Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300S: hoe actie scherp bevriezen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D300S: hoe actie scherp bevriezen?

    Hallo allemaal,

    Allereerst: in de onderwerp regel bedoelde ik natuurlijk D300S. Typefoutje...

    Ik maak met die camera graag foto's van mijn kinderen als ze een voetbalwedstrijd spelen. Ik gebruik dan de Continu-AF stand in combinatie met Dynamisch Veld AF en vraag me het volgende af: is het nu het beste om de camera, na het kiezen van het onderwerp, stil te houden of toch mee te bewegen?

    Ik heb altijd de neiging om mee te bewegen, maar aangezien veel van mijn foto's toch niet scherp genoeg zijn, lijkt het dat ik de camera het werk meer moet laten doen en het onderwerp zelf moet laten volgen. Ik besef me ook dat een deel van de onscherpte kan worden veroorzaakt door de lens die ik gebruik (Nikkor 70-300mm), vaak tussen 250 en 300mm, maar het gaat me hier vooral om het juiste gebruik van de camera.

    Wie kan me helpen?
    Het enige product dat je vermenigvuldigt door het te delen, is kennis

  • #2
    Re: D330S: hoe actie scherp bevriezen?

    Ik denk dat een kortere sluitertijd de oplossing zal geven, dus camera op S sluitertijd op 1/500, schat ik voor voetbal en als er nog beweging is korter, en nu de iso op een waarde dat de belichting goed is.

    Ik beweeg mee en dan gewoon met één AF-punt op AF-C en dat punt op de speler houden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: D300S: hoe actie scherp bevriezen?

      Korte sluitertijden gebruik ik, vanaf 1/250 en korter. En zoals je zegt, single AF met meebewegen heeft me tot nu toe ook wel de beste resultaten gegeven. Maar omdat dynamische AF juist bedoeld is om bewegende onderwerpen goed te vangen, vraag ik me dus af of je bij dynamische AF dan de camera stil moet houden en bij single AF moet meebewegen. Meebewegen bij Single AF geeft mij namelijk ook wel snel bewegingsonscherpte. Of kan ik dat dan weer ondervangen met nog kortere sluitertijden (als het licht het toestaat)?

      Vragen, vragen, vragen!
      Het enige product dat je vermenigvuldigt door het te delen, is kennis

      Comment


      • #4
        Re: D330S: hoe actie scherp bevriezen?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Ik denk dat een kortere sluitertijd de oplossing zal geven, dus camera op S sluitertijd op 1/500, schat ik voor voetbal en als er nog beweging is korter, en nu de iso op een waarde dat de belichting goed is.

        Ik beweeg mee en dan gewoon met één AF-punt op AF-C en dat punt op de speler houden.


        dat denk ik ook .


        voor de rest werk ik met mijn D300s en D7000 bijna altijd op één punt .
        de nikon 70-300 VRII is een goede snelle lens voor zijn geld , maar tegenover een 300mm f4 ( haarscherpe lens ! ), om nog maar te zwijgen over de 70-200 VRII ( scherp en super snel ) is er toch wel een duidelijk verschil , zeker wanneer je achteraf gaat gaat croppen . dan zie je heel goed het verschil tussen scherp en echt scherp .


        en ja , als het licht het toelaat, zo'n kort mogelijke sluitertijden gebruiken , zal het meeste kans op scherpe foto's opleveren .
        Last edited by am-staff; 6 augustus 2011, 11:52.
        2 body's en wat lenzen ..

        older and wiser ... my arse

        Comment


        • #5
          Re: D300S: hoe actie scherp bevriezen?

          Kortere sluitertijd is de enige optie, al dan niet meebewegen zal van weinig invloed zijn, natuurlijk is 1/500 sec. niet steeds mogelijk, bijzonder als je geen super lichtsterk glas gebruikt, maar met een D300s heb je reeds heel wat mogelijkheden om je iso op te voeren, zodat je toch je gewenste sluitertijd kan bekomen, enige nadeel, hoe hoger je iso, hoe minder dynamisch bereik, maar het valt mee.

          Comment


          • #6
            Re: D300S: hoe actie scherp bevriezen?

            OK, antwoorden lijken me duidelijk en de conclusie duidelijk: single AF en meebewegen. En ben het volledig eens met hjanssen: het verschil tussen de 70-300 en de 70-200 2.8 VRII is meer dan duidelijk, helemaal als je gaat croppen. Maar we hebben het dan ook over twee totaal verschillende prijsklassen.

            Dank allemaal, erg waardevol commentaar!

