Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief voor portretten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectief voor portretten

    Ik ben op zoek naar een objectief dat geschikt is voor portretten.(nikon D90)
    Weet er soms iemand met welke lens dit geschoten is ? http://3.bp.blogspot.com/_Tp3eJIEOsE...e_2_face_1.jpg

  • #2
    Re: Objectief voor portretten

    Oorspronkelijk geplaatst door tom034 Bekijk bericht
    Ik ben op zoek naar een objectief dat geschikt is voor portretten.(nikon D90)
    Weet er soms iemand met welke lens dit geschoten is ? http://3.bp.blogspot.com/_Tp3eJIEOsE...e_2_face_1.jpg
    een groothoek, van heel kort bij... absoluut niet geschikt voor een standaard portret... maar is wel eens leuk om een gezicht te vervormen...

    85mm f1.8 is een erg geschikte lens voor je D90 als portretlens, goede bokeh en hij vervormd het gezicht niet.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Objectief voor portretten

      Dat is met een UWA gedaan en je krijgt ruzie als je daar portretten mee gaat doen. Leuk voor een keertje of voor een Pinokkio looka-like met een iets te kleine neus.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Objectief voor portretten

        Voor de z.g. effecten van "lensdistorsie" wordt hier regelmatig verwezen naar:


        Dat gezegd zijnde, mijn twee portretlenzen, weliswaar voor Canon, zijn de 85mm f/1.8 en de 70-200 f/2.8.
        Heel uitzonderlijk, bv bij babies, wel eens de 50mm f/1.8.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Objectief voor portretten

          Mocht je in een kleinere ruimte werken, dan zeker naar de 50mm 1.8 kijken . Spotgoedkoop en je kunt er prachtige portretten mee schieten.
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

          Comment


          • #6
            Re: Objectief voor portretten

            Een brandpuntsafstand van 50 mm vor een portretlens op een APS-C camera is in sommige gevallen krap. Uitstekende zaken als kin en neus worden soms te gepronceerd weergegeven, staat niet altijd even fraai.

            Ik zou, voor een APS-C camera eerder denken aan een 85 mm/1.8. Andere mogelijkheden: Sigma 70 mm macro en Sigma 85 mm/1.4. Met deze laatste heb ik zelf heel goede resultaten behaald.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Objectief voor portretten

              Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
              Een brandpuntsafstand van 50 mm vor een portretlens op een APS-C camera is in sommige gevallen krap. Uitstekende zaken als kin en neus worden soms te gepronceerd weergegeven, staat niet altijd even fraai.

              Ik zou, voor een APS-C camera eerder denken aan een 85 mm/1.8. Andere mogelijkheden: Sigma 70 mm macro en Sigma 85 mm/1.4. Met deze laatste heb ik zelf heel goede resultaten behaald.
              ach ja de eeuwige discussie over het feit dat een 50mm vervormd beeld geeft..

              Dit is te verwaarlozen op een crop-camera.
              Ik heb dit bij mijn portretten nooit teruggezien in ieder geval
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment


              • #8
                Re: Objectief voor portretten

                Voor mij voelt de 85 1.8 op een cropcamera heel natuurlijk aan voor portretten. Kwestie
                van afstand bewaren voor spontane portretjes.

                Comment

                Working...
                X