Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stonehenge + update

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stonehenge + update

    Al zo vaak gefotografeerd, en toch wilde ik zelf ook wel eens een fotootje maken.

    Origineel geposte foto, nu achter linkje:



    Verbeterde versie, dank zij de duidelijke suggesties van Vinnydizzy:

    Last edited by LesC; 26 januari 2013, 12:08.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Stonehenge

    Je hebt het op een "engelse" manier grijs en grauw weergegeven, alsof je er bij zou staan. Aan de ene kant zeg ik: mooie eerlijke foto... aan de andere kant, m'n subjectieve kant, zou ik zeggen: hier kun je meer uit halen.
    Maar blijft een zaak waar JIJ zelf tevreden mee moet zijn.
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

    Comment


    • #3
      Re: Stonehenge

      Bedankt, Vinnydizzy. Hier was ik zelf tevreden van, en inderdaad: op z'n Engels. Het regende net niet op dit moment, maar er zat totaal geen detail in de lucht. Ik bewerk niet echt veel na, maar hier moest ik toch een beetje "het licht leiden" (zonder echt te gaan vignetteren, want daar houd ik niet van).
      Mocht je bepaalde suggesties hebben (want je weet dat ik jouw PS-vaardigheden apprecieer), graag! Ik ga hier wel geen blauwe lucht met perfecte wolkjes achter plakken, en van zwart-wit word ik gewoon misselijk.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Stonehenge

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Bedankt, Vinnydizzy. Hier was ik zelf tevreden van, en inderdaad: op z'n Engels. Het regende net niet op dit moment, maar er zat totaal geen detail in de lucht. Ik bewerk niet echt veel na, maar hier moest ik toch een beetje "het licht leiden" (zonder echt te gaan vignetteren, want daar houd ik niet van).
        Mocht je bepaalde suggesties hebben (want je weet dat ik jouw PS-vaardigheden apprecieer), graag! Ik ga hier wel geen blauwe lucht met perfecte wolkjes achter plakken, en van zwart-wit word ik gewoon misselijk.
        Les,
        Deze foto moet het inderdaad hebben van die kleine aanpassingen. Zo zou het gras ietske egaler mogen zijn (lees: iets minder geel in het gras) want het leidt wat de aandacht van je hoofdonderwerp weg. En mogen de rotsblokken ietske warmer en prominenter in beeld.
        Kwestie van de lucht en de toepassingen die je gedaan hebt vind ik dit eerlijk gezegd zeker niet slecht! Het volgt dezelfde curve als je voorgrond waardoor je foto meer lagen krijgt.

        Ik heb vlug zelf iets geprobeerd (omdat ik niet zomaar kwakkels wil verkondigen). Let wel: dit is mijn zicht erop, niet wat gepretendeerd wordt als "juist"...

        In CS4 met de lagen (van onder naar boven)
        Laag 1: originele foto
        Laag 2: verscherping (kopie van orginele foto -> hoogdoorlaatfilter (setting 3,4) -laagdekking: bedekken 15%)
        Laag 3: aanpassingslaag "fotofilter", kleur: "warm filter 85", 50% met laagmasker die alleen de rotsen toont. Laagdekking: normaal 100%
        Laag 4: aanpassingslaag "fotofilter", kleur: "00ec2c", 25% met laagmasker die enkel het gras toont. Laagdekking: normaal 100%
        Laag 5: curven : uitvoer = 160 - invoer = 128 (om alles iets op te lichten
        Laag 6: kopie van de orginele laag. Laagdekking: "bedekken" 100%. Laagmasker toegevoegd + geïnverteerd zodat hij zwart is. Daarna met een "spons"-borstel met voorgrondkleur wit wat in de lucht terughalen, zodat het op wolken begint te lijken.



        [Mod-LesC]Bewerking van Vinnydizzy nu achter linkje gezet[/Mod]
        Last edited by LesC; 10 augustus 2011, 11:43. Reden: Foto achter linkje gezet
        www.brunodyserinck.be
        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

        Comment


        • #5
          Re: Stonehenge

          Een mooie foto nog mooier gemaakt door de bewerking volgens mij.
          Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

          Comment


          • #6
            Re: Stonehenge

            Heel mooi, Les. Maar ik schoot in de lach. Wie van onze leeftijd kan nu nog aan Stonehen-
            ge denken zonder daarbij te grinniken om dat belachelijke decor uit Spinal Tap?

