Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lange sluitertijden overdag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lange sluitertijden overdag

    Hallo,

    Ik heb me onlangs een ND filter gekocht om op die manier foto's met een lange sluitertijd overdag te nemen. Ik ben van plan om bij mist of regen foto's te nemen en eveneens foto's van de zee, fontijnen, enzovoorts enzovoorts.

    Ik vroeg me echter af als je door overdag een foto te nemen met een lange sluitertijd zowiezo een speciaal effect genereert of niet (bv. lucht die hel blauw wordt)?

  • #2
    Re: lange sluitertijden overdag

    Oorspronkelijk geplaatst door fideelski Bekijk bericht
    ........

    Ik vroeg me echter af als je door overdag een foto te nemen met een lange sluitertijd zowiezo een speciaal effect genereert of niet (bv. lucht die hel blauw wordt)?
    dan kan je beter een pola nemen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: lange sluitertijden overdag

      ik heb verschillende lomo's, maar ik wil niet datzelfde effect benaderen

      Comment


      • #4
        Re: lange sluitertijden overdag

        Oorspronkelijk geplaatst door fideelski Bekijk bericht
        ik heb verschillende lomo's, maar ik wil niet datzelfde effect benaderen
        tja..dan begrijp ik je vraag waarschijnlijk niet?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: lange sluitertijden overdag

          ik wil voornamelijk onrealistische beelden namen, laten we het daarop houden

          Comment


          • #6
            Re: lange sluitertijden overdag

            Als je nu is begint met je fototechnische bagage wat bij te werken, dan gaan die zaken der veel meer logisch uitzien !

            Een sluitersnelheid heeft invloed, en is van belang voor beweging, beweging in het algemeen, dat kan zijn beweging vastleggen, beweging bevriezen, eigen beweging uitsluiten, beweging van een lange brandpunt uitsluiten. In één woord Beweging

            Het diafragma heeft invloed op je dieptescherpte, weerom algemeen dus aan U de keuze tussen veel of weinig dieptescherpte - daarbij rekening houden met de gebruikte optiek.

            De grote gelijkmaker is de gevoeligheid of ISO instelling .

            De kennis maakt het je mogelijk van te kiezen en te begrijpen wat er in en bepaalde omstandigheid nodig is ! En ook begrijpen of een ND nodig is of niet !

            MVG, Jeff c.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: lange sluitertijden overdag

              Als de lucht grijs is wordt die blauw door een filter, bij een ND blijft alles hetzelfde, behalve de belichting.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: lange sluitertijden overdag

                Veel hangt af van de kwaliteit van je ND filter.
                Bij een goede kan je met licht(zon) in de rug zonder problemen practhige fotos maken.

                Bij goedkope ND filters en zeker als je stacking gaat doen (ND filters na elkaar gaan zetten) + met tegenlicht werken, krijg je al snel ghosting, flare, kleurafwijking en wazigheid.

                Moraal van het verhaal: als je een koopt trek de beugel maar goed open (onder de 100 euro kom je er zeker niet van af)


                Dus om op je vraag te antwoorden: je krijgt (on)gewenste effecten vooral bij goedkope harsfilters en door ze in cascade te zetten

                Comment


                • #9
                  Re: lange sluitertijden overdag

                  Ik hoop voor u dat je een degelijke ND-filter hebt en dat hij voldoende het licht tegenhoudt als je overdag met lange sluitertijden wil werken. Met watervallen, fonteinen, stromend water zal dat wel meevallen, maar als je kabelend water (vijver, zee, kanaal, ...) wil fotograferen met lange sluitertijden, ga je een goed verduisterende ND-filter nodig hebben.

                  Zoals m'n voorganger zegt: koop degelijk materiaal!
                  www.brunodyserinck.be
                  https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                  Comment


                  • #10
                    Re: lange sluitertijden overdag

                    Heb dikwijls dit probleem met propellervliegtuigen...
                    ISO 100, diafragma klein en nog niet traag genoeg om de gewenste "prop-blur" te krijgen.

                    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: lange sluitertijden overdag

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
                      Heb dikwijls dit probleem met propellervliegtuigen...
                      ISO 100, diafragma klein en nog niet traag genoeg om de gewenste "prop-blur" te krijgen.

                      Dat mag toch geen probleem zijn? Aan welke rotatiesnelheden gaan die propellers wel niet?
                      www.brunodyserinck.be
                      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                      Comment


                      • #12
                        Re: lange sluitertijden overdag

                        Dat is inderdaad een probleem. ISO 50 (sommige camera's hebben dat) is dan een optie, maar ik heb het op mijn huidige camera ook niet. En met een te klein diafragma krijg je diffractie (bij mij is het kleinste diafragma dat ik gebruik f/14 - f/16, f/18, enz zijn onbruikbaar). De enige andere optie is eigenlijk een ND filter.
                        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                        Comment


                        • #13
                          Re: lange sluitertijden overdag

                          Alles hangt af van het effect dat je wenst, als je sluitersnelheid wenst van +/- 30s dan gaat je dat overdag lukken bij bewolkt weer met een 10stops ND filter.

                          bij zonlicht moet je snel naar de 15 a 20stops gaan, hangt ook van de omstandigheden af, bv aan zee is dit verschillend dan binnenland.

                          Je kunt meerdere ND filter op elkaar plaatsen. (vb 10stop + 4stop)

                          Goede ND filters hebben geen of weinig negatieve invloed op de kwaliteit, bij lange sluitersnelheid is het vooral de sensor die minder kwaliteit levert.

                          Vermijden vd laagste ISO stand te nemen, bij een toestel met minimum 50ISO is 100ISO meestal de native ISO stand en op die positie geeft je toestel de beste beeldkwaliteit.

                          ND filters worden niet enkel voor long exposure opnames gebruikt maar waren oorspronkelijk bedoelt om te gebruiken bij analoge film omdat je daar geen iso kunt wijzigen van beeld tot beeld, bij video (framerate) en algemeen om warm verzadigde kleuren te behouden bij zonlicht.

                          Comment


                          • #14
                            Re: lange sluitertijden overdag

                            Oorspronkelijk geplaatst door fideelski Bekijk bericht
                            ik wil voornamelijk onrealistische beelden namen, laten we het daarop houden
                            Stuur eens een berichtje naar Gilclaes. Die maakt prachtige dingen met langere sluitertijden (hoewel die volgens mij de seconde niet overschrijden) en geeft de realiteit op een heel eigen wijze weer.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment

                            Working...
                            X