Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw Nikon macro-objectief 40mm 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw Nikon macro-objectief 40mm 2.8

    Ik zou me wat meer willen bezighouden met macro- en close-up-fotografie. Ik heb terzake weinig ervaring.
    Over het Nikon 105mm macro-objectief heb ik al veel goeds gehoord en gelezen, maar nu schijnt Nikon met iets nieuws te komen op dat gebied, de AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G. Ze is pas eind augustus in de handel, en zal ongeveer € 280 kosten.

    Nu weet ik het eigenlijk niet meer. Dit objectief is behoorlijk goedkoper, en minder lichtsterk. Kan iemand hierover iets meer zeggen?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Nieuw Nikon macro-objectief 40mm 2.8

    Om te vermijden dat we alles 2x per dag moeten uitleggen (en als reply op de 5000 macro lensvragen (give or take) per maand:

    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


    YMMV nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw Nikon macro-objectief 40mm 2.8

      Gewoon deze link lezen en dan kom je er achter dat maar weinig mensen begrijpen waarom Nikon met dit objectief uitgekomen is.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw Nikon macro-objectief 40mm 2.8

        Concreet is er nog weinig van te zeggen.
        Nikon heeft voorbeeldfoto's geplaatst, die er mi. fraai uitzien.
        Een aantal mensen begrijpt niet dat Nikon zoiets uitbrengt.
        Een ander aantal mensen is best wel geïnteresseerd in deze lens.
        De lens is nog niet in de handel.
        Er zijn nog geen testresultaten bekend.


        Kortom, ik wacht met spanning af.

        Groet Hans.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw Nikon macro-objectief 40mm 2.8

          Testresultaten geven iets weer over zaken als bokey, scherpte, snelheid AF en dat soort zaken.

          Veel interessanter is welke beeldhoek voor jouw soort van macro fotografie geschikt is.

          Een macro foto gemaakt met een 40 mm ziet er totaal anders uit dan eentje gemaakt met 150 mm. Daar hoef je de testresultaten niet voor af te wachten.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw Nikon macro-objectief 40mm 2.8

            De 105mm is 2.8 en de 40mm is dat ook, dus welke is er nu minder lichtsterk?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw Nikon macro-objectief 40mm 2.8

              f/2.8 geeft aan de lichtsterkte en is onafhankelijk van de brandpuntafstand.

              Dus een 40 mm/2.8 is even lichtsterk als een 100 m/2.8.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment

              Working...
              X