Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop spiegelreflex

    Beste

    Ik ben op zoek naar een spiegelreflex, ik zou mij er graag binnen een 2-3tal weken eentje aanschaffen...

    De reden waarom ik een spiegelreflex wil, is omdat ik al van jongs af aan wat gefacineerd ben door fotografie, en ik het nu echt wel beu ben te ploeteren met 'n compactje

    Mijn reeds overleden vader had een athentieke Canon F1 camera met een resem objectieven, en ik vond dat altijd al DE MAX! Helaas, een aantal jaar geleden deze camera eens willen uittesten toen ik 'm eens vanonder het stof haalde, herinnerde ik mij dat deze camera, toen m'n vader deze nog gebruikte, op z'n eind liep, want er waren precies lichtflitsen te zien op de foto's... Hierdoor ben ik dus nog steeds niet aan het fotograferen met een spiegelreflex begonnen, door de dure aankoopprijs, die ik als student niet zomaar uit kan geven

    Nu zit ik in mijn laatste jaar, ik studeer criminologie te Brussel... Geloof het of niet, ook voor deze richting moest ik dikwijls al wat foto's trekken Dit dan vooral van verloederde buurten in de stad enzo Dit deed ik tot dusver dus met een compactje... Ik vind het fijn om sfeerbeelden van de stad vast te leggen op foto, alsook gebouwen te fotograferen... Misscien niet onbelangrijk ik doe dit ook graag in Z/W/...

    Rond nieuwjaar ben ik op reis geweest, ik heb een deel van Canada bezocht, alsook NYC... En ik vond het jammer dat ik enkel een compactje had, en niet zoals een vriendin die mee was een reflexje ...


    Nu begint het echt te kriebelen om een degelijke reflex in huis te halen... Dit vooral omdat ik de ruis op de compactfotos en de gekende beperkte mogelijkheden behoorlijk beu ben, ik wil degelijke foto's vanaf nu

    De bedoeling is vooral om enerzijds mooie foto's te hebben van familiemomenten, uitstapjes, reizen, steden en om hier en daar 's 'n eigen reportageke te maken ...

    Wat voor mij minder de bedoeling is is het vastleggen van snelle, bewegende objecten of sporters en dergelijke meer...



    Nu heb ik al behoorlijk wat rondgekeken en opgezocht, maar wat blijft de keuze zo moeilijk Ik heb een budget ( voor body en eerste lens ) van een 700tal €'tjes... En een 100-150tal extra € voor de aankoop van een aantal acc. zoals een tas enzo...

    Ik vraag mij vooral af wat ik beter doe... Een degelijke body met een beginnerslens kopen of een mindere body, met een lens of 2, of 1 lekkere lens?

    Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de CANON EOS 550D 18/55IS (tussen de 600-700€)
    - Dit is naar het schijnt al geen instapmodel meer, maar ik wil ook niet te snel aan een plafond komen...

    Daarnaast hoor ik ook vaak dat de Nikon D90 + 18-105mm VR ( 700€) een ideaal instapmodel moet zijn... hoewel deze natuurlijk nog iets duurder is dan de 550 D... Maar wel in promoties te vinden is nu...

    Ben ik beter af met bovenstaande dan ik zeg maar iets een goedkopere body maar met een mooie lens bij, wat extra ruimte vrijlaat voor een betere lens? Canon EOS 500D en EF-S 18-135 IS bijvoorbeeld?
    Het ding is, ik weet zeker dat die camera niet op zolder belanden zal, ik werk bijna, en ik wil graag wat lenzen kopen met de tijd...


    Ik weet het allemaal niet meer... Mijn excuses voor deze lange '' brief '', maar ik hoop via dit forum de keuze wat te vergemakkelijken...

    Greetz, en een fijn weekend toegewenst

  • #2
    Re: Aankoop spiegelreflex

    Kben zeker geen canon kenner. Maar als je een reeks lenzen voor canon liggen hebt van je vader zou ik zeker opteren voor canon. (is mogelijk dat ik hier een grote kemel schiet maar denk dat de oude lenzen nog steeds bruikbaar zijn).
    Ik heb hier een hele reeks Chinon lenzen liggen (ook van mijn vader zaliger). Heb er speciaal een toestelletje voor aangeschaft waar deze oppassen. Auto-focus werkt wel niet maar is ook niet echt nodig. Ik gebruik deze oude lenzen met zeer veel plezier. T'is altijd leuk om eens door het glas van je pa te kijken

    ERG!! als nikon gebruiker canon aanraden
    Grt, Amaat
    The fun begins where the road ends
    BD Lidnummer : BD2057BE

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop spiegelreflex

      Oorspronkelijk geplaatst door Amaat;3220172 [SIZE="1"
      ERG!! als nikon gebruiker canon aanraden [/SIZE]
      Ik denk dat je gewoon goed advies hebt gegeven en dat is het belangrijkste. Zelf heb ik
      een Canon maar ik ben daar zo trouw aan dat je me gerust een hoerenloper mag noemen.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop spiegelreflex

        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
        Ik denk dat je gewoon goed advies hebt gegeven en dat is het belangrijkste. Zelf heb ik
        een Canon maar ik ben daar zo trouw aan dat je me gerust een hoerenloper mag noemen.
        Ik denk dat de oorzaak om trouw te blijven aan een merk, bij de meesten te maken heeft met de lenzen en andere merktypische accessoires die ze al hebben. De prijs van vergelijkbare body's ligt niet zo ver uiteen, maar als je een aantal lenzen (en andere accessoires) moet gaan vervangen dan loopt de kost natuurlijk hoog op.

