Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret Paard

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portret Paard

    AANPASSING --- > HET GAAT ENKEL OM HET PAARD

    Hallo,

    Ik heb daarstraks te horen gekregen dat er iemand is op de manege waar mijn zus en ouders ook komen. Die graag eens een fotoreportage zou laten maken van haar en haar paard. Ons mama wist natuurlijk niet beter dan het eens aan mij te vragen (en haar kennende heeft ze het al half beloofd ).

    Nu zit ik met een aantal probleempjes/vragen:
    Het eerste probleem is simpel: Ik heb nog nooit een fotoshoot gedaan, maar soit... Dat is geen echt excuus, want er is voor iedereen een eerste keer.
    Laat ik even opsommen hoe ik het zou aanpakken.

    Nu dacht ik van het volgende te doen:

    - Al zeker en vast de persoon in kwestie zeggen dat ik het gerust wil proberen, maar dat ik me wel goed wil voorbereiden en dat het voor mij ook de eerste keer is... Bijgevolg moet ze geen superprofessionele resultaten verwachten.

    - Daar zit dan het tweede probleem, de eerste vraag is natuurlijk altijd.
    "Wat vraag je daar voor?" --> Mijn eerste reactie zou zijn, het is men eerste keer, en ik weet zelfs niet hoe het gaat aflopen... Dus ik doe het voor niks.
    Als je daar verder over nadenkt is dat natuurlijk ook niet zo slim, want als het dan goed uitdraaid, komen er gegarandeerd nog meer kandidaten... En waarom moet de ene dan wel een kleine vergoeding betalen en andere niet, zo kan men bezig blijven.
    Om de knoop door te hakken dacht ik aan een 25€, ik moet er niet rijk van worden en ik heb er plezier aan. En dan simpelweg veel te oefenen tot er goede resultaten zijn. Ik heb plezier en oefening, en de "klant" heeft haar foto's.
    Als de resultaten beter worden, kan de "onkostenvergoeding" eventueel een beetje omhoog.

    - Dan dacht ik van eerst zelf een grove selectie te maken om alle rommel eruit te gooien, en dan samen de foto's eruit te kiezen die ze leuk vindt.

    - Op voorhand eens goed kijken naar verschillende voorbeeldfoto's.

    - Op voorhand eens rondkijken op de locatie zodat ik al goede plekjes kan vinden.


    Materiaal:
    Sony a200
    18-70 mm f3.5
    100mm f2.8 macro
    Metz flitser met diffusor

    Ik zou mijn 100mm willen gebruiken omdat dat mijn beste lens is, maar ik ben een beetje bang dat ik ruimte tekort ga hebben.
    Om die reden zou ik misschien een lensje bijkopen, ik dacht aan een 50mm f1.8. Is die bruikbaar voor mijn doeleinden? Of kan ik dan evengoed de standaard lens nemen?

    Even voor de duidelijkheid, het gaat dus over foto's van ruiter EN paard (erop, ernaast, eronder kan me allemaal (nog) niet schelen... Het moet mogelijk zijn van al die dingen te proberen )

    Andere vraagjes :
    - Gebruik ik mijn flitser? (tijdens wedstrijden mag dat niet op een manege, maar het is natuurlijk geen wedstijd)
    - Gebruik ik een reflectiescherm? Zoja , hoe groot moet dat dan zijn?
    - Hoe ga je om met een model, qua het geven van instructies en dergerlijke ? Ik ga er wel van uit dat zei haar paard onder controle kan houden.
    - Hoe zit het met shmink enzo? Is het altijd handig van een beetje te shminken?

    ... Mjah zo kan ik natuurlijk bezig blijven, ik zal hier al maar eens mee beginnen.

    Laat die reacties maar komen !

    Alvast bedankt!
    R0b!n
    Last edited by R0b!n; 10 augustus 2011, 19:19.
    R0b!n
    PORTFOLIO

  • #2
    Re: Shoot Paard en Ruiter

    Oei een oude post zonder veel reactie.

    Veel vragen en weinig antwoorden.

    Geen flitser; maak de opnamen in de buiten piste.
    Zorg voor een lens met een grote brandpuntsafstand (100 mm min), ideaal is een zoom bijv. 70-200 of 100 -400 mm. (goed voor DOF, want bij een manege is de achtergrond meestal rommelig)


    Zet je zelf ver genoge van de piste min 10m

    Ruiter geen make - up want daar is niets van te zien.

