Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Splash en Smoke fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Splash en Smoke fotografie

    Hallo

    Sinds enkele maanden ben ik begonnen met DSLR fotografie. Eerst een basis opgebouwd wat camera functies betreft, en technische aspecten van fotografie (exposure, compositie, ...).
    Ik gebruik een Canon 60D + 17-85 IS USM + 70-300 IS USM + 580 EXII + Cactus V5.
    Nu probeerde ik een aantal foto's te maken qua splash en smoke fotografie.
    Gisteren de eerste testen gedaan en de resultaten zijn maar zo-zo.

    1) splash:
    glas met water, en voorwerp in water laten vallen
    setup: glas op tafel, wit papier als achtergrond vlak achter het glas, 580 EX II onder een hoek van 45 graden gericht naar witte achtergrond voor indirect flitsen
    shutter op 1/250 f: getest tussen 8 en 22 / camera op statief met draadontspanner, scherpgesteld op glas / getest met WB auto en Tungsten (voor blauwe schijn)
    probleem : kleuren, scherpte, belichting (te donker)
    Enige tips?
    moet ik ipv bounce flash op witte achtergrond direct flitsen op het glas / van links en rechts met 3 strobes? al dan niet met diffuser?

    Heb hetzelfde geprobeerd met een druppel die valt op een kom water, maar ongeveer dezelfde problemen.

    2) smoke
    setup: zwarte achtergrond, sigaret/stuk papier los in de hand, camera op statief
    shutter 1/250 f: getest tussen 8 en 22
    scherpgesteld op gemiddelde afstand waar rook zou komen (op een pen in de hand) via AF en dan naar MF gegaan
    remote flash links van de rookbron, direct op de rook gericht
    achtergrond krijg ik heel zwart (vooral door de afstand van de zwarte achtergrond met de rookbron te vergroten, rook krijg ik qua kleur en zichtbaarheid vrij goed, maar niet echt scherp
    Is het best om manueel scherp te stellen op de rook terwijl de foto's gemaakt worden? moet ik een aparte lamp op de rook plaatsen (bv bureaulamp om hierop scherp te stellen)? Heb het buiten getest met beetje wind dus rook was moeilijk onder controle te houden, beter binnen met geurstokjes.
    Enige tips ? De rookfoto's die ik op internet vind zijn haarscherp. Welke lens kan ik best gebruiken (telezoom of ... bv 85 mm of 150-200 met camera verder af?). Hoe krijg ik de scherptediepte beter en de rook zo scherp?

    Ik weet dat er al wat topics bestaan, en heb ook al heel wat gegoogled, maar vind niet echt veel gedetailleerde instructies. Alle tips zijn welkom.

    enkele voorbeelden op:



    Thx

    Filip

  • #2
    Re: Splash en Smoke fotografie

    In de meest recente editie van Zoom.nl gaat over splashfotografie als ik me niet vergis, misschien staan daar nog goeie tips in
    Graag een eerlijke mening.

    Comment


    • #3
      Re: Splash en Smoke fotografie

      Hey

      Bedankt voor je antwoord.
      Ik heb de laatste maanden al enorm veel tijdschriften gekocht, waaronder zoom.nl, maar ik vind dat ik de meeste (en vooral in zoom.nl) alles heel algemeen wordt besproken en er nauwelijks details worden gegeven.
      Uitspraken als 'gebruik een lange sluitertijd', of 'gebruik een off-camera flash' is niet echt voldoende om dit soort dingen onder de knie te krijgen.

      Misschien zijn hier mensen die ervaring hebben met smoke en splash fotografie en die wat tips kunnen geven ...

      Comment


      • #4
        Re: Splash en Smoke fotografie

        btw heb nog even gecheckt en het laatste nummer met een reportage over 'plonsfotografie' heb ik mijn bezit, maar zoals ik hierboven vermeld, echt wel vrij vage uitleg altijd, en bovendien lijkt het me handiger op een forum om voorbeelden te tonen zodat er tips kunnen gegeven worden op het bestaande resultaat om te verbeteren ... ;-)

        Comment


        • #5
          Re: Splash en Smoke fotografie

          deze link heb ik gebruikt om en legt alles goed uit
          je kan op google en you tube meer vinden van Gavin Hoey (veel filmpjes met uitleg)

          Voor water

          http://www.youtube.com/watch?v=fwExpFDUC9Y

          Voor rook

          http://www.youtube.com/watch?v=J2d281_HoEQ

          Mvg,
          Nikon D70, D40, 18-55mm 1:3.5-5.6, 55-200mm1:4-5.6, 70-300mm 1:4-5.6G, Tamron 90mm F 2,8 DI Macro 1:1, SB600...

          Comment


          • #6
            Re: Splash en Smoke fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Verbruggen Bekijk bericht
            deze link heb ik gebruikt om en legt alles goed uit
            je kan op google en you tube meer vinden van Gavin Hoey (veel filmpjes met uitleg)

            Voor water

            http://www.youtube.com/watch?v=fwExpFDUC9Y

            Voor rook

            http://www.youtube.com/watch?v=J2d281_HoEQ

            Mvg,
            +1 voor dees linkjes
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Splash en Smoke fotografie

              yep, die links ken ik en heb de filmpjes gezien, het is met name door die filmpjes dat ik geinteresseerd geraakte om dit ook uit te proberen
              heb op youtube alle filmpjes van Gavin Hoey al gezien, die legt alles duidelijk uit, met een subtiele humor, heel aangenaam om naar te kijken ...

              lijkt heel simpel bij hem maar als je het zelf probeert ...

              Comment


              • #8
                Re: Splash en Smoke fotografie

                tip: je kan ook heel mooie rook maken door glycol te verbranden (gewoon beetje vloeistof op een hete plaat laten druppen)

                tip2: als je een mooie lange sliert wil hebben (zoals in een windtunnel) laat je rook dan gaan door een oude lampkap met daar een peertje in van 40 watt (de warmte van de lamp zal voor een stabiele luchtstroom zorgen) je kan dan bv profielen in je "stream" houden

                Comment


                • #9
                  Re: Splash en Smoke fotografie

                  ondertussen al wat meer succes met het fotograferen van rook...
                  wie voorbeelden wil zien :



                  maar nog wat oefenen met druppelfotografie (ni makkelijk) en splash, tis vooral de belichting die ni makkelijk goe te krijgen is ...

                  Comment

                  Working...
                  X