            Comment


            • #7
              Re: Stonehenge

              Fantastisch, Vinnydizzy. Da's echt een verbetering en een uitleg waarmee ik aan de slag kan. Ik ga zelf eens proberen nu, vertrekkende van mijn grote psd (vóór verkleining)!
              Dank voor de positieve commentaren. Ja, doudeke, Spinal Tap is een film die regelmatig in mijn gedachten weer opduikt!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Stonehenge

                Een klassieker op een mooie wijze gebracht. Vinnydizzy's aanpassingen zorgen voor wat extra cachette.
                Groeten!

                500px / Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Stonehenge

                  Een mooie plaat.
                  Ik zou durven gaan van voor de bewerking van Vinny.
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stonehenge + update

                    Eindelijk de kans gezien om Vinnydizzy's suggesties en instructies tot in de detail te volgen en inderdaad: heel wat beter. Ik heb mijn originele foto achter een linkje geplaatst en vervangen door mijn update.
                    Om te beperken tot één foto per SC topic, heb ik bovendien eventjes van mijn Mod-rechten gebruikgemaakt () en Vinnydizzy's bewerking eveneens achter een linkje geplaatst.
                    Hartelijk bedankt Bruno voor alle suggesties en de gedetailleerde 'handleiding" om mijn foto te verbeteren!
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stonehenge + update

                      Hallo beste , hier een beetje een dissidente visie ; natuurlijk moet je er geen blauwe zomerlucht met wolkjes achter plakken , maar wat is er mis met een dynamische lucht met dreigende donderwolken ? Nu is het wit van de lucht tussen de stenen in veel te uitgebrand naar mijn smaak , staat er nu kaal bij als in een etalage , komt de mystiek van dit monument niet ten goede.
                      Is maar een persoonlijke mening hoor.


                      Walter
                      Last edited by Phororhacos; 10 augustus 2011, 12:15. Reden: per ongeluk foto mee gequoot
                      D850

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stonehenge + update

                        Bedankt voor je mening, omdat ik die toch wel waardeer, hoor. In de originele opnames (en ik heb een tiental foto's geschoten) zat er niet het minste detail in een witte lucht. Dank zij een paar handige ingrepen (ik had zelf ook al vanalles in LR en Photoshop gedaan; zie mijn eerste versie) had ik een opname waar ik tevreden van was. Ik had een bepaald effect (wat licht achter de stenen, in het center van het beeld, zonder echt te willen vignetteren) toegepast. Nu, met wat geveegde wolken, opgewarmde stenen en egaler gras lijkt een en ander mij nog heel wat beter (hoewel nog altijd voor verbetering vatbaar). Als ik kijk zie ik uitbranding (een dun lijntje) rond de stenen, waarschijnlijk het resultaat van de eindverscherping. Ook de witte kader is uiteraard uitgebrand. Maar verder?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stonehenge + update

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Bedankt voor je mening, omdat ik die toch wel waardeer, hoor. In de originele opnames (en ik heb een tiental foto's geschoten) zat er niet het minste detail in een witte lucht. Dank zij een paar handige ingrepen (ik had zelf ook al vanalles in LR en Photoshop gedaan; zie mijn eerste versie) had ik een opname waar ik tevreden van was. Ik had een bepaald effect (wat licht achter de stenen, in het center van het beeld, zonder echt te willen vignetteren) toegepast. Nu, met wat geveegde wolken, opgewarmde stenen en egaler gras lijkt een en ander mij nog heel wat beter (hoewel nog altijd voor verbetering vatbaar). Als ik kijk zie ik uitbranding (een dun lijntje) rond de stenen, waarschijnlijk het resultaat van de eindverscherping. Ook de witte kader is uiteraard uitgebrand. Maar verder?

                          Neenee uitgebrand is hier wat vlug gezegd , niet in de technische zin dan van absoluut wit , wel veel te helder , let op :naar mijn smaak hé.Kom hier maar op terug omdat ik het monument zelf verschillende keren bezocht heb ( nog midden jaren zeventig toen je nog gewoon vrijelijk tussen de stenen kon rondlopen )

                          Walter
                          Edit : het was vroege jaren zeventig :71-72-73
                          Last edited by Phororhacos; 10 augustus 2011, 20:49.
                          D850

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stonehenge + update

                            OK! Dank voor je toelichting. En ik wilde wat meer licht achter het "monument". Al ga ik met jouw suggestie misschien toch wel opnieuw aan de slag. Weliswaar niet meer voor een update hier, maar voor een afdruk voor mezelf. Ik laat namelijk nooit foto's van mezelf afdrukken (tenzij een portret van de kleinkinderen), maar hier hecht ik toch een bepaalde, wellicht sentimentele waarde aan.
                            Wat een ervaring als je daar vrijelijk kunt rondlopen!
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment

                            Working...
                            X