Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een nieuw begin: flitsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • een nieuw begin: flitsen

    Hallo hier allemaal;

    zit weer met een vraag, ben weer aan iets nieuws toegekomen en zit met best wat vragen.
    ik ga binnenkort foto's nemen in een oud treinstel, nu is dit blinkend metaal aan de binnenzijde, dus als ik met de flits (430exii) gaat dit opvallen.
    ik wil dus een full body portret schieten aan een venster op een treinbank, maar dan gaat de zijde aan de binnenkant trein in schaduw vallen.
    nu kan ik de bouncer of de diffusor gebruiken maar dan denk ik dat het te hard gaat opvallen. ook ben ik in het bezit van een mini beauty dish maar dit is dan weer pas geschikt vind ik voor half portret tot alleen gezicht.
    nu is mijn vraag, ben ik beter af om de schaduwzijde in te lichten door middel van de flits op statief en flitsen in een paraplu? of een softbox?

    2de vraag, nu word de flits op camera gestuurd op ttl, dus als het licht te veel is kan ik het met flitscompensatie minderen, maar als ik nu de flits op statief zet valt deze sturing weg omdat ik een draadloze trigger heb van interfit. dus dan komt de flits op manueel te staan.
    nu is mijn vraag? als ik de infrarood zender van canon, de st e2 zou gebruiken, kan ik dan wel de flitscompensatie op de camera instellen zodat ik niet manueel op de flits moet werken, want dan zou die wel werken met ttl,

    alvast bedankt om te lezen

    mvg bart
    Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
    500px site: https://500px.com/crazy_b

  • #2
    Re: een nieuw begin: flitsen

    persoonlijk ken ik niet veel van flits af maar ik denk dat een softbox alleen niet veel verschil gaat geven naar mijn ondervindingen

    Comment


    • #3
      Re: een nieuw begin: flitsen

      Oorspronkelijk geplaatst door Hatecrew6 Bekijk bericht
      persoonlijk ken ik niet veel van flits af maar ik denk dat een softbox alleen niet veel verschil gaat geven naar mijn ondervindingen
      Juist wel, op voorwaarde dat hij los van de camera gebruikt wordt en groot genoeg is.
      Paraplu gaat de omgeving (binnenkant trein) meer belichten dan een softbox (gerichter licht).

      Reflecties kun je vermijden door de hoek flitser/camera aan te passen.
      Als je binnen werkt zie ik eigenlijk het nut van TTL werken niet in maar je zou eventueel met de ST-E2 kunnen werken.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: een nieuw begin: flitsen

        Je kan die flits toch wel op M zetten en dan de flits kracht regelen?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: een nieuw begin: flitsen

          dus een st e2 is mogelijk, daarmee zou het fijner zijn om de flitskracht te meten dan in plaats van de flits op m en dan manueel instellen. is dat niet eenvoudiger via het toestel met flitscompensatie,
          en over de paraplu had ik ook gedacht, maar dan is weer de vraag, een witte of een zilveren, deze zal ongeveer een groter vlak belichten dan als een softbox, tenzij deze ook goed gericht staat.
          goh het is allemaal niet simpel, komt meer bij kijken als ik had gedacht toch weer.

          alvast bedankt voor de reakties

          mvg bart
          Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
          500px site: https://500px.com/crazy_b

          Comment


          • #6
            Re: een nieuw begin: flitsen

            Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
            dus een st e2 is mogelijk, daarmee zou het fijner zijn om de flitskracht te meten dan in plaats van de flits op m en dan manueel instellen.
            de bedoeling van off-camera flitsen is net veelal dat je zelf de controle neemt en leert om licht te lezen / te interpreteren en dan je modifier (softbox, beauty dish, paraplu, ...) desbetreffend te gaan gebruiken voor de outcome die je wenst

            trouwens, afhankelijk van jouw standpunt van waar je het model fotografeert, zal je in 90% van de gevallen nog altijd haar schaduw zien voor een stuk
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: een nieuw begin: flitsen

              Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht

              2de vraag, nu word de flits op camera gestuurd op ttl, dus als het licht te veel is kan ik het met flitscompensatie minderen, maar als ik nu de flits op statief zet valt deze sturing weg omdat ik een draadloze trigger heb van interfit. dus dan komt de flits op manueel te staan.
              nu is mijn vraag? als ik de infrarood zender van canon, de st e2 zou gebruiken, kan ik dan wel de flitscompensatie op de camera instellen zodat ik niet manueel op de flits moet werken, want dan zou die wel werken met ttl,
              wat je hier eigenlijk probeert te doen is TTL gebruiken, maar vermits TTL niet doet wat je wilt, compenseren... en inderdaad, TTL doet uiteindelijk wat de camera contructeur wilt...
              vandaar dat je in dit geval veel beter af bent met manuele mode... dan doet de flits precies wat je wilt...

              dit is ook de werkwijze die de meesten onder ons toepassen... Als ik CLS gebruik (de nikon wireless infrarood way), dan gebruik ik die niet in TTL mode maar in manuele mode... want die TTL weet niet wat ik wil....
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: een nieuw begin: flitsen

                Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
                zit weer met een vraag, ben weer aan iets nieuws toegekomen en zit met best wat vragen.
                ik ga binnenkort foto's nemen in een oud treinstel, nu is dit blinkend metaal aan de binnenzijde, dus als ik met de flits (430exii) gaat dit opvallen.
                ik wil dus een full body portret schieten aan een venster op een treinbank, maar dan gaat de zijde aan de binnenkant trein in schaduw vallen.
                nu kan ik de bouncer of de diffusor gebruiken maar dan denk ik dat het te hard gaat opvallen. ook ben ik in het bezit van een mini beauty dish maar dit is dan weer pas geschikt vind ik voor half portret tot alleen gezicht.
                nu is mijn vraag, ben ik beter af om de schaduwzijde in te lichten door middel van de flits op statief en flitsen in een paraplu? of een softbox?
                in dit geval zou ik de flits buiten de trein zetten... paraplu of softbox, heeft dan geen belang, mag zelfs bare-flash zijn als je zon wilt nabootsen...

                en een tweede flash in de trein die het geheel een beetje oplicht, bijvoorbeeld achter het model, bouncen met gobo's zodat je geen ongewenste reflecties hebt...

                met enkel één flits is dergelijke omgeving redelijk beperkt...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: een nieuw begin: flitsen

                  ok, dus zeker de flits los gebruiken op m mode dan, word alleen een paar shots doen om te kijken op hoeveel kracht deze moet dan, is gewoon wat meer loopwerk dan als dat het op de camera via compensatie zou werken maar ok.
                  en ik heb de mogelijkheid om 2 430II te gebruiken maar dan moet ik werken met de 60d van een vriend ipv mijn 50d omdat ik maar 1draadloze ontvanger heb.
                  ik hoop dat het lukt deze week, dan komen er wel resultaten hier te staan.

                  greetz bart
                  Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                  500px site: https://500px.com/crazy_b

                  Comment


                  • #10
                    Re: een nieuw begin: flitsen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
                    ok, dus zeker de flits los gebruiken op m mode dan, word alleen een paar shots doen om te kijken op hoeveel kracht deze moet dan, is gewoon wat meer loopwerk dan als dat het op de camera via compensatie zou werken maar ok.
                    en ik heb de mogelijkheid om 2 430II te gebruiken maar dan moet ik werken met de 60d van een vriend ipv mijn 50d omdat ik maar 1draadloze ontvanger heb.
                    ik hoop dat het lukt deze week, dan komen er wel resultaten hier te staan.

                    greetz bart
                    laat anders de andere flitsen als slave meeflitsen...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment

                    Working...
                    X