Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoog ontwikkelen formaat vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Analoog ontwikkelen formaat vraag

    Hallo iedereen,

    Ik ben tot nu toe altijd met mijn medium format film (120, 6x6) naar de HEMA gegaan. Daar deden ze tot vorige week nooit moeilijk over dat formaat.. Officieel staat er wel nergens 6x6 bij mogelijke formaten, maar ik vulde het altijd manueel aan met een kruisje En ik kreeg ze ook altijd mooi aan 6x6 terug. Nu zat er bij mijn laatste negatieven een briefje dat ze 6x6 niet (meer) ondersteunen (maar ze zijn wel nog ontwikkeld? ). Er staat wel bij dat ze 10x10 of 13x13x wel nog doen. Maar nu komt mijn vraag; aangezien ik nog niet zoveel van analoge fotografie ken: gaat dat? Een 120 medium format film dat eigenlijk 6x6 is qua formaat, laten ontwikkelen op 10x10? Welke effect heeft dat? Of is dat gewoon buiten de kwestie?

    Kan iemand me helpen?

    Alvast bedankt!
    http://www.mathijsdelva.be
    http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

  • #2
    Re: Analoog ontwikkelen formaat vraag

    6x6 is een negatief formaat. 10x10 of 13x13 is een afdruk (papier) formaat.

    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Analoog ontwikkelen formaat vraag

      Dus ik kan niet zomaar zeggen om naar negatief te gaan ontwikkelen op 10x10?
      http://www.mathijsdelva.be
      http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

      Comment


      • #4
        Re: Analoog ontwikkelen formaat vraag

        Je negatief IS dus al ontwikkeld. Wat jij nu wil is daar nu een 10*10 of 13*13 formaat AFDRUK van maken. Dat is bij een fotograaf (al dan niet amateur) meestal wel mogelijk. Ik kan me wel inbeelden dat de grote afdruk centrales het afdrukken niet meer ondersteunen ze noemen dat vooruitgang (ik noem dat achteruitgang). Of hier in Zichem in de kelder

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Analoog ontwikkelen formaat vraag

          Sorry voor de verwarring.. Ik heb dus mijn filmrolletjes die belicht zijn. Dan ga ik naar de HEMA en laat ze voor mij ontwikkeld worden op 6x6. Als ik de negatieven heb, dan scan ik ze zelf in met mijn scanner. Dus het gaat wel over het ontwikkelen op 10x10 of 13x13 (zoals de meneer van de HEMA zei).. Kan dat?
          http://www.mathijsdelva.be
          http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

          Comment


          • #6
            Re: Analoog ontwikkelen formaat vraag

            Je laat gewoon de film ontwikkelen en NIET AFDRUKKEN.
            Dan hoef je ook geen formaat op te geven. Opgeven van een formaat is ENKEL VOOR HET AFDRUKKEN.

            Comment


            • #7
              Re: Analoog ontwikkelen formaat vraag

              je wil je ingescande negatieven dus laten afdrukken bij de hema, is dat het probleem?

              Tom
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #8
                Re: Analoog ontwikkelen formaat vraag

                Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                je wil je ingescande negatieven dus laten afdrukken bij de hema, is dat het probleem?

                Tom
                Ik hoop dat dat niet de bedoeling is, want ik zie het nut niet in van negatieven eerst in te scannen en van die scans afdrukken te laten maken.
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Re: Analoog ontwikkelen formaat vraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mathijs Delva Bekijk bericht
                  Sorry voor de verwarring.. Ik heb dus mijn filmrolletjes die belicht zijn. Dan ga ik naar de HEMA en laat ze voor mij ontwikkeld worden op 6x6. Als ik de negatieven heb, dan scan ik ze zelf in met mijn scanner. Dus het gaat wel over het ontwikkelen op 10x10 of 13x13 (zoals de meneer van de HEMA zei).. Kan dat?
                  Je laat in de eerste stap die moet gedaan worden geen filmrolletjes ontwikkelen "op" iets. Je filmrolletje zelf is hetgeen je eerst laat ontwikkelen (dat filmrolletje zelf gaan ze door verschillende chemicaliën halen gedurende bepaalde tijden. Op het einde van dat proces is je ganse filmrolletje ontwikkeld, dat is dan één lange strook van ongeveer 80 cm lang op ongeveer 6cm breed, waar je in principe 12 vierkante belichtingen (elk staat voor 1 foto die je genomen hebt op je fototoestel, of zoals je zelf zegt, elk staat voor 1 belichting) op ziet die elk iets kleiner dan 6 cm op 6 cm zijn (ik rond de getallen wat af): de negatieven. En daarna gaan ze het filmrolletje snijden in negatieven van ongeveer 6 op 6 cm (de breedte heeft al dit formaat, dus ze gaan gewoon in de lengte tussen elk negatief snijden of tussen elke 3 negatieven snijden).
                  Dus ze kunnen nooit negatieven zelf afleveren op formaat 10 op 10 of 13 op 13, want je filmrolletje is maar maximum 6cm breed, en je mediumformaat-fototoestel kan maar 6 op 6-formaat negatieven maken (dus dat staat vast).


