Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

    Ik ben al een hele tijd op zoek naar een betaalbare compactcamera die goede marco-opnames kan maken.Mijn hobby is het kweken van garnaaltjes van 3mm tot 3 cm groot.Dit zullen vooral mijn "modellen" zijn.Verder is het natuurlijk ook leuk dat ik het mee kan nemen op vakantie voor leuke foto's.Hopelijk kunnen jullie me helpen met het vinden van een geschikt toestel
    2de hands toestellen komen ook zeker in aanmerking.

    Iemand ervaring met de Canon Powershot SX120?
    Last edited by evyke777; 5 augustus 2011, 19:19.

  • #2
    Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

    Je vraag een camera die 'goede' macro-opnamen kan maken.

    Ik weet niet precies wat je daaronder verstaat.

    Veel compactcamera''s kunnen heel dichtbij ingesteld worden. Door de kleine beeldsensor heb je veel scherptediepte. Ik vind dat bijna altijd heel storend op macrofoto's maar ik weet niet of jij juist wel veel scherptediepte wilt hebben.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

      Oorspronkelijk geplaatst door evyke777 Bekijk bericht
      Ik ben al een hele tijd op zoek naar een betaalbare compactcamera die goede marco-opnames kan maken.Mijn hobby is het kweken van garnaaltjes van 3mm tot 3 cm groot.Dit zullen vooral mijn "modellen" zijn.Verder is het natuurlijk ook leuk dat ik het mee kan nemen op vakantie voor leuke foto's.Hopelijk kunnen jullie me helpen met het vinden van een geschikt toestel
      2de hands toestellen komen ook zeker in aanmerking.

      Iemand ervaring met de Canon Powershot SX120?
      Een onderwerp van 3 mm groot, of beter ... klein ... in dat geval zou ik eerder gaan voor een bridge camera waar je een macro voorzetlens op kunt monteren. De "standaard" macro functie van een compact zal mijns inziens niet geschikt zijn voor onderwerpen van slechts 3 mm. Bij die "super macro" standen van een compact kun je vaak wel tot hééél dicht op je onderwerp naderen, maar of dat voor garnaaltjes van 3mm nog vlot zal werken is maar de vraag.
      Of een macro-voorzetlens op de PS SX120 kan is me niet duidelijk.
      Master the craft, and the art will follow.
      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

      Comment


      • #4
        Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

        Ik wil bvb een zwanger garnaaltje fotograferen.
        De eitjes zijn zeer klein(2mm)en hangen onder haar buik.Op het einde van de draagtijd is er in de eitjes al iets te zien.Zoals de oogjes en kleur.
        In zo een geval is het leuk om indien mogelijk ook de eitjes vrij scherp in beeld te krijgen.Misschien is dat niet mogelijk met een compactcamera,dus mag je mij dat ook zeggen.Ik ben al blij als ik een garnaaltje van 2 cm mooi zuiver in beeld krijg,maar als ook kleinere dingen kunnen,is dat mooi meegenomen natuurlijk.
        Ik heb nog zo goed als geen ervaring op gebied van fotografie,vandaar dat ik hier om raad vraag.
        Ook de termen die gebruikt worden,zijn nu nog chinees voor mij maar ik denk dat ik hier wel zal kunnen bijleren op dat gebied
        Is het mogelijk mij in verstaanbaar nederlands uit te leggen wat ik van een degelijke compactcamera kan verwachten.
        Alvast bedankt!

