Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto s onscherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto s onscherp

    Hallo,
    Ik ben nieuw hier dus hallo ik ben susie
    En heb sinds kort een nikon d70 kunnen overnemen van een vriend omdat ik veel foto's maak met men compacte en hij men man heeft kunnen overtuigen dat het wel waard was voor mij om een betere camera te hebben, das heel leuk maar ...

    Ik heb er echt nul, zero niks nada verstand van en weet nu nog niet waar alle knopjes enzo voor dient.

    Nu maak ik graag foto s van men vissen en reptielen, maar omdat ik nu een betere camera heb wil niet zeggen dat ik dan gelijk betere foto's maak lol
    En mijn foto s van men vissen zijn nooit zo mooi en vaak onscherp
    Weet niet wat ik fout doe ?
    Ik weet ondertussen dat ik moet zorgen dat de rest van de kamer donker moet zijn tegen weerspiegeling in het glas maar verder ?
    Ook vind ik het erg mooi bij vissen foto s dat de achtergrond wazig is maar de vis mooi scherp.
    Ik moet nog veel leren en ben bang dat het niet bij deze vraag blijft

    Dus alle tips zijn welkom

    b.v.d susie

  • #2
    Re: foto s onscherp

    plaats een wat opnamen met de exif erbij en gebruikte lens.
    misschien kunnen we helpen.
    nu zien we zo wie zo niet wat of waar het fout gaat.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: foto s onscherp

      Als jij foto's van jouw vissen en reptielen maakt, dan veronderstel ik dat je vrij dicht bij de beesten zit met je lens... En ik vrees ervoor dat de verkoper van die D70 er een macro lens zal bij gegeven hebben. Ik denk eerder de kitlens die standaard bij het toestel zat, en deze zal in principe niet kunnen scherpstellen van te dichtbij.
      Maar dat is maar een gok natuurlijk.

      ZOals bouk zegt, plaats een een paar foto's, met de exif-gegevens bij (dat is de digitale info die in de foto in gesloten zit, zoals barndpuntsafstand, diafragma, sluitertijd, etc)
      Het ware ook niet slecht om eens exact de gegevens die op de lens staan vermeld hier te plaatsen.

      mvg,
      Bart
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #4
        Re: foto s onscherp

        hey pff wat een snelle reacties

        Yup geen macro wou ik wel maar man lief vond dat te duur
        Ik zal ff kijken hoe ik hier een foto moet plaatsen maar dat van die exif gegevens
        tja huh ????

        Comment


        • #5
          Re: foto s onscherp

          voorwaarden voor scherpe foto's :

          je stelt scherp op het onderwerp (er is een indicator die zegt als dat lukt (rood vierkantje?)
          je sluitertijd is aangepast aan het onderwerp : stilstaand beeld : mag langer als camera op statief, bewegend onderwerp : kort genoeg om te bevriezen (1/125 of sneller als geen telelens of VR)
          je camera beweegt niet tijdens maken opname (statief, stil houden, ergens op zetten)


          als je foto's maakt van een aquarium zal vooral die sluitersnelheid het probleem zijn denk ik...
          als je een foto maakt verschijnt er een cijfer zoals 1/ 125 of 1/60... hoe groot was dit?

          ik zou zeggen, test eens met een voorwerp buiten de aquarium die in de kamer staat... kan je het glas en water al uitschakelen als mogelijke stoorzenders...
          als ook die onscherp is, ga naar buiten en probeer het eens in vol daglicht...

          je wil op s-mode staan of op automatisch en zorgen dat je sluitertijd niet groter wordt dan 1/100 ongeveer voor trage vissen...


          je pop-up flash gebruiken kan ook helpen om het scherp te krijgen... voor de reflectie weg te houden zal je je best een polarisatiefilter aanschaffen...
          www.aeri-photography.be

          Comment


          • #6
            Re: foto s onscherp

            Om aquariumvissen te fotograferen moet je:
            1. Zorgen dat het glas proper is.
            2. Een lens hebben die dicht genoeg kan scherpstellen, bijv. een macrolens.
            3. Een flits, die liefst niet recht op het glas invalt.
            (4. Ook handig: een statief.)

            Voorbeeld:


            1/60, f/10, ISO400, 60mm, en werd zo gemaakt:

            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: foto s onscherp

              hier wat foto s geen van de foto s zijn bewerk.



