Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera, advies gevraagd.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe camera, advies gevraagd.

    Hoi,

    Ik ben nieuw op dit forum. Ik fotografeer nu 2 jaar voor de hobby met mijn Olympus maar nu zou ik graag een nieuwe camera kopen. Gezien Olympus niet als topmerk staat beschreven, daarbij moet ik wel zeggen dat ik het een hele fijne camera vind (E-510).

    Ik heb nu twee lenzen, 14-42mm (3.5:5.6) en 40-150mm (4:5.6). Ik wil er graag niet op achteruit qua maximale zoom. Nu ben ik ontzettend benieuwd wat jullie mij aanraden en waarom. Mijn budget is niet enorm, beter gezecht onder de camera's weinig maar het is niet onmogelijk, ik zat zelf rond de 900-1000 euro te denken.

    Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Mocht je trouwens benieuwd zijn naar wat foto's die ik heb gemaakt: www.caviastaldiksie.tk (Ja, ik fok cavia's maar op deze site zijn onder de pagina fotografie foto's te vinden en bij cavia's zijn ook leuke foto's te zien).

    Alvast bedankt!
    Last edited by Alma; 20 augustus 2011, 19:32.

  • #2
    Re: Nieuwe camera, advies gevraagt.

    Ik zou beginnen met nadenken over de lens/lenzen.
    Ga eerst analyseren je gemaakte foto's. Bij welk diafragma zijn ze gemaakt? Was dat het optimum of had je bv minder scherptediepte willen hebben? Dus een grotere lensopening.
    Welke brandpuntsafstand gebruikte je? Was dat optimaal of juist mee/minder?

    anneer je op deze mnaier naar je foto's kijkt kom je er achter wat jouw eisen zijn ten aanzien van maximale volle lensopening (vanwege beperking scherptediepte) en vanwege zoombereik.

    Verder zal je naar de scherpte moeten kijken. Zijn je foto's niet scherp genoeg dan zal je eerst moeten kijken of je camera techniek en bewerkingstechniek optimaal is. Is die goed dan kan de onscherpte liggen aan je oude lenzen. Zijn je foto's echter scherp genoeg dan weet je dat je niet betere lenzen heoft te gaan kopen. En dat scheelt veel geld!!

    Kan je aangeven aan de hand van bovenstaande je eisenpakket t.e.a. volle lensopening, kwaliteit lenzen en zoombereik?
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe camera, advies gevraagt.

      Dankje voor de reactie!

      Ik zit zelf vooral naar een Canon camera te kijken, maar ik wil niks uitsluiten.

      Ik heb ook al bedacht, uitgezocht dat ik een lens wil die vol open kan, heb toch wel gemerkt dat het heel fijn is als de camera veel licht kan vangen. Kwaliteit lenzen, ja die moet natuurlijk ook goed zijn, het liefste heb ik toch wel een bereik van 200/250, dan ga ik er in elk geval niet op achteruit (als ik het goed zeg). Maar meer mag van mij dus ook, het budget kan ik eventueel overschreiden, liever niet.

      Ik fotografeer vooral dieren, met lampen erbij maar ook in dierentuinen etc. Misschien ook intressant om te weten. Maar graag zou ik ook kerken e.d. willen fotograferen dit heb ik tot nu toe niet voor elkaar gekregen met de camera die ik nu heb, dan was het beelt bewogen, zo niet zat er een lichte ruis over de foto heen.

      Nogmaal bedankt.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe camera, advies gevraagt.

        Ik vrees dat je budget niet hoog genoeg is. Je wilt redelijke tele en lichtsterk. Dan denk ik aan een Tamron 70-200/F2.8 klik, 609€. Je wilt kerken fotograferen, dan zou ik een groothoeklens nemen bv. deze Sigma 10-20/F4-5.6 klik, 469€.
        Voor de body denk ik aan een Nikon D5100/Sony A580, omdat deze heel goed presteren op hoge ISO en zijn redelijk recente modellen met een nieuwe (zelfde)16MP sensor. De Nikon is trager met 4fps dan de Sony, die 5tot7fps aankan.

        Wil je nog sneller, dan heb je de Nikon D7000 (6fps) of de Sony A65 (die binnenkort uitkomt) die tot 10fps gaat. Deze Sony heeft een doorzichtige vaste spiegel itt tot een traditionele opklapbare, en een elektronische viewfinder.
        Als je dan nog de 18-55mm kitlens erbij neemt dan kom je al op een bedrag van 1600à1700€ tot 2000€.

