Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelle AF in donkere omgeving

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Snelle AF in donkere omgeving

    Beste forummers,

    ik ben op zoek naar een lens die snel scherp stelt in situaties met weinig licht, nl voor onderwaterfotografie.
    Ik heb een Canon 5OOD in een Sea and sea onderwaterhuis.
    Alhoewel ik gebruik maak van een focuslichtje boven op het onderwaterhuis, heeft mijn standaard lens (EFS 15-85 IS USM f3.5-5.6) dikwijls toch moeite om in AF scherp te stellen.
    Waarop moet ik bij de aankoop van een nieuwe lens dan best letten:

    Lichtgevoeligheid vd lens vb f2.8 of groter?
    Een bepaald merk?
    Scherpstelmoter?
    Iets anders?

    Dank voor jullie advies.

    Eric
    Bovenwater: Olympus OMD EM1ii / OLY 7-14 f2.8 / OLY 12-40 f2.8 / OLY 40-150 f2.8 / OLY 60mm f2.8 / OLY 300mm f4 IS
    Onderwater: Canon 550D / EFS 60mm f2.8 / Tamron 17-50mm f2.8 / Tokina 10-17mm f3.5-4.5

  • #2
    Re: Snelle AF in donkere omgeving

    Uit mijn eigen ervaring in het testen van de AF snelheid blijkt dat de USM aangedreven objectieven van Canon snel zijn. Veel verschil onderling is er niet.


    Of een AF snel en correct instelt kan te maken hebben met de lichtsterkte. Toen ik van de 70-200 mm/4.0 overstapte naar de 2.8 MK2 versie had ik meteen nagenoeg nooit meer last van AF missers. (met een 5D MK2)


    Ook de hoeveelheid licht speelt mee maar dat kan jij niet beinvloeden.


    De variabele die jij wel kan beinvloeden is de camera. Jouw camera is wat dat betreft niet de snelste.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Snelle AF in donkere omgeving

      De Canon 85 1.8 is een zeer lichtsterke en betaalbare lens met snelle AF en de Sigma 30 1.4

      Comment


      • #4
        Re: Snelle AF in donkere omgeving

        Uit mijn ervaring blijkt het koppeltje Canon 7D + Canon 17-55/2.8 het snelst te zijn.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Snelle AF in donkere omgeving

          Mijn snelste AF heb ik ook met mijn efs 60 f2.8
          Dus waarschijnlijk is lichtgevoeligheid toch wel belangrijk.

          Bedankt voor de snelle reacties
          Bovenwater: Olympus OMD EM1ii / OLY 7-14 f2.8 / OLY 12-40 f2.8 / OLY 40-150 f2.8 / OLY 60mm f2.8 / OLY 300mm f4 IS
          Onderwater: Canon 550D / EFS 60mm f2.8 / Tamron 17-50mm f2.8 / Tokina 10-17mm f3.5-4.5

          Comment


          • #6
            Re: Snelle AF in donkere omgeving

            Een lichtsterkere lens laat meer licht binnen, en dan werkt de AF beter als er wat minder licht is.
            Maar ook met een lichtsterke lens zal de AF op een bepaald ogenblik dienst weigeren.
            Bij de meeste Canon DSLR's is het centrale AF-punt veel gevoeliger dan de andere, maar dat gebruik je waarschijnlijk al.

            Om te weten welke lens voor jou de beste keuze is zijn er nog een paar zaken die belangrijk zijn.
            Hoeveel plaats is er in die onderwaterbehuizing? Heb je een zoomlens nodig (EF-S 17-55 f2,8 IS is dan geschikt), of kom je met een vaste brandpuntsafstand toe?
            Welke brandpuntsafstand van de 15-85 gebruik je nu het meest?
            Ik denk dat onder water een tele (85mm) minder geschikt is omdat je dan te ver van het onderwerp moet blijven.
            Een breedhoek zal beter bruikbaar zijn, want onder water moet je dicht bij het onderwerp kunnen komen als je scherpe foto's wil.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Snelle AF in donkere omgeving

              Tot nu toe gebruikte ik onderwater eigenlijk maar 2 lenzen.
              De Canon 60mm f2.8 voor macrofotografie vb slakjes,garnaaltjes,... (zeer goede lens!)
              De Tokina 10-17mm fish-eye voor breedhoek vb wrakken, riffen,.. (eveneens zeer goede lens)
              Als je echter van tevoren niet goed weet welke onderwerpen je gaat tegenkomen, is het handig om dan iets tussenin te hebben. Daar ik met de dome-poort voor de fish-eye nogal wat plaats heb om een lens te plaatsen, heb ik eens geprobeerd met m"n 15-85. Brandpunt 35 tot 50 gebruikt. Dit is eveneens de maat om wat grotere onderwerpen te fotograferen (vis, kreeft,... al wat ik op de macro niet op krijg, en wat bij de groothoek te klein wordt)
              Het enigste probleem was dat de lens regelmatig, ondanks het focuslichtje, in AF helemaal niet kon scherpstellen. En dus niet kon afgaan.
              Vandaar dat ik op zoek ben naar een "tussenin" lens met snelle AF.
              Zoom is wel gewenst, omdat ik dan nog wat speling heb om, zoals je al hebt aangegeven, zo dicht mogelijk het onderwerp kan proberen te benaderen.

              Eric
              Bovenwater: Olympus OMD EM1ii / OLY 7-14 f2.8 / OLY 12-40 f2.8 / OLY 40-150 f2.8 / OLY 60mm f2.8 / OLY 300mm f4 IS
              Onderwater: Canon 550D / EFS 60mm f2.8 / Tamron 17-50mm f2.8 / Tokina 10-17mm f3.5-4.5

              Comment


              • #8
                Re: Snelle AF in donkere omgeving

                Je hebt dus een of andere 17-55 (of 17-50) nodig met een grote diafragma-opening.
                Dan heb je de keuze tussen Canon (EF-S 17-55 f2,8 IS), en ook Sigma en Tamron hebben lenzen vergelijkbare lenzen (naar keuze met of zonder beeldstabilisatie).
                Van de Canon weet ik dat de AF bij weinig licht nog vrij goed werkt, ik heb ooit een Sigma 18-50 f2,8 EX DC gehad, en die kreeg wat sneller problemen als er niet voldoende licht was. Maar het is best mogelijk dat de Nieuwe modellen van Sigma veel beter werken in dezelfde omstandigheden.

                Maar je moet die lens wel in de onderwaterbehuizing krijgen, de afmetingen zijn dus ook heel belangrijk.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X