    Indien interesse kan ik je nog extra tips meegeven.

    Groeten,

    Fabrice,
    Groeten,
    Fabrice,
    Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

    Comment


    • #3
      Re: Shoot Paard en Ruiter

      PS met je 100 mm macro kan je ook ver komen.
      Groeten,
      Fabrice,
      Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

      Comment


      • #4
        Re: Shoot Paard en Ruiter

        Oorspronkelijk geplaatst door waterclick Bekijk bericht
        Oei een oude post zonder veel reactie.

        Veel vragen en weinig antwoorden.

        Geen flitser; maak de opnamen in de buiten piste.
        Zorg voor een lens met een grote brandpuntsafstand (100 mm min), ideaal is een zoom bijv. 70-200 of 100 -400 mm. (goed voor DOF, want bij een manege is de achtergrond meestal rommelig)


        Zet je zelf ver genoge van de piste min 10m

        Ruiter geen make - up want daar is niets van te zien.

        Indien interesse kan ik je nog extra tips meegeven.

        Groeten,

        Fabrice,
        Nieuwe post een 20 minuutjes om precies te zijn.
        Het zijn echt foto's van ruiter en dier... Iets in deze aard http://eric123.jalbum.net/Portret%20met%20Paard/
        Dat denk ik allensinds... Toch nog eens na checken voor de zekerheid... Maar dit is waar ik van uitga.
        R0b!n
        PORTFOLIO

        Comment


        • #5
          Re: Shoot Paard en Ruiter

          Oorspronkelijk geplaatst door R0b!n Bekijk bericht
          Nieuwe post een 20 minuutjes om precies te zijn.
          Het zijn echt foto's van ruiter en dier... Iets in deze aard http://eric123.jalbum.net/Portret%20met%20Paard/
          Dat denk ik allensinds... Toch nog eens na checken voor de zekerheid... Maar dit is waar ik van uitga.
          Terecht lach je (had even registratie datum en bericht datum door mekaar gehaald).

          De foto's waar jij naar verwijst zijn best OK, maar noem ik eerder portretfoto's en daar zal een 100 mm macro toch ook zeker goed zijn.
          Groeten,
          Fabrice,
          Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

          Comment


          • #6
            Re: Shoot Paard en Ruiter

            Oorspronkelijk geplaatst door waterclick Bekijk bericht


            Terecht lach je (had even registratie datum en bericht datum door mekaar gehaald).

            De foto's waar jij naar verwijst zijn best OK, maar noem ik eerder portretfoto's en daar zal een 100 mm macro toch ook zeker goed zijn.

            Heb de titel eventjes aangepast
            En heb je dan voor de rest nog tips? Die 50mm is dan bv niet perse nodig?
            R0b!n
            PORTFOLIO

            Comment


            • #7
              Re: Shoot Paard en Ruiter

              Kleine aanpassing ... Het gaat hier enkel om het paard ...
              Maar misschien dat ik dan alsnog nuttige tips kan krijgen?
              R0b!n
              PORTFOLIO

              Comment


              • #8
                Re: Shoot Paard en Ruiter

                als het enkel om het paard gaat, kan ik je misschien nog wel wat tips geven. Neem iets mee om z'n aandacht mee te trekken, bv. spuitbus met water of handdoek om mee te zwaaien, zodat hij zich wat opspant, 't is namelijk veel mooier om een alert paard op de foto te hebben dan eentje die wat staat te slapen. Hoofdstel of lederen halster is mooier dan een weidehalster. Let op het touw waarmee je'm laat vasthouden, een hengstenketting is mooi, een uitgerafeld halstertouw staat niet zo, dat kan je achteraf eventueel ook wel wegwerken. Aandachtige oren is ook 'n streefdoel bij me. Reflectiescherm kan handig zijn, dan zit je niet met die slagschaduw op z'n hals. Qua poses, ik vind het meestal mooier als je het hoofd van wat schuin opzij fotografeert, wat ik ook prachtig vind is vanaf de kont en dan het paard naar achter laten kijken. Licht gebogen hals vind ik ook veel mooier dan gestrekte hals, komen de halsspieren beter uit. Als je losgooifoto's maakt, let dan goed op de gangen, bij galop is het het mooiste (vind ik) 1 achterbeen op de grond, drie andere in de lucht; in draf twee benen op de grond, voorbeen zoveel mogelijk gestrekt en nog voor het de grond raakt, stap vind ik moeilijker, dan doe ik over't algemeen als't voorbeen omhoog is. Ohja, babyolie en natte doekjes doen wonderen. Hier kan je wat van m'n foto's vinden voor eventuele inspiratie http://www.facebook.com/media/set/?s...6df8f38&type=1

                'k hoop dat je er wat aan hebt ...
                25 euro lijkt me trouwens redelijke prijs, dat vraag ik momenteel ook.