        Bij Canon kun je ook terecht, 600D of 60D bijvoorbeeld. Qua ruisprestaties staan ze iets lager gepositioneerd op DxOMark, maar ik denk in de praktijk dat het verschil niet zo groot is met eerder genoemde camera's. Snelheid vd 600D is 3.7fps en voor de 60D 5.3fps. Voordeel van Canon is dat ze een redelijk lichtsterke en heel goede betaalbare tele hebben, de 70-200 F4, weliswaar zonder IS. De IS versie kost dan weer een pak meer. (Bij Sony heb je het probleem niet van gestabiliseerde lenzen omdat ze dit in de body hebben).
        Last edited by alex606; 20 augustus 2011, 20:51.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe camera, advies gevraagd.

          En wat dacht je van een PEN met een zoeker erop of en Panasonic G en een adapter voor je lenzen?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe camera, advies gevraagd.

            Het nadeel van de Pen zijn de matige prestaties op gebied van ruis.

            Ook de nieuwste Pen valt op dat gebied wat tegen.

            Als 'prestaties op gebied van ruis' een belangrijk item is dan kan je beter een andere camera kopen.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe camera, advies gevraagd.

              Geen ruis is voor mij erg belangrijk, in elk geval zo min mogelijk. Gezien de camera die ik nu heb dat nog wel is wil vertonen bij sluitertijd en diafragma.

              In elk geval bedankt voor het advies, ik ga er allemaal goed overna denken, het is toch niet iets wat je een week later opnieuw of een andere kunt kopen. Dus nu wil ik een echt goede.

              Ik zat specifiek al aan de canon 600D te denkenk, die werd hier nogmaals genoemd. Nu enkel nog bedenken welke lens ik erbij wil.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe camera, advies gevraagd.

                zou eerder naar de pansonic G en de olympus pen toestellen kijken.(m4/3 toestellen van olympus en panasonic)
                je kunt je huidige objectieven nog gebruiken mits adapter op deze toestellen, hetzelfde geldt voor sony NEX toestellen maar dan ben je beperkt met de lenzen die je al hebt tot manuele focus.

                de lenzen beschikbaar voor panasonic en olympus presteren doorgaans beter tot veel beter dan canon lenzen binnen zelfde category.

                Binnen DSLR's vertonen canon's de meeste ruis, denk dat je binnen jou budget momenteel, als je toch DSLR wenst, beter af bent met nikon d5100 of een sony a580.
                Als je iets meer geavanceerd wenst de sony a35 en a55.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe camera, advies gevraagd.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alma Bekijk bericht
                  Geen ruis is voor mij erg belangrijk, in elk geval zo min mogelijk. Gezien de camera die ik nu heb dat nog wel is wil vertonen bij sluitertijd en diafragma.

                  In elk geval bedankt voor het advies, ik ga er allemaal goed overna denken, het is toch niet iets wat je een week later opnieuw of een andere kunt kopen. Dus nu wil ik een echt goede.

                  Ik zat specifiek al aan de canon 600D te denkenk, die werd hier nogmaals genoemd. Nu enkel nog bedenken welke lens ik erbij wil.
                  Je kan ook de 550 nemen , deze heeft geen kantelbaar scherm maar weet niet of je dit wenst .Kost ook ongeveer 80 euro minder die je kan spenderen aan je lenzen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe camera, advies gevraagd.

                    Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                    Je kan ook de 550 nemen , deze heeft geen kantelbaar scherm maar weet niet of je dit wenst .Kost ook ongeveer 80 euro minder die je kan spenderen aan je lenzen.
                    Dus eigenlijk is het enige verschil tussen die twee het kantelbaar scherm? Dat is natuurlijk niet perse nodig.

                    Ik wil wel van het merk Olympus af, je ziet ze ook nauwelijks, spiegelreflexen in de winkel. Vandaar ook, maar toch bedankt voor het meedenken, stel het zeer op prijs.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe camera, advies gevraagd.

                      ik heb zoals voorgesteld via pm de nikon D300 in de aanbieding. Voor de prijs van de nieuwe instap tot semipro toestellen kan je hiermee een professioneel toestel in huis halen. Voor iedereen die een nieuwe spiegelreflex zoekt: 2dehands kijken naar hogere modellen zou ik zeggen!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe camera, advies gevraagd.

                        Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
                        ik heb zoals voorgesteld via pm de nikon D300 in de aanbieding. Voor de prijs van de nieuwe instap tot semipro toestellen kan je hiermee een professioneel toestel in huis halen. Voor iedereen die een nieuwe spiegelreflex zoekt: 2dehands kijken naar hogere modellen zou ik zeggen!
                        Ik ben alles nog aan het overwegen Je hoort wat zodra ik besloten heb.

                        Comment

                        Working...
                        X