Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpe lens Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpe lens Nikon

    dag kenners

    Ik ben al een tijdje op zoek naar een betaalbare lens die goede resultaten heeft (vooral voor landschappen). Ik fotografeer nog altijd met een tweedehands Sigma 18-200mm en als beginner was ik best onder de indruk van de foto's, maar nu niet meer. Ik mis de scherpte die ik bijvoorbeeld met mijn Nikon 50mm wél heb. Nadeel van die 50mm is dat ik nooit groothoek heb. Dus heeft iemand tips? De meneer van de winkel zei dat Nikon 18-105mm VR heel goed is: zou dat echt een groot verschil maken in vergelijking met die Sigma?

    danku voor wat advies
    Last edited by Femke; 17 augustus 2011, 22:41.

  • #2
    Re: scherpe lens Nikon

    een prime gaat sowieso scherper zijn als een zoomlens...
    ik ben niet thuis in het gamma van nikon maar ik denk wel dat ze ook een betaalbare groothoek hebben... nu weet ik niet of je zoom of prime wil?
    Canon ==> 1d mk3 en 450d, 300mm f4.0, 10-22mm, 24-105mm f4.0, 150mm f 2.8, 50mm f 1.8 en EX430

    Comment


    • #3
      Re: scherpe lens Nikon

      Kijk eens op www.photozone.de

      Daar kan je alle lenzen op een objectieve manier vergelijken en dat is een betrouwbaardere bron dan "de meneer van de winkel"
      D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
      Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
      Flickr - JAlbum

      Comment


      • #4
        Re: scherpe lens Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door Ben Cretskens Bekijk bericht
        een prime gaat sowieso scherper zijn als een zoomlens...
        Weet je dat zeker? Mijn Nikkor 17-55 2.8 was op 2.8 50mm heel wat scherper als de 50mm 1.8 op 2.8.

        Scherpe lens: Nikkor 17-55 2.8 en wat goedkoper Tamron 17-50 2.8.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: scherpe lens Nikon

          Citaat:
          Oorspronkelijk geplaatst door Ben Cretskens Bekijk bericht
          een prime gaat sowieso scherper zijn als een zoomlens...
          Weet je dat zeker? Mijn Nikkor 17-55 2.8 was op 2.8 50mm heel wat scherper als de 50mm 1.8 op 2.8.
          oh, sorry voor de fout... mijn bevindingen zijn anders, maar ik werk met canon alhoewel daar geen verschil in zou mogen liggen denk ik zo...

          nu ja de 50mm 1.8 is een leuke, goede lens maar ook geen wereld lens hé
          Canon ==> 1d mk3 en 450d, 300mm f4.0, 10-22mm, 24-105mm f4.0, 150mm f 2.8, 50mm f 1.8 en EX430

          Comment


          • #6
            Re: scherpe lens Nikon

            De Sigma 10-20mm is normaal gezien toch heel scherp? Ben je zeker dat jouw exemplaar juist focust of dat je niet teveel vertrouwt op de AF met een super breedhoek? Kijk overigens af en toe eens naar je focus schaal om te controleren of dit ongeveer met de afstand tot je onderwerp overeenstemt. Welke camera gebruik je overigens?

            Comment


            • #7
              Re: scherpe lens Nikon

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              De Sigma 10-20mm is normaal gezien toch heel scherp? Ben je zeker dat jouw exemplaar juist focust of dat je niet teveel vertrouwt op de AF met een super breedhoek? Kijk overigens af en toe eens naar je focus schaal om te controleren of dit ongeveer met de afstand tot je onderwerp overeenstemt. Welke camera gebruik je overigens?
              Ik heb zo een vaag vermoeden dat de TS hier spreekt over een Sigma 18-200mm, en niet over de 10-20mm.

              In dat geval is de Nikon 18-105 VR een goede stap voorwxaarts!
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #8
                Re: scherpe lens Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                Ik heb zo een vaag vermoeden dat de TS hier spreekt over een Sigma 18-200mm, en niet over de 10-20mm.

                In dat geval is de Nikon 18-105 VR een goede stap voorwxaarts!
                Da's inderdaad een heel ander objectief en weer iets te snel gelezen van mijn kant

                Comment


                • #9
                  Re: scherpe lens Nikon

                  Deze 4 zijn "the usual suspects":
                  Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

                  Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies


                  Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies


                  De zoekfunctie zal je zeker genoeg leesvoer geven over deze 4 lenzen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpe lens Nikon

                    Ok. Dank voor de tips. Ik heb al enig geëxperimenteer achter de rug hoor met die Sigma (ongeveer 60 keer dezelfde kasteelvijver getrokken met telkens andere instellingen en manuele focus) maar het blijft me niet bekoren. Vandaar het verlangen naar een Nikon... Ik wil gewoon schérpte, kan me niet schelen welke lens me dit kan geven, zolang het maar onder de 500€ is Dus blijf maar shooten met tips, dankzij jullie tips beleef ik de volgende 300 zondagen fantastische tijden mét een geschikte lens...

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpe lens Nikon

                      Niet alleen scherpte is belangrijk, maar ook kleurweergave, contrast, vervorming, vignettering enzovoort.
                      Hiet alvast 2 sites waar ze heel veel lenzen hebben getest:
                      http://www.slrgear.com/reviews/index.php
                      www.photozone.de
                      Nikon lenzen bieden vooral mechanisch een voordeel tegenover 3 party lenzen. Dit laatste wordt nogal snel over het hoofd gezien bij aankoop, maar is o zo belangrijk als je jaren geniet wil hebben van je lens. Ik heb 3 Sigma's gehad die het na een paar jaar begaven (altijd net buiten garantie): focus werkte niet meer, de rubber kwam los enzovoort.
                      Vergelijkbare lenzen van Nikon zijn sowieso altijd duurder, maar ook duurzamer...
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: scherpe lens Nikon

                        Awel de 35mm1.8f retescherp en mooie kleuren en contrast en bovenal niet duur

                        grtz Templar
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                        Comment


                        • #13
                          Re: scherpe lens Nikon

                          Wanneer scherpte heel belangrijk is dan zou je ook naar de volgende objectieven kunnen kijken:
                          Tamron 28-75 mm. Dan mis je wel veel groothoek.
                          Tamron 17-50 mm VC
                          Sigma 17-70 mm OS.

                          Met bovenstaande objectieven heb ik zelf goede ervaring opgedaan.
                          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: scherpe lens Nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                            Wanneer scherpte heel belangrijk is dan zou je ook naar de volgende objectieven kunnen kijken:
                            Tamron 28-75 mm. Dan mis je wel veel groothoek.
                            Tamron 17-50 mm VC
                            Sigma 17-70 mm OS.

                            Met bovenstaande objectieven heb ik zelf goede ervaring opgedaan.
                            lees de titel eens!
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: scherpe lens Nikon

                              Nikon 16-85 zou ook een goede lens zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X