Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik heb een crop, en het blijft een crop.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ik heb een crop, en het blijft een crop.

    Sedert enkele jaren doe ik wat aan fotografie.

    Wat feestjes, reisfoto's, wat macro en foodfotografie.

    ik werk met een canon eos 40D waar ik voor mijn kunnen zeer tevreden over ben.

    Ik weet dat dit een crop toestel is en ben ook niet van plan om te wissel, of een full frame te kopen.

    In de loop der jaren heb ik al wat lensjes gekocht, maar stillaan wil ik nu wat overschakelen op een betere kwaliteit... de L lenzen.

    Momenteel heb ik onder andere:

    canon 50mm 1,8
    canon 17-85 mm f4-5,6 is usm
    canon 75-300 f4-5,6 III usm
    canon 70-200 f4L usm
    canon 200 mm f2,8L
    sigma 180 mm F3,5 apo macro

    Sommige van deze lenzen staan op een verkooplijstje.

    De lenzen waar ik momenteel intresse voor heb zijn de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM of Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM

    MAAR nu komt mijn vraag... is het verstandig om over te gaan tot de aankoop van dergelijke lenzen met een crop camera.
    Zijn er betere keuze die ik zou kunnen maken.

    Velen van jullie zullen wel eerst met een crop en daarna over geschakeld zijn naar een full frame en misschien met deze lenzen hebben gewerkt of hebben, waardoor jullie mij misschien de informatie kunnen geven die ik zoek.

    Alvast bedankt.
    Iets vragen wat je niet weet, is je even schamen. Iets niet vragen, zodat je het antwoord nooit weet, is je voor altijd schamen.
    De domste mensen zijn de mensen die denken dat ze alles weten.

  • #2
    Re: ik heb een crop, en het blijft een crop.

    Voor op crop zou ik nooit een lens kiezen die met 24mm begint, maar kiezen voor een 17-55(0) 2.8, van welk merk dan ook.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: ik heb een crop, en het blijft een crop.

      Op de 20D en 40D heb ik de EF-S 17-55 f2,8 IS meer gebruikt dan de 24-105 (die had ik toen ook al).

      De eerste keuze zou voor mij dus een 17-55 zijn in plaats van een 24-105 of 24-70.
      Op een crop camera is de 17-55 ook een veel betere keuze dan een 24-70, de 17-55 is optisch zelfs beter, en wat je meer krijgt aan de breedhoek zijde is een groter voordeel dan de 15mm die je aan de tele kant bijkrijgt met een 24-70
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: ik heb een crop, en het blijft een crop.

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Voor op crop zou ik nooit een lens kiezen die met 24mm begint, maar kiezen voor een 17-55(0) 2.8, van welk merk dan ook.

        Elk zijn keuze, ik heb daar geen problemen mee.
        Een stapje achteruit werkt ook en in het slechtste geval heb ik nog een breedhoek
        om me uit de nood te helpen.
        Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

        Comment


        • #5
          Re: ik heb een crop, en het blijft een crop.

          zoals reeds gemeld voor een cropp niet beginnen vanaf 24mm , ik heb dit probleem gehad op mijn 7D .v rouw zocht ook een toestel en dan hebben we de 5DmkII gekocht waar deze lens heel goed voor is .Occasioneel komt ze nog op de 7D maar dit is dan een bewuste keuze voor mindere groothoek. Het is te zien wat ik in beeld wil brengen.

          Comment


          • #6
            Re: ik heb een crop, en het blijft een crop.

            Een heel mooie combinatie is de 70-200 mm/4.0 en een 17-50 of 17-55 mm/2.8.

            De 70-200 heb je al.
            Zowel Canon, Tamron als Sigma maken 17-50/55 mm/2.8 met beeldstabilisatie.
            Mijn eiegen ervaring heeft mij geleerd dat de Tamron een heel goede prijs kwaliteit verhouding heeft.

            Als je werkt met bovengenoemde combo heb je een 'zoomgat' van 50 tot 70 mm. Ik ervaar dat zelf als verwaarloosbaar klein maar daar wordt verschillend over geoordeeld.

            Belangrijkste argument om van crop naar full frame over te stappen is het beperken van scherptediepte. Dat is beter mogelijk bij full frame. Maar als dat niet onderdeel is van je stijl van fotografie dan kan je beter bij een crop camera blijven.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: ik heb een crop, en het blijft een crop.

              Wel Leyton, ik zou volgende setup veranderen :

              canon 50mm 1,8
              canon 17-85 mm f4-5,6 is usm
              canon 75-300 f4-5,6 III usm
              Deze 3 verkopen voor een Tamron 17-50 2.8 of Canon 17-55 2.8 IS

              canon 70-200 f4L usm
              canon 200 mm f2,8L
              Deze 2 verkopen voor een Canon 70-200 2.8L (non IS), zeer betaalbaar en f2.8

              sigma 180 mm F3,5 apo macro
              Als macro je ding is, keep it

              De 24-70mm & 24-105mm zijn fullframe gericht (24 x 1.6 = 38.4mm, niet breed genoeg op crop). Ik verkocht deze zelfs op fullframe, op zich geen slechte lenzen, een beetje "easy walkarounds".

              17-55 2.8 IS + 70-200 2.8L zijn al een supersetje (en de 17-55 is een verdoken L).
              Niet bang zijn om soms eens van lens te wisselen.

              Beter 2 ervaren vogeLs in de hand dan 5 piepkuikens
              De beste die je volgens mij bezit is de 200 2.8L maar te beperkt inzetbaar
              En de 70-200 f4 IS (maar is ook weer f4 hé, lichtsterkte en zachtere bokeh komen altijd van pas).

