Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stockfoto's Maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stockfoto's Maken

    Hallo Allemaal,

    Ik wil van allerlei macro objecten, stockfoto's maken.
    Dus om ze te verkopen.

    Maar ik weet niet hoe.
    Aan welke website kan ik ze verkopen?
    Hoe maak ik de beste foto's?
    Enzovoorts.

    Kunnen jullie mij wat tips geven, ook over belichting enz.?

    Alvast Bedankt,

    Rik
    PS. Mijn camera is een Canon Powershot A450.
    Groeten, Rik
    Ik heb Autisme, gelieve daar rekening mee te houden.
    Dank je!

  • #2
    Re: Stockfoto's Maken

    Begrijp ik het goed dat je de foto's wilt verkopen aan websites?
    Of de producten waar je de foto's van maakt?

    Maar met de informatie kan ik in ieder geval geen tips over belichting enz geven.
    Greetz Twan

    http://500px.com/TwanGroenen

    Comment


    • #3
      Re: Stockfoto's Maken

      Da's een zeer ambitieus plan om met die camera macrofoto's te maken om te verkopen. Ik vrees er een beetje voor dat het zal lukken, maar dat was niet jouw vraag...

      Ik denk echter dat je het principe van stockfoto's een beetje verkeerd begrepen hebt.
      Je verkoopt jouw foto's niet aan een site die ze daarna aanbiedt. In de veel gevallen betaal je een bijdrage aan die site, in ruil daarvoor mag je je foto's op hun site te koop aanbieden. Het kan dus heel goed zijn dat je ook geen enkele foto verkoopt...

      mvg,
      Bart
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #4
        Re: Stockfoto's Maken

        Tip: Koop een goede DSLR, en ga eerst goede foto's leren maken, dat kan niemand je in een paar tips uitleggen, dus boeken kopen of cursus doen. Dan ben je weer een paar jaar onder de pannen.
        Ga dan eens foto's plaatsen, en mocht blijken dat je extreem goede foto's maakt, dan wordt je wel opgemerkt. Maar verwacht er niet teveel van.
        Ik gebruikte vroeger stockfoto´s bij het tekenen, maar die waren allemaal gratis van de sites te halen.
        Veel succes
        Paul

        Comment


        • #5
          Re: Stockfoto's Maken

          @Twannie, ik bedoel eigenlijk, foto's maken en die foto's verkopen, snap je?

          @Voltigeur, dus moet ik zelfs meebetalen om mijn foto's verkocht te krijgen?
          Dan had ik er toch verkeerd beeld van...
          Groeten, Rik
          Ik heb Autisme, gelieve daar rekening mee te houden.
          Dank je!

          Comment


          • #6
            Re: Stockfoto's Maken

            Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
            Tip: Koop een goede DSLR, en ga eerst goede foto's leren maken, dat kan niemand je in een paar tips uitleggen, dus boeken kopen of cursus doen. Dan ben je weer een paar jaar onder de pannen.
            Ga dan eens foto's plaatsen, en mocht blijken dat je extreem goede foto's maakt, dan wordt je wel opgemerkt. Maar verwacht er niet teveel van.
            Ik gebruikte vroeger stockfoto´s bij het tekenen, maar die waren allemaal gratis van de sites te halen.
            Veel succes
            Paul
            Oke, dus dit is eigenlijk een dood spoor, Paul?
            In ieder geval bedankt voor je antwoord!

            EDIT: Wat kost ong. een tweedehands DSLR? Met lens natuurlijk
            Last edited by rikdegraaff; 15 augustus 2011, 10:45.
            Groeten, Rik
            Ik heb Autisme, gelieve daar rekening mee te houden.
            Dank je!

            Comment


            • #7
              Re: Stockfoto's Maken

              Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
              Ga dan eens foto's plaatsen, en mocht blijken dat je extreem goede foto's maakt, dan wordt je wel opgemerkt. Maar verwacht er niet teveel van.
              Ik gebruikte vroeger stockfoto´s bij het tekenen, maar die waren allemaal gratis van de sites te halen.
              Veel succes
              Paul
              Ja, maar voor een goede stockfoto betaalt de professionele beeldgebruiker toch al gauw tien tot twintig cent per foto. Niet aan de fotograaf uiteraard.

