Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens weigert soms , wie kan me helpen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens weigert soms , wie kan me helpen?

    Hallo iedereen,

    Ik heb een vraagje over enkele lenzen van mij.
    Ik zelf heb een maand geleden de Canon EOS 600D met EFS 18-55mm imagestab macro 0.25m/0.8ft aangekocht.

    Thuis had mijn vader nog lenzen liggen van zijn (oude) canon die ik nu gebruik het gaat om een lens van sigma (28-135mm aspherical) en een telelens van exakta (70-210mm) ook nog is er een teleconventer van vivitar (2x ;multicoated c/af)

    Nu het probleem is dat wanneer ik de oude lenzen op mijn fototoestel zet (met of zonder teleconv) dat mijn toestel soms weigert een foto te nemen. Soms neemt hij de foto en is de foto te veel belicht.Het probleem komt voor als ik vooral maximaal inzoom (niet digitale zoom). En de fotos zijn zelden slecht als ik via de ingebouwde sportmodus gebruik.

    Nu vraag ik me enkele dingen af:
    1-De overbelichting is dit een gevolg van fotograferen zonder zonnekap?
    2-Ik denk dat het aan de ISO snelheid en de diafragma snelheid ligt waarmee ik fotografeer maar ik heb er totaal geen gedacht van hoe ik weet dat het deze werkelijk is en wanneer ik dan op de juiste waarden zit.
    3-Zijn de lenzen gewoon te oud?
    4-Iemand tips?

    Ik ben wel van plan om in de toekomst een andere lens te kopen maar ik moet eerst wat sparen

    Alvast bedankt

    nota: ik krijg de error dat er slechte communicatie tussen lens en toestel is , en dat ik de contacten moet reinigen
    nota: Ik gok dat de lenzen van (jaar) 2000 zijn of een beetje vroeger.

  • #2
    Re: Lens weigert soms , wie kan me helpen?

    Het probleem met de Sigma is hoogstwaarschijnlijk dat die zo oud is dat hij niet meer compatible is met de huidige EOS camera's
    Ergo > onbruikbaar.
    Als de Exacta een EOS vatting heeft dan zou hij het moeten doen, tenzij dezelfde problemen spelen als met de Sigma.
    Dergelijke lenzen hebben met een teleconverter geen autofocus meer wegens de bescheiden lichtsterkte, dus moet je de lens op MF zetten en handmatig in de zoeker scherpstellen.

    Comment


    • #3
      Re: Lens weigert soms , wie kan me helpen?

      Ik heb met beide lensen het zelfde probleem.
      Beide kan ik gebruiken , de sigma doet het zelfs goed.Alleen wilt hij niet trekken bij bepaalde iso's en sluitersnelheden. Het zelfde geldt voor de exacta.

      Met de convertor had ik al uitgedokterd dat ik op MF moest zetten.

      een ander idee misschien?

      Comment


      • #4
        Re: Lens weigert soms , wie kan me helpen?

        Waarschijnlijk blijft het diafragma gewoon helemaal openstaan tijdens de opname.
        Vergeet die ouwe rommel , er zijn ook oude lenzen waarmee (handmatig ) goede foto's zijn te maken.

        Comment


        • #5
          Re: Lens weigert soms , wie kan me helpen?

          oke dankje voor de hulp

          ik ben momenteel tevreden met de "oude lenzen" , ze leveren goed werk , ik probeer gewoon een regelmaat te vinden in het probleem zodat ik selectief kan beperken zodat ik het maximale kan halen uit de dingen die ik heb.In dit topic probeerde ik opzoek te gaan achter de factoren waarmee ik rekening moet houden (en in welke maten) en tussen welke limieten ik moet blijven.

          Ze werken en dat is wat telt voor me , alleen zijn er limieten aanverbonden , maar dat is voor mij geen probleem , in school zijn de meeste definities ook alleen geldig onder bepaalde omstandigheden. En deze tracht ik te achterhalen.(op een niet-Experimentele wijze)

          Iemand anders die een idee heeft?

          edited: spellingsfoutje
          Last edited by Ruben-fotos; 17 augustus 2011, 08:59.

