Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies voor foto opkomende zon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • advies voor foto opkomende zon

    Het is hier heet! en slapen kunnen we toch bijna niet...
    Dus morgen heel vroeg, gaan we koelte zoeken op een top hier vlakbij.
    Ik doe dus mijn camera mee en zoek ondertussen waardevolle tips voor opkomende zon te fotograferen.
    EOS 7D
    Ben nog beginner, dus alle tips welkom!
    mvg
    Marie-Anne
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

  • #2
    Re: advies voor foto opkomende zon

    ik weet niet goed waar je zit, maar over het algemeen moet je redelijk onderbelichten om de kleurenpracht van een zonsopgang te kunnen vastleggen. Probleem is dat dan je landschap helemaal zwart wordt. Alternatief is een graduated filter gebruiken, om daarmee je hemel een stop of twee te verdonkeren.

    Veel meer ken ik er niet van, ...

    Ch.
    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

    Comment


    • #3
      Re: advies voor foto opkomende zon

      wat je kan doen is werken met een statief en meerdere foto's maken van de zelfde compo maar steeds anders belicht, dus eentje voorgrond goed belicht eentje de lucht juist belicht en eentje ergens tussen in.
      deze dan nadien in ps overelkaar zetten blenden en gommen waar nodig, toto je foto over gans de lijn mooi belicht is

      groetjes
      renske

      Comment


      • #4
        Re: advies voor foto opkomende zon

        bedankt voor de tips.
        Groeten

        Marie-Anne
        Touch the Earth...Gently
        www.passionsenfrance.com

        Comment


        • #5
          Re: advies voor foto opkomende zon

          Oorspronkelijk geplaatst door bleuspics Bekijk bericht
          wat je kan doen is werken met een statief en meerdere foto's maken van de zelfde compo maar steeds anders belicht, dus eentje voorgrond goed belicht eentje de lucht juist belicht en eentje ergens tussen in.
          deze dan nadien in ps overelkaar zetten blenden en gommen waar nodig, toto je foto over gans de lijn mooi belicht is

          groetjes
          renske
          Dat zou ik nooit doen. Op een mooie zonsondergang of opgang heb je altijd onderbelichte delen, net alsof je met je eigen ogen zou kijken. Ik spotmeter gewoon op de kleur in de lucht die ik het mooist vind en alle details moeten maar zien wat ze doen. De grote natuur- en landschapsfotografen doen dat nog altijd in 1 opname.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: advies voor foto opkomende zon

            Een hdr is mi zeker een optie.
            Wat je zelf ziet is niet wat je camera ziet, door het gebrek in "dynamic range" zal je camera nooit hetzelfde beeld kunnen vastleggen dat je zelf ziet.
            Met een hdr kan je de donkere delen oplichten (en omgekeerd) zodat je meer detail in je foto krijgt.
            Nikon D5100 + 18-105mm VR
            Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

            Comment


            • #7
              Re: advies voor foto opkomende zon

              Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
              Een hdr is mi zeker een optie.
              Wat je zelf ziet is niet wat je camera ziet, door het gebrek in "dynamic range" zal je camera nooit hetzelfde beeld kunnen vastleggen dat je zelf ziet.
              Met een hdr kan je de donkere delen oplichten (en omgekeerd) zodat je meer detail in je foto krijgt.
              ogen hebben geen groter dynamisch bereik dan camera's. Men denkt dat omdat onze hersenen zo goed zijn in het onthouden van detail zodat je denkt dat je die ziet. Probeer maar eens een gesprek te voeren met iemand die in tegenlicht voor een raam staat. Je staat dan evengoed tegen een zwarte vlek te praten als wanneer je daar een foto zou maken.

              hier heb je een paar voorbeelden. Zonsopgangen en -ondergangen zijn bijna altijd silhoutten tegen de kleuren van de zonsondergang.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: advies voor foto opkomende zon

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                ogen hebben geen groter dynamisch bereik dan camera's. Men denkt dat omdat onze hersenen zo goed zijn in het onthouden van detail zodat je denkt dat je die ziet. Probeer maar eens een gesprek te voeren met iemand die in tegenlicht voor een raam staat. Je staat dan evengoed tegen een zwarte vlek te praten als wanneer je daar een foto zou maken.

                hier heb je een paar voorbeelden. Zonsopgangen en -ondergangen zijn bijna altijd silhoutten tegen de kleuren van de zonsondergang.
                wat een zever

                Comment


                • #9
                  Re: advies voor foto opkomende zon

                  Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
                  wat een zever
                  weerleg het!

                  ik vind voor het dynamisch bereik van het menselijk oog 13.5 EV als je je oog de tijd geeft zich aan te passen aan donker en weer aan licht. Als je gewoon rondkijkt in een landschap doet je oog dat niet en dan schiet er een DR van 9 EV over. 9 is niet fantastisch veel.

