Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

    Hallo,

    Ik vertrek over een dikke maand voor twee weken naar Zuid-Afrika voor een rondtrip van Johannesburg naar Kaapstad. We zouden zowel een aantal steden bezoeken als een aantal parken, zoals o.a. Kruger en Hluhluwe.

    Ik heb momenteel een Nikon D90 met de kitlens van 18-105 en zou graag een telelens bijkopen zodat ik onder andere in de parken de dieren beter kan fotograferen. Nu is het dilemma: welke lens. Ik twijfel tussen een aantal lenzen door een aantal redenen: 1) budget en 2) het wisselen van de lenzen.

    Ik heb al wat doorzocht op het forum en heb de indruk dat redelijk wat mensen de Nikkor 70-300 VR aanraden als aanvulling bij de 18-105. Qua budget zit die lens wel nog goed, maar ik vraag me af in hoeverre het storend is bij een safari om constant van lens te moeten wisselen als er bvb plots dieren vlakbij staan t.o.v. een stuk verder weg. Heeft iemand ervaring met de 70-300 bij safari's? Is het doenbaar om die lens er tijdens de safari's gewoon standaard op te laten staan (en dus niet te wisselen)?

    Dan dacht ik eventueel nog aan de 55-200 of de 55-300 (iets slechter in kwaliteit), maar ik weet niet in hoeverre je dan beter foto's zal kunnen nemen van dieren die vlak bij de auto zouden komen staan (het verschil tussen 55 en 70 is blijkbaar niet zo heel groot)? Vervolgens dacht ik even aan de 18-200 als allround lens, maar die krijgt kritiek op wat beeldkwaliteit betreft en die overlapt natuurlijk wel fel met de lens die ik al heb... Maar die lens zou het probleem met het wisselen wel oplossen.

    Alle tips zijn in ieder geval zeker welkom en alvast bedankt voor de raad!
    Nikon D90 18-105mm VR

  • #2
    Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

    De 70-300 lijkt me een prima aanvulling op je kitlens. Kwaliteit is redelijk goed (geen toplens).
    Minder dan 300 mm zou ik niet gaan. (mijn 70-200 komt tekort).
    Wisselen zul je niet veel moeten doen op safari. Als je te dichtbij bent voor 70 mm dan heb je andere (overlevings) zorgen aan je hoofd

    Groeten, Bert
    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
    www.bertofotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

      300mm is in principe voldoende. Hou rekening dat je altijd tekort gaat komen, afhankelijk van welk onderwerp je fotografeert; zelfs 400mm is dikwijls niet voldoende voor vogels... Tijdens gamedrives wil je sowieso niet te dikwijls van lens wisselen (stof e.d.), maar je zult ook vnl je tele willen gebruiken.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

        Bedankt voor de tips!

        @ berto: ja, ik hoop dat we die situaties niet te vaak gaan meemaken als het om neushoorns, giraffen, olifanten of buffels gaat *slik* , maar dacht eventueel aan aapjes ofzo die in de buurt van de auto zouden komen "rondsnuffelen". Nu ja, die situaties zullen zich waarschijnlijk inderdaad veel minder vaak voordoen in vergelijking met de grotere dieren die een stuk verderop zullen rondlopen (en dus hopelijk niet té dichtbij ).

        @ ThierryM: het is inderdaad onder andere ook uit schrik voor het stof in de lenzen dat ik het verwisselen tot een minimum zou willen beperken. Maar als dat wisselen niet al te veel nodig zal zijn met de 70-300, ben ik meer en meer overtuigd om toch voor die lens te gaan!
        Nikon D90 18-105mm VR

        Comment


        • #5
          Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

          Hallo Mezzaluna,

          wij hebben verleden jaar een prachtige reis gemaakt door Zuid Afrika, ook door het Krugerpark gereden en ook een week prive safari, met je 70-300mm ga je toch plezier beleven, ikzelf had de 55-250mm en de 15-85 lens mee, en tmeeste van de tijd zat de 55-250 erop in de parken.