                En je 100mm zal wel gaan. Een 50mm bijkopen zou ik niet doen, een erg lichtsterke kan wel van pas komen als je in donkere binnenpistes wil fotograferen, maar verder zie ik niet bepaald nut. Ik heb zelf een 70-200 f2.8 en vind deze lens erg geschikt voor paardenfotografie. Enkel op grotere evementen heb ik hier wel heel wat mm te kort.

                En ik denk nog aan iets, laat aub het paard niet grazen terwijl je aan het fotograferen bent, tenzij je een groene kwijlmond wil Ik zou trouwens geen flitser gebruiken. Over dat ' Ik ga er wel van uit dat ze haar paard onder controle kan houden' dat kan vies tegenvallen hoor. Als het even kan zorg ik ervoor dat ik een helper bij heb, zodat de eigenaresse haar paard stil kan houden/pogingen kan doen om haar paard stil te houden, en iemand anders de aandacht van het paard kan trekken en ik me dus enkel hoef te focussen op het fotograferen zelf. Let er ook op dat ze niet té dicht bij het paard staat zodat je achteraf geen handen moet wegshoppen bv. Als je zelf eerder groot bent en het paard eerder klein vind ik het ook mooier als je door je hurken gaat, toont het paard wat groter.
                Last edited by Kiwiaa; 10 augustus 2011, 20:22.
                Mijn werk vind je hier (fotomanipulaties, digitale tekeningen)
                Mijn foto's van paarden vind je hier

                Comment


                • #9
                  Re: Shoot Paard en Ruiter

                  Bedankt voor de tips!
                  Vanaf zijn kont naar voor is inderdaad wel een prachtbeeld ! Die moet ik zeker proberen
                  R0b!n
                  PORTFOLIO

                  Comment


                  • #10
                    Re: Shoot Paard en Ruiter

                    Graag gedaan hoor! En succes ermee he
                    Last edited by Kiwiaa; 10 augustus 2011, 21:53.
                    Mijn werk vind je hier (fotomanipulaties, digitale tekeningen)
                    Mijn foto's van paarden vind je hier

                    Comment


                    • #11
                      Re: Shoot Paard en Ruiter

                      Ik zie je er niks over zeggen, maar... heb je voeling met paarden? En dan bedoel ik niet of je 't een mooi beest vindt, maar wèl of je iets met parden hebt. Heb je zelf nog gereden, kan je met paarden omgaan, ken je hun gedrag... Dat soort dingen. Vrij belangrijk wanneer je een dier moet fotograferen. Je kan anticiperen op hun gedrag als je al ziet wat het dier van plan is.

                      Nog iets, de link naar die voorbeeldfoto's die je gaf lijken in mijn ogen eerder glamourfoto's met een paard erbij dan foto's van paard en ruiter. Ik heb de site gesloten na 4 foto's...

                      Als dit jouw eerste keer is: bereid je voor. Ga vooraf kijken op de manege, spreek vooraf met de eigenaar, laat vooraf het dier aan jou wennen (en als je 't niet gewoon bent met paarden om te gaan, wen zèlf ook aan zo'n beest, ze zijn vrij groot en kunnen nogal intimiderend overkomen)

                      En eigenlijk... ik neem enkel foto's van wat ik leuk vind. Mij hoeven ze niet te vragen om foto's bij een huwelijk te maken (zelfs familie niet en ook voor het avondfeest niet), glamour shoots zijn niet aan mij besteed, etc. Zo'n dingen doe ik dus gewoon niet.
                      En dit om deze eenvoudige reden: ik weet uit ondervinding, en door de resultaten van anderen te bekijken, dat wanneer bepaalde zaken je niet liggen, de foto's in 90% van de gevallen ook serieus tegenvallen. En tegenvallende foto's zijn noch voor de fotograaf, noch voor "de klant" leuk. Niemand zit te wachten op middelmatige foto's, ook al is het bedrag dat ze betalen heel weinig.

                      mvg,
                      Bart
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment


                      • #12
                        Portret Paard

                        [Mod-LesC]Heb eventjes de titel van je topic veranderd in de lijst. Als je nu een reply krijgt, zou het in principe in orde moeten zijn! [/Mod]
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Portret Paard

                          ga eerst eens naar die Manege om wat te oefenen en de sfeer te proeven/ruiken.
                          en dan meteen je spullen wat uittesten.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Portret Paard

                            zou mss ook eens kijken naar een 50mm (klikkie)
                            100mm kan leuk zijn voor portretten, maar voor fullbody ga je al een eind verder staan hoor.