              Uploaded with ImageShack.us

              Uploaded with ImageShack.us

              Uploaded with ImageShack.us

              Uploaded with ImageShack.us

              Comment


              • #8
                Re: foto s onscherp

                Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                Om aquariumvissen te fotograferen moet je:
                1. Zorgen dat het glas proper is.
                2. Een lens hebben die dicht genoeg kan scherpstellen, bijv. een macrolens.
                3. Een flits, die liefst niet recht op het glas invalt.
                (4. Ook handig: een statief.)

                Voorbeeld:


                Werd zo gemaakt:

                wimberly plamp altijd goed voor iets
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                Comment


                • #9
                  Re: foto s onscherp

                  Susie, behalve die vis, zijn die foto's toch behoorlijk scherp? Ik heb hier op BD al veel slechter dan dat zien passeren hoor. Die van die kat ziet er wat raar uit door een zwart/witte kat met veel schaduw- en lichtvlekken...
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto s onscherp

                    Bij de foto met de vis is gewoon scherpgesteld op de achtergrond en niet op de vis...
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto s onscherp

                      hey zow jullie zijn echt snel zeg hi hi.

                      Aerri wat daar staat met foto nemen is 125 f5.6 iso auto 490 hoop dat dat is wat je bedoeld

                      Thierrym mooi dat is wat ik bedoel maar ik heb geen macro en groot aquarium kan geen flits gebruiken ook niet die wat je richting plavon doet

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto s onscherp

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Susie, behalve die vis, zijn die foto's toch behoorlijk scherp? Ik heb hier op BD al veel slechter dan dat zien passeren hoor. Die van die kat ziet er wat raar uit door een zwart/witte kat met veel schaduw- en lichtvlekken...
                        Ik vind ze niet zo geweldig,scherp dat wel maar niet zo mooi. en die met timo mijn kat vond ik juist erg grappig met die schaduw en lichtvlekken(moest er wel mee lache

                        Thierrym dat lukt me in aqua niet scherpstellen op de vis zodat de achtergrond wazig word, buiten gaat dat prima maar binnen niet zo.
                        Zoals ik al zei ik ken de camera nog niet zo goed mischien dat het daaraan ligt ?
                        of ik doe iets fout ?

                        o ja de lens die zat er standaard bij dat is 18- 70 mm
                        Last edited by susie; 10 augustus 2011, 15:49.

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto s onscherp

                          Ik begrijp dat het niet geheel eenvoudig is om met een beperkt budget mijn setup na te maken, maar een flits zou je toch al heel wat verder helpen. Nu, als je al correct scherpgesteld zou hebben zou je vis-foto er al beter uitzien.

                          Om scherp te stellen kun je op 2 manieren werken:
                          1. Instellen op continue focus, en een vis proberen te volgen met je camera.
                          2. Instellen op single focus (AF-S), en wachten tot een vis het kader komt binnen gezwommen, scherpstellen en dan afdrukken.

                          Zorg er wel voor dat je dicht genoeg kan scherpstellen: zoek eens op wat de minimale scherpstelafstand is van je lens, en hou die afstand tot het aquarium. Zo ben je zeker dat je niet te dicht zit. Want als je te dicht zit te werken, gaat je camera wel proberen scherp te stellen, maar het gaat nooit lukken. Probeer op 70mm te werken, dan ga je de achtergrond beter onscherp krijgen.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto s onscherp

                            Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                            Ik begrijp dat het niet geheel eenvoudig is om met een beperkt budget mijn setup na te maken, maar een flits zou je toch al heel wat verder helpen. Nu, als je al correct scherpgesteld zou hebben zou je vis-foto er al beter uitzien.

                            Om scherp te stellen kun je op 2 manieren werken:
                            1. Instellen op continue focus, en een vis proberen te volgen met je camera.
                            2. Instellen op single focus (AF-S), en wachten tot een vis het kader komt binnen gezwommen, scherpstellen en dan afdrukken.

                            Zorg er wel voor dat je dicht genoeg kan scherpstellen: zoek eens op wat de minimale scherpstelafstand is van je lens, en hou die afstand tot het aquarium. Zo ben je zeker dat je niet te dicht zit. Want als je te dicht zit te werken, gaat je camera wel proberen scherp te stellen, maar het gaat nooit lukken. Probeer op 70mm te werken, dan ga je de achtergrond beter onscherp krijgen.
                            Ha ik heb ge oefend
                            Wel nog zonder flits maar het is al een stuk beter kijk zelf maar ok wel nog te donker maar dat komt ook nog wel goed (hoop ik dan)



                            Uploaded with ImageShack.us

                            Uploaded with ImageShack.us

                            Uploaded with ImageShack.us

                            In ieder geval al heel erg bedank voor jullie hulp en tips tot nu toe

                            Comment

                            Working...
                            X