        Ik ben zelf Canon gebruiker, maar voor wat ik her en der lees zou Nikon op dit moment een streepje voor hebben op Canon. Of dat in de praktijk (en zeker op mamteurniveau) altijd te merken is, da's nog maar de vraag natuurlijk.
        Ik zou gewoon 's een grote winkel binnenstappen, de verschillende toestellen eens vastnemen, door de menu's bladeren, kijken waar de functieknoppen zitten, voelen hoe het toestel in de hand ligt, etc. En aan de hand daarvan mijn keuze maken.
        Wat betreft instapmodel of niet, volgens de website van Canon (gisteren gezien, maar vind het nu niet direct meer terug) zijn de toestellen opgedeeld in 3 categorieën, nl. de beginnende, de gevorderde en de professionele gebruikertoestellen. Alle xxxxD en xxxD modellen zijn voor beginnend, de 7D, de 5D en de 60D voor gevorderde gebruiker en dan blijft de professionele gebruiker over met de 1D Mark IV en de 1Ds Mark III.

        Wat de keuze van de lens of lenzen betreft, daarvoor bekijk je best eens wat je wil gaan fotograferen. Aan de hand daarvan kies je dan je lens of lenzen.

        mvg,
        Bart

        PS: ik zou persoonlijk eerder kiezen voor een 2de hands 40 of 50D, met een degelijke 2de hands lens.
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop spiegelreflex

          Bedankt alvast voor de leuke reacties

          Ik ben er echter nog steeds niet uit, wat ik wil
          Maar ik ben wel wat sceptisch tegenover 2ehandstoestellen, vooral dan voor die 40D, dit is toch al een model dat niet meer onder garantie valt, met alle risico's vandien niet?

          Een 2ehands model dat wel nog onder garantie valt denk ik wel over na...

          Wat ik opvang van dit forum, is dat de snelheden waarmee de foto's verwerkt worden in de camera zelf groot kunnen verschillen... Ik ben wel iemand, dat merk ik met mijn compactje ook, en als iemand mij s toelaat om met zijn/haar reflex te spelen, die graag wal wat foto's na mekaar trekt...

          Maar ik heb het niet over 'bursten' hier, maar gewoon op de 'chinese manier' ;-)

          Heeft iemand trouwens een idee hoeveel het kost om een adapter voor oude lenzen van een F1 camera te kopen?

          groetjes

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop spiegelreflex

            hier trouwens een overzicht van wat ik vod van lenzen van die oude AE1 (niet F1 dus sorry)

            Gewoon om 's te weten of ik hier nog wat mee zou zijn ... en of ik adhv deze lenzen beter voor een canon kies ...

            -Canon astron skylight 55mm
            -Canon FD 28mm 1:2.8 met een hama UV390 filter op (M52)
            -Panagor auto tele convertor 2x CA (enig idee wat dit is? Ik meen mij te herinneren dat dit een lens is om panoramische foto's te trekken?
            -Vivitar 75-205mm 1:3.8 met close focus autozoom...

            Niet zoveel soeps waarschijnlijk, maar ik vraag mij af, die breedhoek van 28mm daar moet ik wel wat mee zijn waarschijnlijk? alsook die Panagor?

            En wat betekent die autozoom bij die Vivitar?


            Sorry voor de vele vragen maar dit is een forum hé héhé
            Last edited by sanderdude; 5 augustus 2011, 13:47.

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop spiegelreflex

              Zelf ben ik geen Canon-kenner, maar je zou best toch voor je aankoop eens uittesten of die oude lenzen op een nieuw toestel passen, en dan bedoel ik niet erop kunnen klikken, maar of de AF (automatisch scherpstellen) ed nog werkt. Het zou jammer zijn dat je vol goede moed thuis komt, en daarna blijkt dat je die lenzen toch niet kan gebruiken.
              Nikon Df

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop spiegelreflex

                Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                Zelf ben ik geen Canon-kenner, maar je zou best toch voor je aankoop eens uittesten of die oude lenzen op een nieuw toestel passen, en dan bedoel ik niet erop kunnen klikken, maar of de AF (automatisch scherpstellen) ed nog werkt. Het zou jammer zijn dat je vol goede moed thuis komt, en daarna blijkt dat je die lenzen toch niet kan gebruiken.
                Ze zullen zelfs niet passen, Canon heeft de mount aangepast bij overschakeling van Manual focus (FD) naar autofocus (EOS)