              Comment


              • #8
                Re: Stockfoto's Maken

                Oorspronkelijk geplaatst door rikdegraaff Bekijk bericht
                EDIT: Wat kost ong. een tweedehands DSLR? Met lens natuurlijk
                Dat is heel afhankelijk van wat je wilt.
                Kijk hier eens op het aangeboden forum of op tweedehands.be ofzo.
                Aangezien je, je graag wilt toeleggen op macro fotografie kan je best ook gelijk kijken voor een macro lens en een statief en een afstandsbediening zijn waarschijnlijk ook geen overbodige luxe

                Comment


                • #9
                  Re: Stockfoto's Maken

                  Ik snap wat je bedoeld.

                  Maar nu hoe kom je bij het idee om je foto's te gaan verkopen?
                  Je vraagt nog tips om foto's te maken, persoonlijk denk ik zoals al gezegd.

                  Ga eerst foto's ''leren'' maken en kom gezellig bij dit forum wat foto's posten te beoordeling/showcase.

                  Als de foto's top zijn kun je uit gaan zoeken om ze eventueel te gaan verkopen.

                  Ik bedoel dit niet om je idee de grond in te boren maar om een teleurstelling te voor komen.
                  Greetz Twan

                  http://500px.com/TwanGroenen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stockfoto's Maken

                    post eens een vb foto!!!


                    spiegel reflex met 1/2 goede macrolenzen, macroflits, reflectieschermpjes, ...

                    vrees dat je, als je het goed wilt doen, rap een 1500 à 2000 euro gaat kwijt zijn!!

                    ene stockfotografie verdiend zo bijster goed niet hoor!!
                    je moet zeker een 50 goede foto's online hebben om er iets aan te verdienen, ze moeten
                    dan ook nog iets anders bieden dan wat er al op de site staat, ...
                    en dan moeten ze nog goedgekeurd worden.
                    stockfoto's moeten aan een heleboel zaken voldoen lees maar na op hun sites!!

                    gebruik eens de zoekfunctie hier en je komt wel een aantal zaken tegen.


                    anyway
                    have fun
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stockfoto's Maken

                      Probeer het zeker zou ik zeggen, maar wees niet ontgoocheld! Een "brutowinst" (zonder je kosten te verrekenen dus) per verkocht gebruiksrecht van enkele euroCENTJES is gangbaar, en daar word je dus niet rijk van... Op veel stocksites moet je minstens enkele duizenden beelden online hebben om statistisch genoeg kans te maken op regelmatige verkopen. En extra moeilijkheid: het aanbod aan (heel goeie) macrofoto's ook groot, dus eer je "boven de massa" zal uitsteken.... Voor de meeste macrofoto's heb je geen property / model releases nodig, dus die zijn heel toegankelijk voor velen: makkelijk te regelen en niet afhankelijk van modellen of anderen, wat zich uit in een heel groot aanbod. Doe maar eens de proef op de som en typ op Alamy, iStockphoto of Fotolia maar eens een zoekterm in "macro shot flower" of eender wat. Duizenden en duizenden hits...

                      Je mag je zeker niet laten misleiden door succesverhalen die je overal leest over fotografen die veel geld verdienen aan stock. Dit is een fulltime business waar research vaak belangrkijker is dan het fotograferen zelf: welke beelden zijn zeldzaam? Welke stijl? Welke mensen? ... Succesvolle stockfotografen hebben een neus voor wat wel en niet zal verkopen, en regelen heel hun werkwijze daarnaar...

                      Maar nogmaals: proberen kan nooit kwaad...
                      www.135mm.be
                      @135mm_leuven
                      info@135mm.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stockfoto's Maken

                        Oke, ik ga er eerst eens goed over nadenken.
                        Als ik die prijzen hoor, schrik ik me kapot.

                        Nou, ik dank jullie voor de overlading van informatie
                        Sluit dit topic maar, want dit is een dood spoor
                        Groeten, Rik
                        Ik heb Autisme, gelieve daar rekening mee te houden.
                        Dank je!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stockfoto's Maken

                          Maar is fotografie je hobby?
                          Zoja waar ik wel een beetje van uit ga...
                          Post is wat foto's die jezelf gemaakt hebt.
                          Gewone of macro gewoon die jij goed vind!
                          Leuk voor ons en waarschijnlijk leerzaam voor jouw en je zult er beter door gaan fotograferen!
                          Greetz Twan

                          http://500px.com/TwanGroenen

                          Comment

                          Working...
                          X