Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies voor indoor shoot met dia's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies voor indoor shoot met dia's

    'k Twijfelde waar ik dit topic moest plaatsen dus indien fout zullen de mods het wel verplaatsen ... excuus op voorhand dus.

    Op 28 augustus zijn mijn ouders 50 jaar getrouwd en zij vroegen mij om in de zaal foto's te nemen. (tijdstip: middag - namiddag; zaal goed verlicht door ramen)

    Camera die ik ga gebruiken is een Nikon F-801 met voornamelijk een Nikkor 70-210 f/4.5 - 5.6 zonder flitser.

    Heb geen ervaring met dit soort indoor shoots en vroeg me af of ik hiervoor Fuji Velvia 100 kan gebruiken ofwel Fuji Provia 400x moet nemen. Voordelen - nadelen?

    Dia's zullen worden ingescand dus ik kan ze nadien ook wel bewerken in PS/LR.

    Alle andere tips ivm met instellingen en zaken waar ik op moet letten zijn zeer welkom ... behalve dat ik beter een digitaal toestel zou kopen.

    Dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: Advies voor indoor shoot met dia's

    Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
    .......

    Camera die ik ga gebruiken is een Nikon F-801 met voornamelijk een Nikkor 70-210 f/4.5 - 5.6 zonder flitser.
    dan zou ik gaan voor de lichtgevoeliger Provia 400X.
    mooier van kleur dan Kodak.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Advies voor indoor shoot met dia's

      lijkt mij heel moeilijk, toch zeker met zo'n trage lens. Moest je nu een prime hebben die f/2 of f/1.4 haalt zal het wel lukken, maar dan heb je weer nauwelijks scherptediepte.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Advies voor indoor shoot met dia's

        Kan natuurlijk ook een 50mm f/1.8 gebruiken maar dan zit ik strop met mijn portretten.

        Volgens de specs kan ik de Provia 400x tot +2 stops push-processen maar 'k weet niet wat dat met de korrel gaat opleveren.

        Comment


        • #5
          Re: Advies voor indoor shoot met dia's

          ik zou voor je 50 gaan hoor...

          zelfs al knijp je hem een beetje dicht zit je nog 2 a 4 stops beter dan je tele vol open (en dus niet mooi scherp)

          portretten kan je dan bvb buiten doen.. (of geposeerd vlak voor een zuidelijk raam) met je tele
          www.aeri-photography.be

          Comment


          • #6
            Re: Advies voor indoor shoot met dia's

            Ga eens naar die zaal toe bij slecht weer en vraag eens of je even binnen mag om het licht te meten dan weet je wat onmoelijkheden en mogelijkheden zijn e kun je beslissen welke film je nodig hebt. Bij goed weer zal het alleen maar meevallen, hoewel als het op de zonnekant zit kun je beter bewolking hebben.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Advies voor indoor shoot met dia's

              Als de dia's ingescand worden, kun je toch die 50 mm gebruiken voor portretten. Natuurlijk niet met hetzelfde DOF effekt, maar je kan alleszins een crop nemen in de bewerking achteraf.

              Comment


              • #8
                Re: Advies voor indoor shoot met dia's

                Ben net terug van de zaal; getest met mijn oud digitaaltje (Samsung Digimax L60).
                Zonder flits en ISO 400 ingesteld krijg ik f/2.8 (max.aperture) en 1/60sec.
                Denk dat ik toch minstens 1/250sec moet halen dus alles bij elkaar kom ik ongeveer 3 stops te kort met die telezoom (f/4.5).
                't Zal dus de 50mm worden en verder eens gaan kijken om een portretlens te huren voor een dagje.

                btw: iemand al ervaring met Fuji Provia 400x?

                Comment


                • #9
                  Re: Advies voor indoor shoot met dia's

                  Kan je het niet met negatieffilm doen ipv dia's ? Dan heb je veel meer speelruimte qua belichting. Dia's moeten perfect belicht zijn, er is weinig aan te veranderen (ook na het inscannen). Met negatieven kan je veel meer corrigeren achteraf.

                  Als ik jou was, zou ik trouwens... maar oeps, dat wou je niet! ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies voor indoor shoot met dia's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                    Kan je het niet met negatieffilm doen ipv dia's ? Dan heb je veel meer speelruimte qua belichting. Dia's moeten perfect belicht zijn, er is weinig aan te veranderen (ook na het inscannen). Met negatieven kan je veel meer corrigeren achteraf.

                    Als ik jou was, zou ik trouwens... maar oeps, dat wou je niet! ;-)
                    Vandaag raad gaan vragen bij Nelissen en die zagen het ook niet zitten met die zoomlens; zou al problemen geven met mijn 50mm.

                    Ook al was ik het initieel niet van plan maar 'k denk dat ik misschien toch een digitaaltje moet gaan overwegen.

                    De Fujifilm Finepix HS20 EXR lijkt mij wel wat ofwel een Panasonic DMC FZ100.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies voor indoor shoot met dia's

                      [Mod-LesC]Verplaatst van Camera's naar Tips&Trucs.[/Mod]
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment

                      Working...
                      X