        Comment


        • #5
          Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

          Oorspronkelijk geplaatst door evyke777 Bekijk bericht
          Ik wil bvb een zwanger garnaaltje fotograferen.
          De eitjes zijn zeer klein(2mm)en hangen onder haar buik.Op het einde van de draagtijd is er in de eitjes al iets te zien.Zoals de oogjes en kleur.
          In zo een geval is het leuk om indien mogelijk ook de eitjes vrij scherp in beeld te krijgen.Misschien is dat niet mogelijk met een compactcamera,dus mag je mij dat ook zeggen.Ik ben al blij als ik een garnaaltje van 2 cm mooi zuiver in beeld krijg,maar als ook kleinere dingen kunnen,is dat mooi meegenomen natuurlijk.
          Ik heb nog zo goed als geen ervaring op gebied van fotografie,vandaar dat ik hier om raad vraag.
          Ook de termen die gebruikt worden,zijn nu nog chinees voor mij maar ik denk dat ik hier wel zal kunnen bijleren op dat gebied
          Is het mogelijk mij in verstaanbaar nederlands uit te leggen wat ik van een degelijke compactcamera kan verwachten.
          Alvast bedankt!
          Om in twee woorden te antwoorden op je vraag ... Niet veel !
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

            Ik heb een Panasonic Lumix DMC TZ20 compact camera, daarmee kun je prima macro foto's maken.
            Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
            Cybershot Photo Website!

            Comment


            • #7
              Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
              Om in twee woorden te antwoorden op je vraag ... Niet veel !
              Daar is TS eigenlijk ook niks mee. Ik snap jouw drang om effe grappig en gevat te willen zijn, en tegelijk te tonen dat je er iets meer vanaf weet als de vraagsteller... maar doe dan tenminste ook een poging jouw kennis over te dragen...
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #8
                Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                Daar is TS eigenlijk ook niks mee. Ik snap jouw drang om effe grappig en gevat te willen zijn, en tegelijk te tonen dat je er iets meer vanaf weet als de vraagsteller... maar doe dan tenminste ook een poging jouw kennis over te dragen...
                TS praat hier over onderwerpen van 2 á 3mm groot,scherp in beeld brengen met een compactcamera en dan zeg ik in zeer begrijpbare taal ... niet veel.Wat is daar fout aan?
                Al hetgeen ik ken heb ik hier geleerd door de zoekfunctie te gebruiken want dit is allemaal al 20x uitgelegd.
                Last edited by Macroshopper; 7 augustus 2011, 21:18.
                'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                  TS praat hier over onderwerpen van 2 á 3mm groot,scherp in beeld brengen met een compactcamera en dan zeg ik in zeer begrijpbare taal ... niet veel.Wat is daar fout aan?
                  Al hetgeen ik ken heb ik hier geleerd door de zoekfunctie te gebruiken want dit is allemaal al 20x uitgelegd.
                  Wat is het leuke aan de "smart ass " uit te hangen, zonder iemand een dienst te bewijzen?? Ben jij gefrustreerd omdat je moeten zoeken hebt en een ander nog niet zo ver met dit forum is??
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                    Wat is het leuke aan de "smart ass " uit te hangen, zonder iemand een dienst te bewijzen?? Ben jij gefrustreerd omdat je moeten zoeken hebt en een ander nog niet zo ver met dit forum is??
                    Ik begrijp helemaal niet waar je naartoe wil.
                    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                      Wat is het leuke aan de "smart ass " uit te hangen, zonder iemand een dienst te bewijzen?? Ben jij gefrustreerd omdat je moeten zoeken hebt en een ander nog niet zo ver met dit forum is??
                      Jezus man, Macroshopper geeft een perfect relevant antwoord.

                      Onderwerpen van 3mm groot adequaat in beeld brengen met een compactje zonder hulpstukken is niet mogelijk.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                        Om in twee woorden te antwoorden op je vraag ... Niet veel !
                        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                        Jezus man, Macroshopper geeft een perfect relevant antwoord.
                        Onderwerpen van 3mm groot adequaat in beeld brengen met een compactje zonder hulpstukken is niet mogelijk.
                        Ik vind toch dat jullie best ook mijn andere berichtje helemaal lezen voor je zo'n antwoord geeft.
                        Oorspronkelijk geplaatst door evyke777 Bekijk bericht
                        Ik ben al blij als ik een garnaaltje van 2 cm mooi zuiver in beeld krijg,maar als ook kleinere dingen kunnen,is dat mooi meegenomen natuurlijk.
                        Dat een onderwerp van 3 mm niet in beeld kan worden gebracht met een compactje zoals met een professionele camera met lens,dat weet ik ook wel!
                        Er zijn zoveel verschillende compactjes die allen in een bepaalde functie uitblinken.Vandaar dat ik op zoek ben naar een compactje dat uitblinkt in de macrofunctie.De Canon Powershot SX120 zou bvb zo een toestelletje zijn.Ik hoopte hier meer info over de compactjes te kunnen vinden...
                        Maar omdat velen enkel met professionele toestellen werken,zal dat bijna onmogelijk zijn vrees ik.
                        Hopelijk zijn er toch leden die ook ervaring hebben met compactcamera's en macro en dat met een beginneling willen delen.