          Comment


          • #6
            Re: Lens weigert soms , wie kan me helpen?

            - alle serviceinfo's van Sigma vind je hier http://www.sigma-foto.de/service/ser...viceinfos.html ( op de Benelux site geen info )
            - voor U van toepassing http://www.sigma-foto.de/service/ser...s-kameras.html

            De Sigma werkt zonder errors alleen volopen ... dus op Av en diafragma volopen ingesteld kan je foto's maken, helaas zijn de optische prestaties dan niet super ... op de eerste generatie digitale Eossen kan de lens wel nog dienen, dit zijn Canon D30,D60 en 1D.
            De Exacta zou normaal moeten werken ... maar hou rekening met bewegingsonscherpte daar een telelens en geen beeldstabilisatie ... je kan voorlopig de body in autoiso zetten tot je fototechnische bagage voldoende is

            Comment


            • #7
              Re: Lens weigert soms , wie kan me helpen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
              De Sigma werkt zonder errors alleen volopen ... dus op Av en diafragma volopen ingesteld kan je foto's maken, helaas zijn de optische prestaties dan niet super ... op de eerste generatie digitale Eossen kan de lens wel nog dienen, dit zijn Canon D30,D60 en 1D.

              De Exacta zou normaal moeten werken ... maar hou rekening met bewegingsonscherpte daar een telelens en geen beeldstabilisatie ... je kan voorlopig de body in autoiso zetten tot je fototechnische bagage voldoende is
              mhh oke dankje , ik zal het binnenkort eens uitproberen.
              Het is vooral de exacta die me intresseert aangezien ik gewone fotos ook met mijn canon lens kan nemen. Dus het ligt vooral aan de iso ?

              Comment


              • #8
                Re: Lens weigert soms , wie kan me helpen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Ruben-fotos Bekijk bericht
                mhh oke dankje , ik zal het binnenkort eens uitproberen.
                Het is vooral de exacta die me intresseert aangezien ik gewone fotos ook met mijn canon lens kan nemen. Dus het ligt vooral aan de iso ?
                Je kitlens is inderdaad top en je sensor laat croppen ruim toe.
                Zet de cam op autoiso , alzo zal de sluitertijd altijd heel ruim voldoende kort zijn zodat bewegingsonscherpte praktisch is uitgesloten ... verder heb je door de grotere brandpuntsafstand een veel kleinere dieptescherpte ... dus de zone voor en achter de plaats waar je scherpstelt is beperkt en wordt kleiner bij het vergroten van de brandpuntafstand ... een kleiner diafragma vergroot daarentegen weer de dieptescherpte ... zorg dat je de basisbegrippen onder de knie krijgt ... ik dacht dat er hier op het forum ergens een basiscursus te vinden is.

                Comment


                • #9
                  Re: Lens weigert soms , wie kan me helpen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                  Je kitlens is inderdaad top en je sensor laat croppen ruim toe.
                  Zet de cam op autoiso , alzo zal de sluitertijd altijd heel ruim voldoende kort zijn zodat bewegingsonscherpte praktisch is uitgesloten ... verder heb je door de grotere brandpuntsafstand een veel kleinere dieptescherpte ... dus de zone voor en achter de plaats waar je scherpstelt is beperkt en wordt kleiner bij het vergroten van de brandpuntafstand ... een kleiner diafragma vergroot daarentegen weer de dieptescherpte ... zorg dat je de basisbegrippen onder de knie krijgt ... ik dacht dat er hier op het forum ergens een basiscursus te vinden is.
                  brandpuntsafstanden ken ik van bij fysica xD , diafragma en iso heb ik wel een beetje een gedacht van (gebruikersaanwijzing en probeersel) ik zal eens zien of ik de curucs kan vinden.

                  bedankt om te helpen

                  Comment

                  Working...
                  X