Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoekzoom D300s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoekzoom D300s

    Omdat ik niet zo tevreden ben van mijn 18-200 (nikon) zoek ik naar een kortere zoom bv 18-85 of 105,
    2° vraag, is het van groot belang om een 2.8 vast, te hebben voor dit kort bereik ? is het effect van diafragmeren even goed als bij de 70-200 f2.8 ?
    Ik doe meestal reisfotografie en journalisme, heel zelden studio.
    Wie maakt me wat wijzer ???

  • #2
    Re: Groothoekzoom D300s

    Ik heb gemerkt dat de Nikkor AF-S DX 18-105 mm beschikt over een effectieve beeldstabilisatie en het zoombereik is heel praktisch. Veel fotografische situaties kan je ermee de baas. De lichtsterkte is beperkt en op het gebied van scherpte en vervorming presteert dit objectief slechts heel matig. Met tegenlicht moet je uitkijken.

    De Nikon 16-85 mm is iets beter maar duurder en je zou ook nog eens kunnen kijken naar de lichtsterkere en betere Sigma 17-70 mm.

    De lichtsterkte van bv f/2.8 is bij elk objectief gelijk.

    Het hangt van jouw onderwerpen en jouw stijl van fotografie af hoe belangrijk het is om een lichtsterk objectief te hebben. Met een lichtsterk objectief kan je de scherptediepte beperken. Je zoeker is helderder en de AF prestatie is soms beter.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Groothoekzoom D300s

      Hoi;
      Ik gebruik een Sigma 17-70 f2.8/4.5 hsm prijs kwaliteit zeer goed.
      Linkje met een test;
      http://www.photozone.de/nikon--nikko...ab-test-report
      Last edited by zorazori; 6 augustus 2011, 09:13.

      Comment


      • #4
        Re: Groothoekzoom D300s

        Nikon 17-55 AF-s DX f2.8 niet goedkoop, maar wel de beste, en regelmatig te koop wegens overstap naar FullFrame, 18-105 zal zeker niet beter zijn dan je 18-200, bovendien is de bajonet van de 18-105 van plastiek, en niet echt stevig te noemen.

        Last edited by Guest42; 6 augustus 2011, 09:07.

        Comment


        • #5
          Re: Groothoekzoom D300s

          Hallo;
          Als ik nu die testen lees van de Sigma en de Nikon op bovenstaande linkjes , dan concludeer ik toch dat de Nikon slechts een Half sterretje meer krijgt op optische kwaliteit
          Uiteraard op mechanische kwaliteit zal hij beter zijn , maar is de prijs rechtvaardig?
          Ben ook nog maar een beginner , vandaar ...

          Comment


          • #6
            Re: Groothoekzoom D300s

            De Sigma 17-70 mm/2.8-4.0 DC heeft een heel praktisch zoombereik. Ik heb gemerkt dat de prestaties op het gebied van vervorming, gevoeligheid voor overstraling en lichtafval heel gemiddeld zijn. De scherpte in het centrum is wel heel goed . Vergeleken met de Nikkor 16-85 mm en de 18-105 mm is de Sigma optisch gezien net iets beter. Daarnaast is de Sigma lichtsterker en goedkoper.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Groothoekzoom D300s

              Bedankt voor de snelle en leerzame reacties,
              Enkel het belang of noodzaak van een vaste f2.8 was zoek en dat betekend of het prijsverschil verantwoord is
              dank voor de reaktie's

              Comment


              • #8
                Re: Groothoekzoom D300s

                Ik heb de 18-200 eerste generatie van Nikon veel gebruikt, maar wegens overstap op FF gebruik ik ze niet meer. Deze lens is veel beter dan dat wat er soms wordt beweerd op dit forum. Als je beter gerief wenst ga je er veel geld moeten aan spenderen. Zelfs van de 17-55 2.8 van Nikon was ik helemaal niet tevreden. Deze lens is erbarmelijk slecht bij tegenlichtsituaties. Ze heeft enorm veel last van Flare. Ze is totaal niet bruikbaar voor bvb avondopnames waar lichten van bvb straatverlichting in beeld komen.
                Ik ben persoonlijk veel meer tevreden over mijn 18-200 dan van die 17-55 2.8.
                Sorry, ik weet dat heel wat mensen hier op dit forum het er niet mee eens zullen zijn, maar ik heb beide lenzen gehad en ik kan alleen maar mijn eigen ervaring mededelen.

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoekzoom D300s

                  je hebt dan ook nog de 16-85 mm ook heel goed

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoekzoom D300s

                    lucvr, bedankt voor de eerlijke reactie, het zal moeilijk zijn om een keus te maken, mijn 18-200 is voor controle binnen geweest en is verbeterd maar nog niet zo goed of mijn vorige 18-200(verongeluikt .) waarvan ik ook heel tevreden was.
                    ben toch wat wijzer geworden

                    Comment

                    Working...
                    X