                        @ HerelsTom :dank je,nu kan ik online eens zoeken naar macro-opnames van de Panasonic Lumix DMC TZ20.Misschien zijn die al te vinden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door evyke777 Bekijk bericht
                          Ik vind toch dat jullie best ook mijn andere berichtje helemaal lezen voor je zo'n antwoord geeft.
                          Dat een onderwerp van 3 mm niet in beeld kan worden gebracht met een compactje zoals met een professionele camera met lens,dat weet ik ook wel!
                          Er zijn zoveel verschillende compactjes die allen in een bepaalde functie uitblinken.Vandaar dat ik op zoek ben naar een compactje dat uitblinkt in de macrofunctie.De Canon Powershot SX120 zou bvb zo een toestelletje zijn.Ik hoopte hier meer info over de compactjes te kunnen vinden...
                          Maar omdat velen enkel met professionele toestellen werken,zal dat bijna onmogelijk zijn vrees ik.
                          Hopelijk zijn er toch leden die ook ervaring hebben met compactcamera's en macro en dat met een beginneling willen delen.

                          @ HerelsTom :dank je,nu kan ik online eens zoeken naar macro-opnames van de Panasonic Lumix DMC TZ20.Misschien zijn die al te vinden.

                          macro veronderstelt opnamen waarbij de details minstens even groot op de sensor worden opgenomen als ze in realiteit zijn. Compactjes 'doen alsof' ze veel macro aankunnen omdat hun sensor zo klein is. Een beeldvullende bij maakt het geen macro omdat het beeldvullend is, maar omdat de bij van een cm of 3 ook 3 cm op de sensor inneemt. Vandaar het grote detail bij macro. Je zal op een compact sneller het beeld vullen, maar nooit het detail bereiken dat je wenst.

                          Er zijn een aantal trucs om budgettair met macro bezig te zijn. Dat lukt perfect met een instap DSLR en heel goedkope lenzen die je dan achterstevoren gebruikt. Ten minste als je een instap DSLR een budgettaire oplossing vindt.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door evyke777 Bekijk bericht
                            Ik vind toch dat jullie best ook mijn andere berichtje helemaal lezen voor je zo'n antwoord geeft.
                            Dat een onderwerp van 3 mm niet in beeld kan worden gebracht met een compactje zoals met een professionele camera met lens,dat weet ik ook wel!
                            Ja maar, dat gaat zelfs met een conventionele spiegelreflex niet eenvoudig. Het is moeilijk om je verwachtingen in te schatten, maar ik vrees dat ze niet erg realistisch zijn. Ik zie genoeg extreme macrofoto's om te weten wat daar voor nodig is...

                            Om toch nog wat mee te geven: hier vind je een goeie macrofotografe die met compactjes werkt. Ze gebruikt een Canon SX20IS, wellicht in combinatie met voorzetlenzen, maar de vergrotingsfactor die jij voor ogen hebt ligt nog een heel stuk verder.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door evyke777 Bekijk bericht
                              @ HerelsTom :dank je,nu kan ik online eens zoeken naar macro-opnames van de Panasonic Lumix DMC TZ20.Misschien zijn die al te vinden.
                              Dit zijn macro-opnamen gemaakt met de Panasonic TZ20;






                              Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
                              Cybershot Photo Website!

                              Comment

                              Working...
                              X