Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5000 gestolen; wat nu?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D5000 gestolen; wat nu?

    Beste iedereen,

    Ik ben net terug van een redelijk geweldige vakantie, echter wel eentje met een kanttekening. Camera gejat. Ik was de trotse bezitter van een Nikon D5000 + 18-105mm. Nu ben ik de gelukkige bezitter van een verzekering die hopelijk (inclusief eigen risico e.d.) €555 gaat uit betalen.
    Dus, ik moet wat nieuws hebben!

    Aangezien de D5000 er praktisch uit gaat is hij bij de enkele winkels die ze nog verkopen duurder dan in Mei 2010; kortom, een beetje zonde van de aankoop.

    Natuurlijk zou ik graag weer een Nikon hebben, maar de D5100 is (goedkoopst) €565, De D90 €539 (en die laatste gaat er evengoed ook uit).
    De Canon 500D is de goedkopere optie (€509) en de 550D is de moeite waard om te overwegen (€549), maar daar is de lens 18-135mm €265. De 18-105mm van Nikon is slechts €180.

    Ik heb al eens met kleinere lenzen in de hand gestaan (18-55mm) maar dat geeft gewoonweg niet hetzelfde 'gevoel' en ik vond het bereik van mijn 18-105mm bijzonder prettig. Daarnaast ben ik de relatief grote D5000 gewent, waardoor iets als de Nikon D3100 of de Canon 1100D (of D3000/1000D) weer wat klein aanvoelt (alhoewel dat ook kan komen door de kleinere lenzen die er op geschroefd zaten).

    Uiteraard heb ik het verzekeringsgeld nog niet binnen, maar ik vraag uwe gedachten over mijn ideeën en hopelijk ook een klein woordje van steun
    Alle ideeën en opties (ook 2e hands e.d.) zijn welkom! Ik wil me gewoon weer helemaal opnieuw en breed oriënteren!

    Alvast bedankt voor de hulp & tijd!

    Pepijn
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

  • #2
    Re: Nikon D5000 gestolen; wat nu?

    Hoe is dat kunnen gebeuren? Diefstal is iets waar ik mee rekening hou op verlof. Ik laat mijn cameratas dan ook geen ogenblik alleen en plaats hem altijd dicht tegen mij met de schouderlus rond mijn been of arm. Weet wel dat dit nog geen garantie is.
    Hoop voor jou dat de verzekering tussenkomt, maar het blijft balen dat je je toestel kwijt bent.
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D5000 gestolen; wat nu?

      Eerst moet je een keuze maken: ga ik bij Nikon blijven (als je nog lenzen of andere accessoires hebt, als je toch al ervaring hebt met Nikon, enz.) of ga ik overstappen (maar dan moet je ook opnieuw beginnen 'studeren')?
      Eens je die keuze gemaakt hebt, en stel dat je bij Nikon blijft, ga voor het best mogelijke toestel dat je je voor je vooropgesteld budget kunt veroorloven. Je hebt natuurlijk ervaring met de D5000, maar weet dat de D90 (hoewel dat toestel end of line is) een beter model is. En de nieuwe D7000 is nog beter, maar wellicht buiten budget, enz.
      Natuurlijk niet vergeten een of meerdere objectieven erbij te rekenen, en eventuele andere nodige accessoires.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D5000 gestolen; wat nu?

        De D90 verdwijnt uit het gamma, maar indien je niet meer wil uitgeven dan het budget dat je terug krijgt van de verzekering zou ik hem toch in overweging nemen.

        mvg Yves.
        What you see is what you get

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D5000 gestolen; wat nu?

          Tjonge ik kan me voorstellen dat je verschrikkelijk baalt, verzekering is leuk, maar vergoed niet de emotionele schade en ben je ook nog je foto's kwijt?
          Hoe is het eigenlijk gebeurd?

          Als je Nikon gewend bent zou ik weer voor Nikon gaan, de Nikon D5100 is toch een prima toestel, kun en wil je er meer geld aan uitgeven dan zou je inderdaad voor de Nikon D7000 kunnen gaan.
          Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
          Cybershot Photo Website!

