Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

    Hallo allemaal,

    Ik sta op het punt om een nikon D5100 te kopen.
    Nu hoorde ik net een gerucht dat nikon beperkter is qua lenzen..
    is dat zo wat is daar van aan? koop ik dan beter nikon of canon? en wat is het alternatief bij canon voor een D5100 dan?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

    Is dat een nieuwe trend of zo, 'dringend' in je titel gebruiken? Wat is hier zo dringend aan?

    Nikon of Canon, tegenwoordig maakt het niet zo heel veel meer uit. Kies gewoon het merk waar jij je het beste bij voelt. Naar mijn gevoel streef je meer naar Nikon, en daar is niks mis mee.

    Ga je toch voor canon, kijk dan eens naar een 550d/600d.

    Comment


    • #3
      Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

      dankjewel voor de reactie!
      het was niet de bedoeling onbeleefd te zijn met 'dringend' maar ik moet het vanavond nog beslissen bedankt!

      Comment


      • #4
        Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

        De body maakt eigenlijk weinig uit.
        Canon, Nikon, Sony of "Tupperware", de bodies in dezelfde prijsklasse doen weinig voor elkaar onder qua kwaliteit. Idem voor de lenzen, het grote verschil is dat je niet elke lens bij elk merk kan kopen.
        Dus ofwel kies je een merk (body) en koop je een lens die dichtbij je verwachtingen ligt, ofwel kies je een lens die aan je verwachtingen voldoet en kijk je welk merk deze aanbied.
        Nikon D5100 + 18-105mm VR
        Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

        Comment


        • #5
          Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

          @CIB
          probleem is dat ik redelijk nieuw ben in de wereld van de fotografie, ben net afgestudeerd als interieurarchitecte en zie de nood aan een (professionele) reflexcamera stijgen.
          Enkele mensen hebben mij nikon aangeraden, omdat nikon naar het schijnt toch nog nét iets kwalitatiever is dan canon. Ik vertrouw een beetje op die raad..
          ik zou een 88-105mm lens erbij kopen.

          Comment


          • #6
            Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

            nikon heeft quasi evenveel lenzen als nikon, voor ieder wat wils!!

            ok canon heeft een 70-200 f4, nikon niet! pech

            wou je de nikon, koop de niekon en kijk niet meer achterom!
            wil je een canon, sony, pentax, whatever, ... koop die en kijk ook nie achterom
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

              Oorspronkelijk geplaatst door chaatjuh Bekijk bericht
              @CIB
              probleem is dat ik redelijk nieuw ben in de wereld van de fotografie, ben net afgestudeerd als interieurarchitecte en zie de nood aan een (professionele) reflexcamera stijgen.
              Enkele mensen hebben mij nikon aangeraden, omdat nikon naar het schijnt toch nog nét iets kwalitatiever is dan canon. Ik vertrouw een beetje op die raad..
              ik zou een 88-105mm lens erbij kopen.
              Ik vermoed dat je de 18-105 bedoelt.
              Met de D5100/18-105 combo kan je je zeker niet miskopen, ik heb dezelfde combo besteld als beginner. Moest je dan later zien dat je nood hebben aan een groothoeklens, koop je er een lens bij, (hou er rekening bij dat die nogal wat kosten), maar met de 18-105 kan je al een eind verder.
              Last edited by CIB; 15 augustus 2011, 21:48.
              Nikon D5100 + 18-105mm VR
              Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

              Comment


              • #8
                Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

                wees maar zeker dat je als interieurarchitect een groothoek best zal kunnen gebruiken!

                Comment


                • #9
                  Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

                  Neem je veel interieurfoto's dan kies je misschien best voor Canon omdat ze een 17mm tilt en shift lens in hun assortiment hebben. Tilt en shift lens bij Nikon begint bij 24mm, dacht ik toch. Die lenzen zijn toch nodig wil je rechte lijnen krijgen en geen perspectiefvertekening die je bij gewone groothoeklenzen wel hebt.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

                    je moet je afvragen wat je percies wilt. wil je ook creativiteit ook in video tot uiting komen dan canon. wil je alleen fotograferen dan zijn nikon en canon elkaars gelijken. Goed ik ken niet alle lenzen van nikon maar bij canon kan ik niks bedenken die ze niet hebben. canon heeft zo z'n voordelen qua lenzen en nikon vast ook. waarvoor je ook kiest zul je geen spijt hebben zolang je alleen met fotograferen bezig bent. wil je ook cratief video is canon de enige optie voorlopig ( nikon zal volgen en doet dat ten delen met jouw beoogde camera) .
                    voordeel van nikon is de hele oude nikon lenzen die zonder adapter gebruikt kunnen worden, maar op canon kun je allerlei oude lenzen van elke merk bijna met een adapter van 20 euro ook gebruiken. Je kunt niet een verkeerde keuze maken in principe, wees gerust. Al die fan boy onzin van canon vs nikon en amd vs intel mac vs windows etc etc is onzin in meeste gevallen

                    Comment


                    • #11
                      Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

                      En welke canon body met welke lens zou je dan aanraden?

                      Comment


                      • #12
                        Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

                        Oorspronkelijk geplaatst door chaatjuh Bekijk bericht
                        En welke canon body met welke lens zou je dan aanraden?
                        Een Pentax K-R red. Brains meet beauty. Bovendien goed en nog een tikkeltje origineel
                        tussen al die zwarte monstertjes.

                        Comment


                        • #13
                          Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

                          Ergens kan ik dit toch niet goed volgen.
                          Op 10AUG2011 schreef TS:
                          Oorspronkelijk geplaatst door chaatjuh Bekijk bericht
                          Hallo,

                          ik ben tamelijk nieuw in de wereld van fotografie en heb zonet een nikon D
                          3100 + 18-105 aangekocht.

                          Ik zou graag nog een fisheye ergens op de kop tikken, eventueel tweedehands, het mag niet teveel kosten.
                          Ik vroeg mij af welke fisheye ik dan het best zoek/koop?

                          Alvast bedankt!
                          En dan wil hij/zij op 15AUG een D5100 kopen, ofwel een Canon, ofwel...
                          Maar omdat TS gisteravond nog moest beslissen, maakt het vandaag allemaal niet veel meer uit zekerst?
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

                            Ik stond toen op het punt een nikon 3100 te kopen en wou weten welke lens ik kon bijbestellen met fisheye effect. Maar door andere reacties en gesprekken ben ik dan toch gaan twijfelen voor de nikon 5100. En dus nu opnieuw aan het twijfelen. Als beginner wil ik gewoon een goede keuze maken ik denk dat dat logisch is dat ik dan beroep doe op jullie kennis.. waarvoor ik toch wel dankbaar ben.

                            Groetjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: DILEMMA dringend: canon versus nikon D5100

                              Een goede keuze maken, is dat echt wat je wenst ?
                              Start dan met een professionele body, Nikon of Canon maakt niet is, maar de optiek van Canon is iets meer uitgebreid, en in vele gevallen ook iets goedkoper dan Nikon.
                              Een Reflex kopen is een start nemen met de uitbouw van één systeem, dus je start met één lens en dan denk je verder, en vervolledig je, je systeem.
                              IK zou dus zeker kiezen voor een full frame, qua mogelijkheden en prijs zou ik als body de 5D MII aanraden, en als lens om te starten de EF 24-70 mm F2.8 L USM, later kan je nog uitbreiden met lenzen die meer toegespitst zijn op bepaalde takken van je soort fotografie.

                              MVG, Jeff C.
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                              Comment

                              Working...
                              X