          Tijdens de gamedrive, heb je de tijd om te wisselen naar je andere lens voor de landschappen.

          Zoals Thierry al aangaf je komt altyd mm tekort, maar dit kan je opvangen, door tijdens je nabewerking te gaan croppen, wat ik toch bij bijna al mijn foto's heb moeten toepassen.

          Geniet van je reis want tis de moeite waard, op mijn blog vind je foto's van mijn reis, elke foto van een dier is gemaakt met de 55-250.

          Groetjes
          www.sandromaggio.com

          Comment


          • #6
            Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

            Bedankt voor de reactie.

            Knappe foto's in ieder geval! Als ik er enkele kan maken zoals die van jou zal ik enorm tevreden zijn!
            Nikon D90 18-105mm VR

            Comment


            • #7
              Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

              ik ben nu al 3 keer in zuid afrika geweest en tijdens de game drive's heb ik mijn sigma 100-300mm nooit moeten wisselen zelfs niet bij olifanten ,mijn tamron 17-50mm gebruik ik de rest van mijn reis voor landschappen en in steden de 70-300mm is een mooie aanvulling op uw 18-105mm,vergeet niet genoeg geheugen mee te nemen of eventueel een laptop veel plezier ,
              groetjes jan.

              oppassen in joburg (gangstertown)
              Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

              Comment


              • #8
                Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

                ik vertrek zaterdag naar zuid-afrika voor 3 weken en ga voor een week naar krugerpark
                heb de nikon d7000 met 18-105vr+70-300vr en de sigma 150-500 os
                hoop er mooie foto's mee te kunnen maken

                iemand een tip voor een beanbag ???

                Comment


                • #9
                  Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

                  De reikwijdte van je telelens hangt af van op welke manier je op safari gaat.

                  - Ga je de natuurparken in, waar je op de weg moet blijven, dan ben je gebaat met iets méér milimeters. Alhoewel... het hangt ervan af wat je wil fotograferen natuurlijk. Een mastodont van een olifant, dat lukt altijd wel. Een leeuw in zijn environment ook. Een close-up van zijn tronie, daar ga je al wat geluk voor moeten hebben. En een kleurrijk vogeltje van een 10-15tal cm, dat zal wss uitgesloten zijn. Tenzij je een tam exemplaar vindt in de restcamps.

                  - Bezoek je privé parken waar je van de weg af mag, dan is tele amper nodig, tenzij weer voor die vogeltjes.


                  Een beanbag of monopod, dat hangt af van je voertuig, en dus ook van je type safari.

                  - Ga je de parken in met je eigen voertuig, dan is een beanbag op je ruit misschien wel handig. Of een klem.

                  - Is het een georganiseerde safari, dan is het een aangepast, open voertuig met lage deurtjes (verplicht in Kruger NP bvb) of zelfs helemaal géén deuren (in privéparken). En dan neem je best een monopod voor tussen je benen.

                  Mvg,

                  J.
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door tarake Bekijk bericht
                    iemand een tip voor een beanbag ???
                    een kersenpitkussen deed het goed bij mij!
                    Groeten!

                    500px / Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

                      ik had op mijn laatste trip zuid afrika-namibie-botswana ook een beanbag mee maar nooit gebruikt als je zelf een auto hebt gewoon de raam op gewenste hoogte zetten en daar de lens op laten steunen werkt heel goed en zoals jochen al aangeeft op een game drive met open jeep gaat een beanbag toch niet de deuren zijn veel te laag om deze op te leggen een monopod lijkt me dan het handigst ,anders gewoon uit de hand met genoeg licht mag dit geen probleem zijn.
                      Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

                        @ Tarake: goede reis!

                        @ Jochen: we gaan met gehuurde wagen door de parken rijden en zullen dus inderdaad niet echt van de weg af kunnen gaan. Dus extra mm's zijn zeker altijd goed meegenomen. Het zou natuurlijk ook tof zijn om ook vogels te fotograferen, maar met mijn "beperkter" budget ga ik niet echt voor meer dan de 70-300mm kunnen gaan. Wie weet kan ik zoals je zei dan nog wel wat tamme exemplaren vinden, maar vogels zijn in ieder geval gelukkig niet mijn hoofddoel.