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D5000 gestolen; wat nu?

            Tja, hoe heeft dit kunnen gebeuren.

            Mijn vakantie is eigenlijk altijd een kampeervakantie. Dus elke vakantie is het met dit soort apparatuur een keuze; meenemen en risico lopen, of niet meenemen. Omdat zulke vakanties (naar Zuid-Frankrijk in dit geval) natuurlijk uitstekend zijn voor fotografie, was het in dit geval een keuze van meenemen of het toestel voor niets aangeschaft hebben.
            Op de camping sta je opnieuw voor een dilemma, tijdens elk uitje wat je gaat maken. Camera in de tent achterlaten, of meenemen in de auto. Aangezien de verzekering sowieso niet vergoed als er iets uit een tent wordt gestolen, is de keuze uiteraard meenemen. En dan komt het ultieme dilemma; wat doe je als je naar het strand gaat.
            Camera in de auto laten liggen, of mee het strand op nemen. Op het strand had ik geen moment het water in gedurfd terwijl mijn camera bij mijn handdoek lag, zelfs niet als er reisgenoten in de buurt bleven, want als jij met je ogen dicht op je buik ligt valt het echt niet op als iemand 'even langs loopt'. Kortom, camera in de achterbak, afdekhoes er overheen en de auto even controleren.
            Nu heeft Renault blijkbaar een briljante functie ingebouwd in de auto's. Staat de auto op slot, dan is deze wel van binnenuit open te maken. Klein raampje intikken en klaar is kees.
            TIP: ZET DE ACHTERDEUREN ALTIJD OP KINDERSLOT. Zo niet, weg inhoud.

            Ik begrijp dat velen van jullie zouden zeggen, ik zou mijn camera nooit onbewaakt in de auto achterlaten. Voor mij was dit op dat moment gewoon de juiste keuze. In de toekomst zal ik mijn camera gewoon meenemen naar het strand of misschien bewaakt op de camping achterlaten. Je leert er dus wel van

            Maar inderdaad HerelsTom, de grootste schade waren de foto's. Geluk bij een ongeluk: de diefstal vond op de 2e dag van mijn vakantie plaats. Erg cru misschien, maar hierdoor hebben we wel extra veel foto's met een compactje gemaakt.

            In principe voldoe ik gelukkig aan alle eisen van de verzekering. Het is alleen maar afwachten of ze het dan ook 'accepteren'. Hoe kun je nu 'aantonen' dat de hoedenplank over de achterbak getrokken was, anders dan met een foto van de camera die gestolen was? Hopelijk doen ze daar dus niet al te moeilijk over...
            Camera, lens etc. waren overigens 15 maanden oud, dus hopelijk valt de dagwaarde ook niet tegen. Als ik zo naar de prijzen kijk is de D90 inderdaad lang niet de slechtste keuze. In combinatie met de 18-105mm wordt deze op cameranu.nl aangeboden voor €689. Niet geheel onoverkomelijk dus!

            Ik ga is goed nadenken en houdt jullie op de hoogte!
            Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D5000 gestolen; wat nu?

              ik heb hetzelfde gehad hoor, tijdens een zakenreis mijn rugzak achter in de kofferbak, niet zichtbaar (is eis van de verzekering). ben 10 minuten weg geweest en foetsie.
              Slot geforceerd en inderdaad zo'n prachtige knop in de auto om alles te ontgrendelen.
              Kinderslot helpt trouwens niet, dan kun je alsnog van buiten de deur opentrekken, alleen niet van binnen uit. Ik schat in dat ze zo'n actie binnen 20 seconden gedaan hebben. Slot forceren, ontgrendelen, klep open en dicht, en klaar zijn de " heren".

              gelukkig is de reisverzekering van mijn werkgever zeer goed, had binnen twee weken mijn geld (aanschafwaarde van alle spullen, zelfs tweedehands aangeschafte zaken)

              Blijft gewoon vervelend om mee te maken.

              heb wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om te upgraden (van D90 naar D7000) en een andere lenzencombinatie aan te schaffen
              Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
              Our English website: www.kaichitravel.com
              Breng eens een bezoekje aan Siberie!

