Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huwelijk - Welke lenzen op welke body?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huwelijk - Welke lenzen op welke body?

    Hey allemaal,

    Ik moet deze week een huwelijk shooten en heb een aantal lenzen, maar ik twijfel nog welke wanneer te gebruiken.

    Bodies: 5D + 400D (FF en crop dus)
    Lenzen: 50 1.4 + 50 1.8 + 70-200 2.8 + 28-75 2.8 + 18-135 IS (crop)

    Mijn favoriete lenzen zijn de 70-200 en de 50 1.4, maar beiden op mijn 5D. Zou ik deze continu afwisselen en de 18-135 op mijn crop voor wide angles? Of de 28-75 op mn 5D voor wide angle? Ik ben een grote fan van beperkte scherpte diepte foto's en zou dus het liefst 2 FF's hebben, maar helaas. Ik dacht ook eventueel nog snel een 16-35/f2.8 te huren voor mijn 5D voor breedhoek shots. Ik geraak er dus niet aan uit.

    Ik shoot de ganse dag, dus locaties zijn: indoor thuis - kerk - op locatie (natuur + architectuur) - avondfeest.

    Wat denken jullie? Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Huwelijk - Welke lenzen op welke body?

    Kiezen is verliezen zegt men steeds he :-). Ik heb zelf geen ervaring met de meeste van je lenzen, maar wel al eens een dag meegelopen op een huwelijk.

    Je schiet de volledige dag, wat betekent dat je steeds andere situaties krijgt en dus je je lenzen kan aanpassen.

    1. Indoor thuis: Waarschijnlijk zal de 28-75mm hier volstaan op je FF (ik weet niet of je deze lens goed gewoon bent of niet, maar binnen heb je niet bijzonder veel plaats en waarschijnlijk kan je veel licht gebruiken). Eventueel je 50mm op je FF (de 1.4 veronderstel ik..)

    2. In de kerk: hier kan je niet wisselen denk ik. De momenten daar zijn uniek en je kan niet de dienst even laten pauzeren. Daarom dat ik hier zou zeggen: zet op beiden een zoom. Mijn voorkeur zou gaan naar 28-75 op FF en 70-200mm op crop, om een breed bereik te hebben met lichtsterke lenzen (f2.8...). Als je liever je 70-200 op je FF houdt (je moet ook kijken naar hoe goed de combo is en hoe goed je hiermee vertrouwd bent), dan zou ik voornamelijk twijfelen tussen lichtsterkte (28-75) en breedhoek (18-135). Waarschijnlijk zou laatste het winnen om een overzicht te kunnen maken.

    3. Op locatie: Hier kan je gerust eens wisselen van lens (maar ook niet continu). Ik zou zeker hier kiezen voor combo's waar je heel erg vertrouwd mee bent, want je hebt bewegingsvrijheid, je kan een shot opnieuw doen, ... Je kent jezelf hier het beste lijkt mij.

    4. Avondfeest: ik heb mij de hele avond geamuseerd met 50mm (1.8) op de 50D en flits. Als ik een lichtsterke zoom had, had ik die misschien gebruikt. Ook hier heb je meer dan voldoende tijd om eens te wisselen (wel maken dat je de juiste combinatie vast hebt tijdens de openingsdans...). Met de 50mm op FF zal je waarschijnlijk ook veel plezier beleven!

    Het belangrijkste dat ik geleerd heb:
    - gebruik materiaal dat je goed kent en waar je heel tevreden over bent
    - bij voorkeur zoom, voornamelijk op plaatsen waar je weinig bewegingsvrijheid hebt
    - probeer vooral relaxed over te komen zodat het koppel zich niet gejaagd voelt

    Nu, dat is wat ik er van denk. Misschien zijn er andere mensen met een andere mening...
    Succes ermee!

    Comment


    • #3
      Re: Huwelijk - Welke lenzen op welke body?

      Goede ideeën en tips, bedankt voor je uitgebreide reactie!

      In de kerk mss inderdaad de 70-200 op de crop houden voor close-up mogelijkheden de ganse tijd. De 28-75 dan mss afwisselen met de 50 1.4 op de FF voor meer shutterspeed en mooie bokeh shots.

      Bij het uittreden uit de kerk moet ik wel op 1 van beide een breedhoek hebben me dunkt. de 18-135 op de crop of de 28-75 op FF.. Pfff too much possibilities

      Comment


      • #4
        Re: Huwelijk - Welke lenzen op welke body?

        Oorspronkelijk geplaatst door Arkas Bekijk bericht
        Pfff too much possibilities
        als dat het probleem is, neem dan gewoon de 5D en de 50 f/1.4.

        Ik zou de 70-200 zeker op de 5D gebruiken. Zo ver zit je ook niet van de actie, dus om die cropfactor moet je t niet doen. Een grotere sensor is ook een beetje vergeeflijker voor bewegingsonscherpte.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Huwelijk - Welke lenzen op welke body?

          Ik zou het andersom doen. Zet de langste lens op de camera met de beste hoge iso prestaties. Waarom? Omdat je waarschijnlijk continu met hoge iso's in de weer bent. En aangezien je met langere lenzen kortere sluitertijden zult moeten aanhouden zul je die hogere iso prestaties bitterhard nodig hebben.

          Dus.. mijn idee, zet je 70-200 op je 5D en huur die 16-35L voor op je 400D. Die 16mm op je 400D is breed genoeg (mijn breedste is 24mm op FF en da's tijdens huwelijken altijd nog breed genoeg geweest, dus met 16mm op crop zal het ook wel gaan). Neem dan nog je 50mm f1.4 mee en eventueel de 28-75, en laat de rest thuis, zul je niet gebruiken.

          Oh, en zorg er ook voor dat je twee flitsers mee hebt, voor elke camera één. Al was het maar voor het AF hulplicht

          Trouwens, ik zou als ik jou was ook nog een macro-lens proberen te regelen voor een mooie ringshot en eventueel andere detailshots...
          Last edited by MarkEL; 15 augustus 2011, 22:51.
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Huwelijk - Welke lenzen op welke body?

            Laat die 400d in uw tas. Gebruik uw 5D Steek de lens erop die ge nodig hebt. Alles gaat snel. Maar niet in die mate dat ge geen lens kunt wisselen.
            Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
            website: http://www.hung.be
            facebook - Instagram

            Comment

            Working...
            X