                        I.v.m de beanbag dacht ik ook aan een kersenpitkussen of zo. Heeft een kersenpitkussen veel nadelen t.o.v. een echte beanbag? Ik zie dat de goedkoopste beanbag bij Foto Konijnenberg 27,95€ kost, dat is toch al redelijk wat vind ik...
                        Nikon D90 18-105mm VR

                        Comment


                        • #13
                          Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

                          Laat iemand uit je omgeving een zakje maken met een rits (bijv. van broekspijp van een oude jeansbroek). Vul dit ter plaatse met rijst of iets dergelijks (ik vond niet onmiddellijk rijst en vulde het zakje noodgedwongen met gezouten pindanootjes ... werkte voortreffelijk).

                          Misschien een interessante tip : koop hier een stukje (1 m) isolatieschuim voor (chauffage)buizen (voor buizen van 3/4" of 1"). Snijd dit in 3 of 4 stukken en neem er hiervan een 2-tal stukken mee (weegt quasi niks, en neemt zo goed als geen plaats in). De open kant schuif je over het opengedraaid raam, dan kan je hierop je lens laten rusten bij het nemen van foto's (als jeep stilstaat).

                          Ik nam in het Krügerpark en Hluhluwé-Umfalozi park alle foto's met mijn 55 - 250mm. Kwam slechts uitzonderlijk mm's te kort (vooral voor vogels, en één keer een luipaard op een paar honderden meters). Een 100 - 400mm zou waarschijnlijk beter geweest zijn, maar ik heb er voorlopig het geld niet voor ...
                          KingCanon - Canon EOS 7D & 50D - Canon EF-S 10-22mm 3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm 2.8 IS USM, EF 100mm 2.8 Macro L USM IS, EF 70-300 4-5.6 L IS USM, EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, Speedlite 580EXII, Manfrotto 3-pod - Gitzo mono.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

                            Mezzaluna,

                            Een beanbag met kersepitten zal in jouw geval dan inderdaad de beste optie zijn. Maar meestal zal je zonder kunnen; licht genoeg. Tenzij in "the golden hour" maar dan ben jij op weg van/naar de uitgang denk ik.

                            Vogels; op de camping spots zit het vol met tamme exemplaren, op zoek naar de left-overs van de toeristen. Laat je eten nooit onbewaakt achter waar roofvogels in de buurt zijn! Ooit meegemaakt in Zimbabwe; self drivers komen toe, zetten alles op pick nick tafel. Mevrouw gaat naar toilet, mijnheer gaat naar de auto. Zwoep. Eén broodje weg. Zwoep. Tweede broodje weg. Er heeft die middag een koppel black kite's goed gegeten. Een koppel Hollanders hadden echter iets minder te eten (ik heb ze - letterlijk! - een appel en een ei kunnen geven).

                            Mvg,

                            J.
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zuid-Afrika, welke lens bijkopen?

                              Bedankt voor de tips!

                              Ik vroeg me ondertussen ook nog af: in welke mate is het haalbaar om de big 5 via self-drive door de parken tegen te komen? We overwegen een ochtend- of avondsafari te doen met gids, maar vragen ons af of dat echt de moeite is? Ik vermoed dat je met gids misschien toch wel heel wat meer kans maakt om luipaarden en leeuwen te vinden dan zonder gids? Of hangt het echt enorm af van geluk (aangezien Kruger een enorm groot park is)?

                              Ik veronderstel ook dat er kwalitatief gezien enorme verschillen kunnen zijn tussen de gidsen? Zijn bepaalde organisaties/gidsen af- of aan te raden?
                              Last edited by Mezzaluna; 15 augustus 2011, 21:53.
                              Nikon D90 18-105mm VR

                              Comment

                              Working...
                              X