                  Zoek voor je zever zegt!
                  Last edited by putor; 1 september 2011, 21:08.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: advies voor foto opkomende zon

                    het gaat er hem niet om wat je hersennen je doen geloven wat je ziet...
                    als je in principe enkel schaduw zou moeten zien en de lucht op juiste 'belichting', dan zie je nog steeds alles op een manier zoals je 2 foto's over elkaar zou leggen.

                    daar gaat 't om...

                    je gaat me niet vertellen dat als je naar een landschap kijkt dat je schaduw ziet en de lucht juist ziet... je ziet alles op een juiste manier, ook al is dit door een correctie van je hersennen...

                    zever dus...

                    Comment


                    • #11
                      Re: advies voor foto opkomende zon

                      Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
                      het gaat er hem niet om wat je hersennen je doen geloven wat je ziet...
                      als je in principe enkel schaduw zou moeten zien en de lucht op juiste 'belichting', dan zie je nog steeds alles op een manier zoals je 2 foto's over elkaar zou leggen.

                      daar gaat 't om...

                      je gaat me niet vertellen dat als je naar een landschap kijkt dat je schaduw ziet en de lucht juist ziet... je ziet alles op een juiste manier, ook al is dit door een correctie van je hersennen...

                      zever dus...
                      kun je eens een klein beetje duidelijker maken waar je het over hebt

                      zomaar zever zeggen is eigenlijk redelijk onbeleefd
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: advies voor foto opkomende zon

                        Ik volg de piste van HDR. Of het nu de ogen zijn of de hersenen, wat we zelf zien heeft steeds een veel hoger DR dan wat de sensor kan vastleggen. Niks erger dan dichtgelopen zwarten en uitgebrande lichten in een foto !

                        Doe eens een test, een diffuus door buitenlicht verlichte huiskamer, met mensen in een sofa, en met zicht op een raam dat naar buiten kijkt. Ondanks het hoge dyn bereik zal je steeds details binnen en buiten zien. Probeer daar dan eens een foto van te maken...

                        Multiple exposure en layer blending is MY way to go...

                        EDIT : zal er maar meteen een linkje naar een tutorial bij zetten
                        Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.
                        Last edited by Dama; 2 september 2011, 22:37.
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

                        Comment


                        • #13
                          Re: advies voor foto opkomende zon

                          ...of kijk eens rond hier op BD waar een paar goede tips staan over wat mijn confrater hiervoor aanhaalde...

                          Stel je 7D in op AEB in je menu zodat je drie opnames kan maken van 3 verschillende belichtingen..Zet hem op statief..een draadontspanner...de funcktie spiegelopklappen eventueel voor de trillingen van de spiegel bij het opklappen weg te nemen..
                          En voeg ze samen in CS of Photomatics en je heb dan voldoende dynamiek in je opname om hem geslaagd te noemen..
                          De eindafwerking uiteraard laat ik over aan jou verbeelding...
                          Hopelijk heb je hier tips genoeg.

                          Enne.....Succes en voldoende opnames maken zodat je genoeg hebt om te oefenen...
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          Als je schiet..schiet dan raak!
                          500 PIXHuawei P30 PRO

                          Comment


                          • #14
                            Re: advies voor foto opkomende zon

                            Zoals Dama het zegt: als het over landschapsfotografie gaat doe je het best aan layerblending... HDR is om moeilijkheden vragen als je er niet veel kaas van gegeten hebt, je hebt te rap de neiging om te overdrijven.
                            www.brunodyserinck.be
                            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                            Comment


                            • #15
                              Re: advies voor foto opkomende zon

                              Aan alle behulpzame harten : bedankt !

                              Ik ga geen inderdaad geen HDR uitproberen, zal mij maar houden bij de minder moeilijke dingen.

                              layerblending
                              : hoe gaat dat in PSE (NL) ? heb nog geen officiële versie en ook geen boek. Kan iemand mij hier mij helpen aub? Al is het maar om mij op weg te helpen.

                              Het was nog niet zo mooi om naar boven te gaan voor dag en dauw, dus even afwachten wat de weersberichten voor deze week geven.
                              En dan : alle tips hier gaan uitproberen.
                              Zonnige groeten van Marie-Anne
                              Ps : wees een beetje lief voor mekaar
                              Last edited by marie-anne; 3 september 2011, 16:48. Reden: vraag layerblending
                              Touch the Earth...Gently
                              www.passionsenfrance.com

                              Comment

                              Working...
                              X