Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monopod op Safari

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monopod op Safari

    Over 6 weken ga ik op vakantie naar Uganda. Mijn (Manfrotto) statief meenemen zal denk ik geen optie zijn, omdat het te zwaar wordt en te groot voor onze rondreis.

    Nu vraag ik me af, is een monopod handig om mee te nemen of niet? Ik ben benieuwd naar de meningen.

  • #2
    Re: Monopod op Safari

    Je kunt evt. inhaken op de discussie http://forum.belgiumdigital.com/f57/...en-379050.html, waar Jochen de volgende tip geeft.

    Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
    Een beanbag of monopod, dat hangt af van je voertuig, en dus ook van je type safari.

    - Ga je de parken in met je eigen voertuig, dan is een beanbag op je ruit misschien wel handig. Of een klem.

    - Is het een georganiseerde safari, dan is het een aangepast, open voertuig met lage deurtjes (verplicht in Kruger NP bvb) of zelfs helemaal géén deuren (in privéparken). En dan neem je best een monopod voor tussen je benen.
    Ik heb persoonlijk liever een beanbag dan een monopod, maar in een open voertuig zoals beschreven door Jochen zul je wellicht enkel iets aan een beanbag hebben als je naast de chauffeur zit.

    Ik volg dit nog wel even met interesse, want ik ben er ook nog niet uit.

    Lees zeker ook eens deze link: http://www.luminous-landscape.com/es...ari-Tips.shtml
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Monopod op Safari

      Het hangt af van hoe je de rondreis zal doen. Prive rondreis of groep. Vorig jaar ben ik met een groepje van zes door Uganda gereisd met een Grote landcruiser. Uitstappen mag je niet in de National Parcs dus alles vanuit de wagen. Dak open en eventueel door de zij raampjes maar dan moet je al redelijk lenig zijn. Probleem is als je met meerdere in die wagen bent dat noch een monopod noch een beanbag mogelijk is; vanuit het open dak kan je eventueel de beanbag maar het probleem is natuurlijk die medereizigers hé. Die staan dus niet stil en de wagen beweegt mee he. Ik had toch het beste resultaat vanuit de hand.Conclusie: Het hangt dus af met wat en wie je rondreisd.Btw: Uganda is een super locatie. Vergeet de Gorilla's niet, zeker doen. Grtz
      Nice Canon Stuff

      Comment


      • #4
        Re: Monopod op Safari

        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
        ... zul je wellicht enkel iets aan een beanbag hebben als je naast de chauffeur zit.
        Hey Thierry,

        En dan nog. Ik ben een persoon van 1m90, en de deur van het passagierszitje vooraan is voor mij te laag. Dus ik ben helemaal niks met een beanbag.

        Bovendien staat het subject ook niet vaak net in de richting van je deur. Het staat (schuin) voor je, of staat langs de kant van de chauffeur. In het eerste geval gebruik ik vaak de neergeklapte voorruit om me te stutten... als de tracker op de motorkap niet in de weg zit. In het laatste geval ga ik OP de deur zitten om een foto te nemen.

        Een monopod, daar ben je vooraan helemaal niks mee. Het dashboard zit over de plek waar je hem kan neerpoten tussen je voeten.

        Persoonlijk raad ik het zitje vooraan niet aan voor mensen die de eerste maal op safari gaan. Het geeft gemiddeld gezien iets minder foto opportuniteiten, en is iets moeilijker werkbaar (omwille van wat ik hierboven schreef). Als je al meermaals op safari bent geweest ligt de zaak anders. Dan heb me waarschijnlijk al een mooie shot van de meeste dieren, en wil je wel eens een ander perspectief.

        Mvg,

        J.
        http://www.theafricabug.com

        Comment

        Working...
        X