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D5000 gestolen; wat nu?

                Toevallig iets soortgelijks gehoord van een vriendin Ze was samen met vriend net aangekomen aan de kust bij Rome. Parkeerden hun wagen even op 100m aan het strand, gingen kijken of het strand beetje mooi was en kwamen 10min later terug.

                De hele auto was leeg. 2 reflextoestellen, 3-4 lenzen, GPS, geld, kledij, ...
                Ik weet dat je moet opletten overal, maar dit op 10min vond ik wel zeer straf.

                Ivm TS, ik zou inderdaad kijken voor D5100. De body ken je al, je hebt het kantelbaar scherm terug, de sensor is beter dan de originele D5000 en video is ook beter geworden.

                D90 is geen slecht toestel, maar begint toch wat afstand te nemen van de nieuwe generaties... Als je iets meer geld hebt, is de D7000 natuurlijk helemaal in orde.

                En verder zou ik kijken voor een tweedehands 18-105mm.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D5000 gestolen; wat nu?

                  Jammer. Maar kun je eindelijk iets van een fatsoenlijk merk kopen. (GRAPJE). Gewoon de
                  D90. Blijft een fantastisch toestel.

                  Zelf neem ik mijn toestel altijd mee naar het strand. Na een paar minuten, een half uurtje
                  heb je bondgenoten. Mensen die wel eventjes op je spullen letten als je een keertje wilt
                  snorkelen, zwemmen of zo. Niet vergeten dat ruim de meerderheid fatsoenlijke mensen
                  zijn waar je gerust even van op aankan.
                  In onze huurauto is ook al eens ingebroken. Was ik een doosje sigaartjes kwijt en een paar
                  uur vakantie om het kapotte ruitje uit te leggen bij het verhuurbureau. Moge ze stikken in
                  mijn sigaartjes, maar er wel een goed wijntje bij drinken. Te lang kwaad blijven is niet zo
                  best voor je stinkende galblaas.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D5000 gestolen; wat nu?

                    Bedankt voor de reacties!

                    De papieren zijn inmiddels opgestuurd naar de verzekering. Het blijft toch spannend.
                    Goed die opmerking over de tweedehands 18-105mm. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Lenzen zijn een best goede koop tweedehands, toch?

                    Als ik terugkrijg wat ik hoop terug te krijgen is de D5100 een zeer goede optie. Zeker in combinatie met een tweedehands lens, wat het dan opeens betaalbaar maakt. Misschien ga ik überhaupt wel voor een tweedehands set. De D90 + 18-105mm zag ik al staan voor €550.

                    Echt boos ben ik ook niet echt. Achteraf geef ik mezelf deels de schuld. Overigens hoop ik dat degene met mijn camera iemand is die het geld beter kan gebruiken dan ik, maar vermoedelijk een of andere junkie. Die schijnen daar veel rond te lopen.

                    @Doudeke, daar ben je dan nog aardig goed mee weg gekomen. Tenzij het van die prijzige sigaren waren natuurlijk. Overigens een keer een prachtig verhaal gehoord over een advocaat die zijn sigaren verzekerde voor een aantal duizend dollar en dat vervolgens probeerde te verhalen op de verzekering vanwege 'verbranding'. Uiteindelijk is de man veroordeeld voor opzettelijke brandstichting van een verzekerd goed. maar dat geheel terzijde.

                    Groetjes,
                    Pepijn
                    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D5000 gestolen; wat nu?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pepijn Bekijk bericht
                      Overigens een keer een prachtig verhaal gehoord over een
                      advocaat die zijn sigaren verzekerde voor een aantal duizend dollar en dat vervolgens
                      probeerde te verhalen op de verzekering vanwege 'verbranding'. Uiteindelijk is de man
                      veroordeeld voor opzettelijke brandstichting van een verzekerd goed. maar dat geheel
                      terzijde.
                      Prachtig! Zoiets zou me ook nog kunnen overkomen. Helaas draai ik op goedkope,
                      waardeloze troep. Zelfs je stoof zou er nog niet van trekken.

                      Comment

                      Working...
                      X