Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

telelens + macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • telelens + macro

    Ik ben op zoek naar een goeie telelens voor mijn Canon 600D. Heb nu al een Tamron 17-50mm.
    Indien mogelijk zou ik ze ook willen gebruiken als Macrolens.

    Deze 3 had ik zelf al op het oog, maar andere voorstellen zijn meer dan welkom.
    - Tamron 70-300mm F4-5,6 Di VC
    - Sigma 70 - 300mm F4-5,6 DG OS
    - Canon EF 70-300mm F4-5,6 IS USM

    De prijs had ik graag onder de 500 euro gehouden.

    Is een lens met een vast brandpunt misschien beter geschikt (meer lichtsterke)?
    Last edited by GewoonStijn; 8 augustus 2011, 13:05.

  • #2
    Re: telelens + macro

    Geen van die lenzen zijn geschikt voor echt macro.
    Een echte macrolens is er al voor plm. 400€.
    Moet het goedkoop, dan kan het ook met een M42 adapter, paar tussenringen en een oude 50mm F1.8 met P-draad

    Comment


    • #3
      Re: telelens + macro

      Oke, voor macro dienen deze lenzen dus niet. Zijn ze als tele wel de moeite of kan ik beter een iets duurdere kopen die beide aankan?

      Begrijp ik het goed dat een 50mm 1,8f ook geschikt is voor macro, of heb je dan een tussenring nodig?

      Comment


      • #4
        Re: telelens + macro

        Oorspronkelijk geplaatst door GewoonStijn Bekijk bericht
        Oke, voor macro dienen deze lenzen dus niet. Zijn ze als tele wel de moeite of kan ik beter een iets duurdere kopen die beide aankan?

        Begrijp ik het goed dat een 50mm 1,8f ook geschikt is voor macro, of heb je dan een tussenring nodig?
        Als je 'n goeie tele wil voor 500 euro, waarom dan niet uitkijken naar een 2de hands 70-200mm f/4L USM (géén IS versie). Met een beetje geluk zijn die voor een 400 à 500 euro al te vinden.
        En met die 50mm heb je inderdaad tussenringen nodig.
        Maar als ik mij niet vergis, dan denk ik dat je ook tussenringen op die 70-200mm kan plaatsen. Maar anderen zullen dat wel bevestigen of ontkennen. Ik zou het trouwens ook wel willen weten, want misschien koop ik mij die nog mochten ze een beetje nuttig zijn op mijn 70-200mm

        mvg,
        Bart
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #5
          Re: telelens + macro

          Een 300mm f/4 kan op zich al behoorlijk dichtbij scherpstellen. Met extender of tussenring kun je er heel goed (grotere) vlinders en libellen mee fotograferen.

          Om er een pseudo-macrolens van te maken moet je er een voorzetlens op schroeven. Canon maakt een hele goeie (500D). Daarmee kom je toch al een beetje in de buurt van 1:1. Ik gebruik ze op een 300 f/4 van Nikon, maar ik vermoed dat je dezelfde resultaten kunt halen met Canon's 300 f/4.

          Een gewone lange macrolens werkt wel makkelijker dan zo'n 300 f/4 met tussenringen/voorzetlenzen. En het is een stuk goedkoper
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment

          Working...
          X