Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij zoeken naar DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij zoeken naar DSLR

    Ben op zoek naar een DSLR als upgrade van mn Nikon Coolpix P7000. Nikon is gekocht als tussenstap - kom nl na een periode van stilte uit het analoge tijdperk. Toen werkte ik vooral op 6x7 en Nikon F2. Vooral architectuur, interieur, landschappen, portretten.
    Heb een groot verlangen naar absolute scherpte, goede duidelijke keuze van scherptediepte en enorm veel detail.
    Daardoor viel mn blik op bvb een Canon Eos 5DmkII en uiteraard prime of L lenzen. ECHTER budget is wel een probleem. IK KOM ER NIET UIT
    Vandaar DE vraag :
    kunnen jullie me advies geven voor een betaalbaarder alternatief (vooral dan de body). Ben zowizo van plan om goede lenzen aan te schaffen (ben opgewonden van Leitz 50mm 1.4)
    Is een crop toestel een alternatief. Zoja welk ? Heb een lichte voorkeur voor Canon in DSLR
    Techniek is niet echt een bezwaar....hou niet van overladen toestellen met veel auto funties...Ben iemand die wel klassiek met sluitertijden, diafragmas, spotmetingen, (zonesysteem), grijskaarten, cubes ed speelt....

    Alvast bedankt voor het lezen en de adviezen.

  • #2
    Re: Hulp bij zoeken naar DSLR

    Koop een Nikon D90+ 18-105VR of 16-85VR driemaal en ruim binnen je budget waarschijnlijk

    grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij zoeken naar DSLR

      Ik denk wel dat je met een huidige top-end cropcamera zoals de D300s v. Nikon al een heel eind komt. Een vriend van me die ook de overstap van analoog gemaakt heeft (met een F1) is er alleszins heel tevreden over. Canon ken ik niet zo, maar er zal zeker ook een Canon-alternatief zijn.
      Nikon Df

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij zoeken naar DSLR

        Kzou zeggen D90 en indien het budget het toelaat D7000. Met eventueel wat goed glas ervoor.
        Persoonlijk zou ik niet overstappen naar Canon nu je toch Nikon gewoon bent (is wel maar persoonlijke mening )
        Grt, Amaat
        The fun begins where the road ends
        BD Lidnummer : BD2057BE

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij zoeken naar DSLR

          Hoi, allemaal bedankt voor de tips. Een vraagje aan Amaat : ik dacht dat Canon een betere camera was voor stills en Nikon eerder voor snel werken, reportage, candid ed....of is dat iets te kort door de bocht ?
          Wat vinden jullie bvb van Pentax K5 met goed glas ?

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij zoeken naar DSLR

            Dat is ook een pracht van een camera, die K-5...Alhoewel een Pentax K-R ook al erg goed is .

            Als je bij Sony kijkt is momenteel de A580 dé camera . Of je moet natuurlijk naar de A900 gaan ...
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij zoeken naar DSLR

              En de 7D van Canon? Is een croptoestel, maar daar hoor ik toch massa's goede dingen over...
              Hij is nog steeds vrij duur, maar toch een stuk minder dan de 5D.
              Of anders eens op de tweedehandsmarkt gaan rondneuzen. Of richting Nederland of Duitsland gaan zien. Ik heb mijn 100mm in Eindhoven gekocht en dat heeft me toch een goede 100 euro bespaard.
              De xxD en XXXD nummers van Canon zijn ook goede body's en een heel stuk betaalbaarder. Ik doe nog een tijdje voort met mijn oude 400D tot ik genoeg gespaard heb voor de 5DII of dan misschien al III.

              Succes alvast met de nieuwe aankopen!! :-)
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij zoeken naar DSLR

                Als je geld wilt besparen met een crop lijkt een 550D mij wel een goede keuze.


                Het verschil zit hem vooral in bouwkwaliteit, AF micro adjustments en burstrate. Als je een crop neemt ga je wel een ander arsenaal lenzen moeten kiezen dan voor FF om hetzelfde resultaat te hebben.

                Misschien is dit iets als je FF wilt?

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij zoeken naar DSLR

                  Oorspronkelijk geplaatst door MARC S Bekijk bericht
                  Wat vinden jullie bvb van Pentax K5 met goed glas ?
                  Als trouw (doch hopelijk voldoende kritisch? ) Pentaxian kan ik de K-5 alleen maar aanbevelen. Vooral omdat de sensor in deze camera een relatief groot dynamisch bereik heeft voor deze klasse en bovendien de hoge ISOs verbazingwekkend zijn (in vgl met wat vorige generaties camera's presteerden).

                  't Is een erg goed gebouwde camera, dat voel je onmiddellijk als je 'm in de hand neemt, en m'n ervaring bevestigt dat deze behoorlijk veel kan verdragen (ook al door z'n voorzieningen om stof en nattigheid buiten te houden). Sommigen vinden 'm echter wat naar de kleine kant zonder de optionele grip, vooral met groter glas. Persoonlijk gebruik ik 'm dan ook zonder grip als ik glas uit de compacte limited reeks gebruik, en met grip als er een DA* of gelijkaardig objectief op zit.

                  De camera biedt bovendien honderd-één mogelijkheden om 'm naar je hand te zetten en naar believen de automatismen uit te schakelen. Je hebt 5 USER modes om je meest gebruikte instellingen te bewaren en je kan deze zelf een naam geven om ze makkelijk en snel terug te vinden.

                  Als je een mooie standaard op dit toestel zoekt, dat heb je de keuze tussen de DA35/2.8 limited macro. f/2.8 geeft je mss niet alle mogelijke scherptedieptespel, maar de macro (die wel tot 1:1 gaat, maar daarvoor eigenlijk te dicht op het onderwerp om praktisch te zijn) ben je onbeperkt in de close-up-mogelijkheid en kan je zo je onderwerp meer afscheiden van de achtergrond en de scherptediepte beperken. De extreme close-up geeft je m.i. in sommige situaties zelfs nog meer scherptedieptespel als een grotere diafragma-opening.

                  Wil je toch een groot gat voor veel licht ( ) dan is de FA31/1.8 limited de beste keuze. Dit objectief is al iets ouder en mist dus enkele gimmicks van de laatste generatie (zoals de Quick Shift Focus die je toelaat manueel in de scherpstelling in te grijpen zonder aan de body MF te moeten inschakelen), maar het heeft daarentegen nog wel een diafragma-ring, dankzij dewelke je dit objectief manueel op eender welk balg/tussenring/...systeem kan gebruiken en toch nog volle controle over het diafragma houden.

                  hth, Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp bij zoeken naar DSLR

                    Super bedankt allemaal voor de goede tips. Het gaat een okkasie Canon Eos 40D worden met een 10-22mm EF-S USM lens en een plastic fantastic 50mm 1.8.
                    Hou jullie wel op de hoogte met natuurlijk wat fotowerk....

                    Comment

                    Working...
                    X