                            met je zoomlens kan het ook wel lukken.

                            flitsen zou ik ook vermijden
                            nikon stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Portret Paard

                              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                              zou mss ook eens kijken naar een 50mm (klikkie)
                              100mm kan leuk zijn voor portretten, maar voor fullbody ga je al een eind verder staan hoor.

                              met je zoomlens kan het ook wel lukken.

                              flitsen zou ik ook vermijden
                              Bedankt voor de reactie, dat zal ik eerst eens uitproberen aan de manege... Kijken hoeveel plaats ik heb en of die 50mm wel nodig is.
                              Ik kan ook de kitlens gebruiken maar ik vraag me af of die niet moet onderdoen qua kwaliteit tegenover de 50mm f1.8.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              ga eerst eens naar die Manege om wat te oefenen en de sfeer te proeven/ruiken.
                              en dan meteen je spullen wat uittesten.
                              grt,bouk.
                              Bedankt voor de reactie,
                              Dat was ik natuurlijk zowiezo al van plan... Zoals eerder vermeld kan ik dan testen of die 50mm nodig is.

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              [Mod-LesC]Heb eventjes de titel van je topic veranderd in de lijst. Als je nu een reply krijgt, zou het in principe in orde moeten zijn! [/Mod]
                              Had ik dat zelf al niet gedaan? Waarschijnlijk niet Bedankt!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                              Ik zie je er niks over zeggen, maar... heb je voeling met paarden? En dan bedoel ik niet of je 't een mooi beest vindt, maar wèl of je iets met parden hebt. Heb je zelf nog gereden, kan je met paarden omgaan, ken je hun gedrag... Dat soort dingen. Vrij belangrijk wanneer je een dier moet fotograferen. Je kan anticiperen op hun gedrag als je al ziet wat het dier van plan is.

                              Nog iets, de link naar die voorbeeldfoto's die je gaf lijken in mijn ogen eerder glamourfoto's met een paard erbij dan foto's van paard en ruiter. Ik heb de site gesloten na 4 foto's...

                              Als dit jouw eerste keer is: bereid je voor. Ga vooraf kijken op de manege, spreek vooraf met de eigenaar, laat vooraf het dier aan jou wennen (en als je 't niet gewoon bent met paarden om te gaan, wen zèlf ook aan zo'n beest, ze zijn vrij groot en kunnen nogal intimiderend overkomen)

                              En eigenlijk... ik neem enkel foto's van wat ik leuk vind. Mij hoeven ze niet te vragen om foto's bij een huwelijk te maken (zelfs familie niet en ook voor het avondfeest niet), glamour shoots zijn niet aan mij besteed, etc. Zo'n dingen doe ik dus gewoon niet.
                              En dit om deze eenvoudige reden: ik weet uit ondervinding, en door de resultaten van anderen te bekijken, dat wanneer bepaalde zaken je niet liggen, de foto's in 90% van de gevallen ook serieus tegenvallen. En tegenvallende foto's zijn noch voor de fotograaf, noch voor "de klant" leuk. Niemand zit te wachten op middelmatige foto's, ook al is het bedrag dat ze betalen heel weinig.

                              mvg,
                              Bart
                              Bedankt voor je reactie !
                              Die voorbeeldsite is gegeven toen ik nog niet wist toen het enkel om het paard ging, de site van kiwiaa komt al meer in de buurt.

                              100% gelijk dat je niks doet wat je niet bevalt... Maar dat ga ik voor mezelf niet bepalen zonder het eens geprobeerd te hebben. (paard alleen bevalt me bv veel meer dan paard en ruiter)
                              Ik ga deze vrijdag alvast eens mee om rond te kijken op de manege en al wat te oefenen. Ik ga proberen om dan ook eens met de eigenaar te praten en al bij het paard te gaan kijken. (laten wennen enz, zoals je zegt)
                              R0b!n
                              PORTFOLIO

                              Comment

                              Working...
                              X