?
                            lukt voor mij prima... ik vind de blackrapid beter...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: 24-70 weg en 16-35 + 85 in de plaats?

                              Oorspronkelijk geplaatst door justaname Bekijk bericht
                              Kun je twee straps laten kruisen zonder dat ze elkaar tegenwerken? Kun je de camera's dan nog over de riemen laten glijden?
                              Lijkt me lastig.... Ik heb daarvoor een speciale Sun-sniper aangeschaft, de Sun-Sniper Double-Plus Harness. Duur maar wel zeer fijn in gebruik tijdens bruiloften e.d. En je kunt de twee Sun-Snipers van elkaar af halen zodat je er ook één kunt gebruiken als "normale" Sun-Sniper

                              Ik zou overigens voor dergelijk werk mijn 24-70L zéker niet willen missen. En 24mm is ook mijn breedste brandpunt en is voor mij eigenlijk altijd breed genoeg.
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X