                  Eens je je negatieven hebt, kan je naar een tweede proces gaan. Jij kiest er blijkbaar voor om je negatieven digitaal in te scannen, maar je kan ook die negatieven laten ontwikkelen op fotopapier, en daar heeft hema verschillende mogelijke keuzes voor, 10 op 10, of 13 of 13, maar blijkbaar geen keuze van 6 op 6. Dit omdat Hema volledig automatisch werkt en maar bepaalde formaten op fotopapier kan/wil afdrukken.
                  Nu, als jij dat toch niet wil omdat je zelf digitaal gaat inscannen, dan moet je je van deze tweede mogelijke stap niks aantrekken.

                  Vraag is echter wel, om mediumformaat-filmrolletjes te kunnen ontwikkelen (het eerste deel van het proces dat ik hierboven in mijn eerste alinea beschreven heb) heeft Hema specifiek materiaal nodig (ander materiaal dus dan het meestgebruikte 35mm-formaat), en vraag is of Hema daar dus nog in wil investeren. Je zou dus even moeten teruggaan naar Hema en specifiek vragen of ze nog medium-formaat filmrolletjes ontwikkelen.
                  Is het antwoord nee, dan heb je pech en moet je iets anders zoeken, is het antwoord ja, dan moet je verder ook niets aankruisen ivm 10 op 10 ofzo, want dan denken zij dat het gaat over de afdrukken op fotopapier (het tweede deel van het proces).
                  Zij zien bovendien zelf wel dat voor het eerste deel van het proces (het ontwikkelen van de filmrol) het een mediumformaat-filmrol is, zelfs als zij nog groot-formaatfilms zouden ontwikkelen, dan zien zij het verschil nog. Medium-formaat is nog in filmrolletje, grootformaat zijn vlakfilms, daar moet je dus geen specifieke vermelding over te maken. Het verschil met een 35mm-filmrol is ook duidelijk, dat zien ze op het zicht.
                  Maar zoals gezegd, je moet eerst even navragen of ze überhaupt nog de mediumformaat-filmrolletjes zelf ontwikkelen.

                  (Ik vermoed vooral dat de man van de Hema je verkeerd begrepen heeft, de meeste werknemers in de winkels zelf kennen ook niet altijd precies hoe het ontwikkelproces verloopt, vraag eventueel of je telefonisch contact kan opnemen met iemand die verantwoordelijk is voor de afdrukken in de afdrukcentrale, die weten het beste wat kan en wat niet.)
                  Last edited by Tink; 18 augustus 2011, 08:39.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Analoog ontwikkelen formaat vraag

                    Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                    je wil je ingescande negatieven dus laten afdrukken bij de hema, is dat het probleem?