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop spiegelreflex

                  Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
                  Ze zullen zelfs niet passen, Canon heeft de mount aangepast bij overschakeling van Manual focus (FD) naar autofocus (EOS)
                  " lenzen daterende van voor het EOS systeem enkel op een EOS camera passen met een adaptor "
                  Last edited by Silver Roller; 6 augustus 2011, 09:59. Reden: niet relevante uitleg betreffend hergebruik oude Canon lenzen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop spiegelreflex

                    Ik zou in jouw geval investeren in een degelijke body en een lichtsterke prime.
                    Zo ben je zeker dat je jaren plezier van beide zult hebben zonder je te irriteren aan de beperkingen van elk (35mm heeft prima optiek en D90 kan nog steeds goed mee als betere middenmoter)
                    Accessoires kan je nog geleidelijk aan bijkopen (tenzij misschien meteen een draagtasje)

                    De D90 is dan idd een goede kandidaat en de 35mm f1,8 G DX erbij en je bent 'set' voor een paar jaar (ff opgezocht, komt mooi op 800€ samen momenteel en zo blijft er nog 50€ voor een tasje over!
                    Die 18-105mm heb ik ook maar de mooiste foto's maak ik met die prime. Deze hangt dus ook voor 80% van de tijd aan mijn camera.
                    Last edited by Julien_D60; 6 augustus 2011, 00:03.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop spiegelreflex

                      Bedankt voor de reacties

                      Wat betreft de lenzen die ik nog liggen heb... Of deze nu zouden passen al dan niet, dit snap ik allemaal niet zo goed, therefore zal ik er geen rekening mee houden

                      De D90 zie ik wel zitten, maar iets in mij geeft toch de voorkeur aan Canon... Wat is de tegenganger dan van de D90 bij Canon dan?

                      grtz!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop spiegelreflex

                        Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                        ... alles past op Canon ... behalve Canon (aub niemand beginnen met de uitzonderingen op te sommen he ... ken de materie)

                        FD(n) lenzen passen alleen met adapter met glas in de adapter op Canon EF ... en dan is het resultaat niet goed ( ook hier weer de spreekwoordelijke uitzondering: mocht iemand beschikken over de originele Canon adapter en de FD lenzen waaroor ie gedacht is, dan is het resultaat wel weer redelijk ) ... hetgeen je hebt aan FD lenzen is ook totaal niet relevant om verder te gebruiken op eender welke body ... alleen FD macro lenzen zijn nog interessant daar je hier niet tot oneindig moet kunnen scherpstellen ... eind vorig jaar nog een BDer getipt naar een zoekertje met een komplete set Canon FD 100 macrolens met tussenring 1:1 en adapter (glasloos) ... in combinatie met een toestel met liveview een uitstekend alternatief op een dure actuele macrolens.

                        FD(n) lenzen passen met adapter wel op de nieuwe generatie toestellen: actueel bvb op Nex ... zijn dus terug zinvol inzetbaar op digitaal ... de FD 28 2.8 met FD-Nex adapter is een zinvolle bestemming voor deze lens ... de rest hoort thuis in een gratis zoekertje
                        Proficiat voor de tentoon gespreide kennis... Maar je kan ook heel simpel zeggen dat de lenzen daterende van voor het EOS systeem enkel op een EOS camera passen met een adaptor, dat alle EF lenzen op alle EOS camera's passen en dat de EF-S lenzen op alle body's behalve de 5D en de 1D passen...
                        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop spiegelreflex

                          De Nikon D90 is een model dat er uit gaat en derhalve goedkoop aangeboden wordt. In combinatie met de Nikkor 18-105 mm heb je een hele mooie set waar je nog lang plezier van zult hebben. Op een gegeven moment loop je misschien tegen beperkingen op. Je wilt meer tele, meer groothoek, hogere lichtsterkte of hogere optische prestaties. Dan kan je tegen die tijd een extra lens kopen. Overigens, bij veel amateurs zit niet de beperking in de apparatuur maar in de gebruiker. Staar je dus niet dood aan de apparatuur.

                          Als tegenhanger van de D90 is de Canon 60D (ongeveer) Deze zal iets duurder zijn. Het model daaronder is de 600D en 550D.

                          Het Canon menu is breder en ondieper, het Nikon menu is smal en diep.

                          In de winkel zou je kunnen kijken welke camera beter in jouw handen past.
                          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop spiegelreflex

                            Tip: ik heb nog een 500d in de verkoop

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop spiegelreflex

                              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                              Proficiat voor de tentoon gespreide kennis... Maar je kan ook heel simpel zeggen dat de lenzen daterende van voor het EOS systeem enkel op een EOS camera passen met een adaptor, dat alle EF lenzen op alle EOS camera's passen en dat de EF-S lenzen op alle body's behalve de 5D en de 1D passen...
                              aangepast

                              Comment

                              Working...
                              X