Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ultrazoom dingen voor dagelijks gebruik en concertjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ultrazoom dingen voor dagelijks gebruik en concertjes

    Hallo,

    Ik ben op zoek voor iemand naar een goeie digitale camera, die je kan steken in de "sacoche" en die goed kan inzoomen, bijvoorbeeld tijdens Rock Werchter en Marktrock.
    Het moet dus relatief klein zijn, goed werken tijdens de nacht of donkere momenten en een goeie zoom hebben.
    Persoonlijk was ik aan het denken aan die ultrazoom-cameraatjes. Ze bieden meestal rond de 16x zoom aan. is dit genoeg? Of liefst nog hoger (pas op: het moet nog in die fameuze "sacoche" kunnen )

    Heeft er iemand voorstellen van modellen ? Ik weet dat jullie allemaal liever grotere toestellen gebruiken, maar misschien hebben jullie wel ergens tips ?

    Ik was aan het denken aan Olympus SZ-10 of SP-610UZ, Panasonic Lumix FZ45, Sony DSC-HX9...Zijn er nog alternatieven ?

    Alvast bedankt
    Last edited by svermoere; 17 augustus 2011, 16:59.

  • #2
    Re: Ultrazoom dingen voor dagelijks gebruik en concertjes

    Als er een compacte camera zou bestaan die even goede beelden levert in die omstandigheden, dan liep ik niet meer met zo'n zware camera en lenzen rond.

    Een compact toestelletje heeft beperkingen, en een van de grootste beperkingen is de slechte beeldkwaliteit op hoge iso. Die hoge iso heb je nodig voor concertfotografie...

    De lichtsterkte van de lens op zo'n compactje varieert ook als je zoomt.
    In de breedste stand is zo'n lensje gewoonlijk nog redelijk lichtsterk, maar als je helemaal inzoomt op het onderwerp, dan komt er doorgaans twee stops licht minder tot aan de sensor.
    Die 2 stops minder betekent dat de sensor maar 1/4 van de heveelheid licht krijgt in de langste stand (tele) tgenover de kortste stand (breedhoek).
    Combineer dat met een sensor die niet zo goed werkt als er weinig licht op valt, en dan weet je meteen dat er geen compactje bestaat dat aan jouw eisen voldoet.

    Dat wil daarom niet zeggen dat je helemaal geen concertfoto's kan maken met een compactje, maar zodra de omstandigheden iets minder goed zijn zullen de resultaten met een DSLR + lichtsterke lens zichtbaar beter zijn.

    Een DSLR met een "superzoom" (18-200 of iets dergelijks) is ook niet zo geschikt, omdat die lens hetzelfde probleem heeft als die van de meeste compactjes, ze wordt minder lichtsterk bij het inzoomen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Ultrazoom dingen voor dagelijks gebruik en concertjes

      Dat weet ik. En het is niet de bedoeling om daar ideale foto's te maken, maar eerder huis-tuin en keukengebruik. Naar zo iets ben ik op zoek.
      Momenteel heeft die persoon al een lumix met 5x optische zoom, en ze vindt dat ze er nu al deftige foto's mee kan maken. Maar ze wil iets meer. Dus zoals je ziet, moet er een betere kwaliteit zijn dan nu. Maar direct de goede kwaliteit van een DSLR,...

      Verder moet het draagbaar blijven. Die "sacoche" is heilig voor haar

      Comment


      • #4
        Re: Ultrazoom dingen voor dagelijks gebruik en concertjes

        Oorspronkelijk geplaatst door svermoere Bekijk bericht
        Dat weet ik. En het is niet de bedoeling om daar ideale foto's te maken, maar eerder huis-tuin en keukengebruik. Naar zo iets ben ik op zoek.
        Momenteel heeft die persoon al een lumix met 5x optische zoom, en ze vindt dat ze er nu al deftige foto's mee kan maken. Maar ze wil iets meer. Dus zoals je ziet, moet er een betere kwaliteit zijn dan nu. Maar direct de goede kwaliteit van een DSLR,...

        Verder moet het draagbaar blijven. Die "sacoche" is heilig voor haar
        Van alles wat ik al gebruikt heb van compacte superzooms, ben ik nog niets beter tegengekomen dan de Panasonic Lumix TZ reeks (laatste is TZ20)
        Ik sta nog steeds versteld van wat voor foto's mijn vriendin uit haar TZ7 haalt

        Als het daar niet mee lukt, lukt het nergens mee... (als je de sacoche + superzoom als vereiste neemt)
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Ultrazoom dingen voor dagelijks gebruik en concertjes

          Die TZ10 en later de 20 stonden een tijdje op mijn verlanglijstje maar ze hebben een flinke klap gekregen van de Canon 230 en de Nikon 9100 want die gaan een pak beter in de hoge ISO´s. En om die sacoche of maar gewoon broekzak is het em te doen. Mijn Panasonic FZ8 gaat de deur uit en ik ga voor een Nikon 9100 denk ik. De prijs is ook al flink gezakt, zodanig zelfs dat ik denk zelfs niet te wachten tot ik in oktober in HK ben.

          Djienbe

          Comment


          • #6
            Re: Ultrazoom dingen voor dagelijks gebruik en concertjes

            fujifilm f500exr , pas aangekocht, top foto's en nette 15x zoom
            SoNy NeX3-n

            Comment


            • #7
              Re: Ultrazoom dingen voor dagelijks gebruik en concertjes

              [Mod-LesC]Crosspost van Nikki verwijderd.[/Mod]
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Ultrazoom dingen voor dagelijks gebruik en concertjes

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Een DSLR met een "superzoom" (18-200 of iets dergelijks) is ook niet zo geschikt, omdat die lens hetzelfde probleem heeft als die van de meeste compactjes, ze wordt minder lichtsterk bij het inzoomen.
                Eventjes inpikken op dit topic... Welke lens is dan wel ideaal voor concertfotografie?
                Welke worden meestal gebruikt met andere woorden?

                Comment


                • #9
                  Re: Ultrazoom dingen voor dagelijks gebruik en concertjes

                  Al zeker de 24 - 70 mm f 2.8 en 70 - 200 mm f 2.8. Eventueel de 50 mm f 1.4, 85 mm f1.8, 135 mm f2 of 200 mm f2...
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment

                  Working...
                  X