                    Tom
                    Met die mogelijkheid (dat daar het probleem zit) had ik geen rekening gehouden, maar als ik de allereerste post opnieuw lees met de initiële vraag, denk ik dat het om een misverstand gaat tussen TS en "de man van de hema" die waarschijnlijk verward was met 6x6 en 10x10 en 13x13 en geen idee had dat de "6x6" over de grootte van de negatieven ging en dacht dat het over fotopapier-formaat ging. En dat zijn verwarrend antwoord waarschijnlijk TS heeft doen twijfelen over de mogelijkheden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                    Ik hoop dat dat niet de bedoeling is, want ik zie het nut niet in van negatieven eerst in te scannen en van die scans afdrukken te laten maken.
                    Misschien negatieven inscannen om digitaal te bewerken en dan te laten afdrukken??
                    Heb toch gelezen dat enkele bekende fotografen tegenwoordig het op deze manier doen (in digifoto pro lees ik dit wel meer, dat er zijn die MF/LF gebruiken, maar digitaal bewerken en afdrukken): Hybrid photography (als derde mogelijkheid naast digitale en analoge fotografie). Ieder zijn keuze...
                    Het is natuurlijk iets anders als je met een goedkope scanner inscant om daarna zonder meer zo te laten afdrukken bij Hema (dan zit je met massa's kwaliteitsverlies). Anderzijds, ontwikkelen en ineens op fotopapier laten afdrukken bij bv kruidvat (is laatste wat ik met kleurenfilm eens geprobeerd heeb) is ook om te huilen, hoor, ik ga er zelfs vanuit dat ze de negatieven eerst digitaliseren (je krijgt ze tegenwoordig toch mee op cd-rom, en dan zie je al de slechte kwaliteit van scannen) en dat ze die ingescande foto's afdrukken, dus dat die ook niet meer de negatieven belichten op lichtgevoelig papier...., als je het zo bekijkt is TomStr zijn mogelijkheid nog niet zo gek, als je ze zelf goed kan inscannen en nog wat kan bijwerken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Analoog ontwikkelen formaat vraag

                      @ Tink: Super! Je verstaat me volledig Het is nu volledig duidelijk!

                      Ik vermoed inderdaad dat de medewerker van de HEMA geen idee heeft waarover die 6x6 of 10x10 gaat. Het gaat mij inderdaad om het ontwikkelen en niet afdrukken van m'n 120 medium film. Dus als ik het goed versta, moet ik niets aanduiden van formaten. Gewoon een vinkje zetten bij 'ontwikkelen'. En voor de rest alles leeg laten.. Ik vermoed dat ze weldegelijk nog medium film ontwikkelen, want dat is al altijd gelukt met de voorbije 6 filmpjes.

                      Dan snap ik wel nog één iets niet: ik heb al altijd zelf 6x6 geschreven een vinkje bijgezet. Maar nog nooit heb ik foto's ontvangen (wil ik ook niet); enkel negatieven. Dus volgens mij was het ook nog nooit volledig duidelijk voor hen. Ik wil enkel negatieven, punt. En als ik jou goed versta, 'is daar niks aan' qua formaten: m'n rolletje IS gewoon 6cm in de hoogte dus dat kan niet groter of kleiner. Gewoon laten ontwikkelen is dus de boodschap..
                      http://www.mathijsdelva.be
                      http://www.flickr.com/photos/mathijsd/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Analoog ontwikkelen formaat vraag

                        Idd, enkel ontwikkelen aanduiden.


                        Ik heb vroeger ook eens iets gevraagd wat niet kon (iets met naast kleurenafdrukken ook nog zwart/wit afdrukken ofzoiets, is al te lang geleden wat het nu juist was), de eerste keren hebben ze gewoon alleen de kleuren afdrukken gegeven. Toen ik het na een tijdje nog eens extra omcirkeld had wat ik wilde (met extra uitroeptekens), hebben ze er een briefje bij gedaan dat wat ik vroeg gewoonweg niet kon. Mja, was ook een kwestie dat ik het procédé toen nog niet helemaal doorhad en het feit dat de communicatie alleen kon verlopen via "het zakje met het filmrolletje in"...dat schept dan al eens verwarring. Het was bij mij dan nog eens deponneren in een bak van de lokale buurtwinkel (enige mogelijkheid nadat de dorpsfotograaf ermee gestopt was), en de mevrouw van die winkel moest je ook al helemaal niks vragen hoe of wat .
                        Waarschijnlijk hebben ze het bij jou ook de eerste keren gewoon laten passeren (omdat ze verder geen klachten kregen dat er iets niet gedaan was), tot ze op een keertje toch ook wat duidelijkheid wilden....maarja, dan verloopt dat misschien via een tussenpersoon die er niet echt van op de hoogte is en enkel voor boodschapper speelt....

                        Comment

                        Working...
                        X