              Moest je cash over hebben raad ik je aan een 5D MKI te kopen ipv een 40D als je niet veel sport doet.

              Feestjes/reis/macro/food roept naar fullframe
              Sport & vogels roepen naar crop.

              Eens een fullframe gaan je fotos mooiere bokeh hebben, niet bang meer om iso te verhogen tot 6400,...


              Oorspronkelijk geplaatst door leyton Bekijk bericht
              Sedert enkele jaren doe ik wat aan fotografie.

              Wat feestjes, reisfoto's, wat macro en foodfotografie.

              ik werk met een canon eos 40D waar ik voor mijn kunnen zeer tevreden over ben.

              Ik weet dat dit een crop toestel is en ben ook niet van plan om te wissel, of een full frame te kopen.

              In de loop der jaren heb ik al wat lensjes gekocht, maar stillaan wil ik nu wat overschakelen op een betere kwaliteit... de L lenzen.

              Momenteel heb ik onder andere:

              canon 50mm 1,8
              canon 17-85 mm f4-5,6 is usm
              canon 75-300 f4-5,6 III usm
              canon 70-200 f4L usm
              canon 200 mm f2,8L
              sigma 180 mm F3,5 apo macro

              Sommige van deze lenzen staan op een verkooplijstje.

              De lenzen waar ik momenteel intresse voor heb zijn de Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM of Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM

              MAAR nu komt mijn vraag... is het verstandig om over te gaan tot de aankoop van dergelijke lenzen met een crop camera.
              Zijn er betere keuze die ik zou kunnen maken.

              Velen van jullie zullen wel eerst met een crop en daarna over geschakeld zijn naar een full frame en misschien met deze lenzen hebben gewerkt of hebben, waardoor jullie mij misschien de informatie kunnen geven die ik zoek.

              Alvast bedankt.

              Comment


              • #8
                Re: ik heb een crop, en het blijft een crop.

                Oorspronkelijk geplaatst door PurePhotography Bekijk bericht
                Wel Leyton, ik zou volgende setup veranderen :

                canon 50mm 1,8
                canon 17-85 mm f4-5,6 is usm
                canon 75-300 f4-5,6 III usm
                Deze 3 verkopen voor een Tamron 17-50 2.8 of Canon 17-55 2.8 IS

                canon 70-200 f4L usm
                canon 200 mm f2,8L
                Deze 2 verkopen voor een Canon 70-200 2.8L (non IS), zeer betaalbaar en f2.8

                sigma 180 mm F3,5 apo macro
                Als macro je ding is, keep it

                De 24-70mm & 24-105mm zijn fullframe gericht (24 x 1.6 = 38.4mm, niet breed genoeg op crop). Ik verkocht deze zelfs op fullframe, op zich geen slechte lenzen, een beetje "easy walkarounds".

                17-55 2.8 IS + 70-200 2.8L zijn al een supersetje (en de 17-55 is een verdoken L).
                Niet bang zijn om soms eens van lens te wisselen.

                Beter 2 ervaren vogeLs in de hand dan 5 piepkuikens
                De beste die je volgens mij bezit is de 200 2.8L maar te beperkt inzetbaar
                En de 70-200 f4 IS (maar is ook weer f4 hé, lichtsterkte en zachtere bokeh komen altijd van pas).

                Moest je cash over hebben raad ik je aan een 5D MKI te kopen ipv een 40D als je niet veel sport doet.

                Feestjes/reis/macro/food roept naar fullframe
                Sport & vogels roepen naar crop.

                Eens een fullframe gaan je fotos mooiere bokeh hebben, niet bang meer om iso te verhogen tot 6400,...




                En hoeveel foto's neem jij op 2.8, en als je FF aanraadt kan je die 17/55 (Canon)al niet gebruiken, en dan ga je beweren dat jij die 24/70 F/2.8 of 24/105 F/4 superlenzen op FF zelfs niet gebruikte, keep it simple en en doe de mensen zo niet twijfelen, het enige positieve is als hij bij een cropcamera blijft dat de 17/55F /2.8 IS een super aankoop is maar ook wel wat te kort gaat komen bij het inzoomen tegenover de 24-105 F/4.

                Op zijn vraag is het verstandig om over te gaan op een 24-70 F/2.8 of een 24-105 F/4 zeg ik ja. Echt ook eens bekijken hoeveel foto's je neemt op 17mm(op een crop ook al 27,20mm) dan heb ik er liever een breedhoekje bij.
                Als je veel concerten meepikt, dan kan je pas spreken over lichtsterkere lenzen omdat dat er dan naar gewoonte niet ingeflitst wordt!
                Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                Comment


                • #9
                  Re: ik heb een crop, en het blijft een crop.

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Voor op crop zou ik nooit een lens kiezen die met 24mm begint (...)
                  Volledig niet mee eens.

                  't Hangt af van wat je fotografeert. Als 24mm op APS-C/crop, dus het equivalent van 36mm (of 38mm bij Canon) voldoende groothoek is, waarom zou je dan geen 24-70 mogen kopen als je dan een crop hebt ?

                  Ik overwoog vorig jaar zelf sterk een 24-70/2.8 te kopen, voor, jawel...APS-C.
                  Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ik heb een crop, en het blijft een crop.

                    De 17-55 2.8 moet je natuurlijk niet alleen kopen omdat het een 2.8 is. Niet omdat ze IS
                    heeft. Niet voor de 17mm. Maar omdat het gewoon een steengoede, fantastische lens is.

                    Comment

                    Working...
                    X