            Rest me nog wel een andere vraag. Bij voetbal is het meebewegen nog wel te doen, maar wat te denken van een snel en grillig vliegende vogel? Dan lijkt mij dynamische AF en veel actieve scherpstelpunten de betere oplossing. Dus ALS je dynamische AF gebruikt, om wat voor reden dan ook, is het dan de bedoeling de camera stil te houden zodat de focus tracking zijn werk kan doen? De handleiding zegt er niets over, maar ben nu wel benieuwd!
            Het enige product dat je vermenigvuldigt door het te delen, is kennis

            Comment


            • #7
              Re: D300S: hoe actie scherp bevriezen?

              Dat deed ik met alle focuspunten en dan de bovenste stand achterop ingesteld, dichstbijzijnde punt, het blokje. Alleen geprobeerd en het werkt en uitkijken met takken ed., werkt tegen de lucht en ik betwijfel of het in het bos werkt.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: D300S: hoe actie scherp bevriezen?

                Ik heb weinig goeie ervaringen met het gebruik van alle AF-punten. Heb ik 1 keer geprobeerd, en ik had toch een serieus aantal missers waarbij de achtergrond scherp was, en niet het onderwerp...
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Re: D300S: hoe actie scherp bevriezen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  Ik heb weinig goeie ervaringen met het gebruik van alle AF-punten. Heb ik 1 keer geprobeerd, en ik had toch een serieus aantal missers waarbij de achtergrond scherp was, en niet het onderwerp...
                  't gaat ook over een Nikon, daar werkt het wel, maar ook geen 100%
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: D300S: hoe actie scherp bevriezen?

                    Ikzelf gebruik ook altijd het middelste Af punt. Ik heb het zelfs nooit geprobeerd om de camera zelf te laten kiezen, dus weet niet of dat goed werkt. Maar ik dacht dat Nikon 3D tracking heeft, dus misschien dat het wel goed werkt dan.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: D300S: hoe actie scherp bevriezen?

                      3D tracking werkt zeer goed. Eens geprobeerd op viaduct en dan op het onderste scherpstelpunt een auto gepakt en dan hield die de focus tot 1/4 van boven(portrait) met een D300. In ViewNX zie je dan het scherpstelpunt netjes meelopen met de autp á 120km/h of meer.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: D300S: hoe actie scherp bevriezen?

                        Ja, 3D tracking heb ik ook geprobeerd en ben erachter gekomen dat de effectiviteit afhankelijk is van de situatie. Met rijdende auto´s kan ik me voorstellen dat het prima werkt. Maar in een voetbalwedstrijd van F-jes is de camera al gauw de draad kwijt. Al die door elkaar heen lopende mannekes, dat is een brug te ver!
                        Het enige product dat je vermenigvuldigt door het te delen, is kennis

                        Comment


                        • #13
                          Re: D300S: hoe actie scherp bevriezen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jpfoto Bekijk bericht
                          single AF
                          Waarom zou je AF-S moeten gebruiken als je een bewegend onderwerp hebt?
                          Jouw onderwerp moet maar even dichter komen verder weg gaan en het is al uit focus.

                          Als je actie wil fotograferen moet je altijd AF-C gebruiken (op enkele uitzonderingen na).
                          3D-tracking is inderdaad handig, en effectief. Ik kan er een roof vogel makkelijk fotograferen. Zelf als deze een duikvlucht neemt.

                          Wat ik doe is werken met mijn middelste AF-punt, focussen op het onderwerp (in AF-C 3D)
                          en dan zelf het onderwerp zo goed mogelijk volgen. Zo kan de 3D-tracking invullen waar jij even wat trager of sneller dan het onderwerp bent.
                          Merci en groetjes :)
                          Insta | Flickr | Facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: D300S: hoe actie scherp bevriezen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Eitje Bekijk bericht
                            altijd AF-C gebruiken
                            Ik denk dat we hier twee dingen verwarren. Je hebt gelijk dat ik de AF-C stand moet gebruiken en dat doe ik ook. Ik bedoelde met Single AF dat ik 1 actief scherpstelpunt selecteer, dus geen dynamische keuze door de camera.

                            Daarnaast, zoals ik ook in een eerdere post heb opgemerkt: ja 3D tracking zal bij een roofvogel werken. Maar ik had het over een voetbalwedstrijd. Daar gaat 3D tracking de mist in. Heb het al meermalen tevergeefs geprobeerd.
                            Het enige product dat je vermenigvuldigt door het te delen, is kennis

                            Comment

                            Working...
                            X