Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoeklens Canon EOS 1000D voor woningfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoeklens Canon EOS 1000D voor woningfotografie

    Goedemiddag,

    Zojuist de Canon EOS 1000D aangeschaft. Ik ben een starter alszijnde woningstyliste en heb daarom de camera in een aanbieding gekocht. Om de ruimtes in de woningen zo ruimtelijk mogelijk weer te geven, ben ik ook op zoek naar een goede groothoeklens. Ik ben een behoorlijke leek op het gebied van de fotografie, maar zouden jullie mij kunnen adviseren wat een goede groothoeklens is?

    Bedankt alvast voor de reacties.

  • #2
    Re: Groothoeklens Canon EOS 1000D voor woningfotografie

    een goede groothoeklens heeft een zo breed mogelijk beeldveld, liefst zonder vertekening en is daarbij ook nog vrij lichtsterk.
    Veel vertekening kan tegenwoordig weg gewerkt worden via beeldbewerkingssoftware. De kwestie is nu natuurlijk wat je kan spederen. Ik vermoed dat je reeds over een kitlens beschikt waar al een redelijke groothoek op zit. Wil je nog breder dan hangt daar een serieus prijskaartje aan dat waarschijnlijk duurder gaat zijn dan je camera.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Groothoeklens Canon EOS 1000D voor woningfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
      een goede groothoeklens heeft een zo breed mogelijk beeldveld, liefst zonder vertekening en is daarbij ook nog vrij lichtsterk.
      Niet voor woningen te fotograferen, daarvoor gebruik je een statief...
      Last edited by Matthias; 4 augustus 2011, 14:18.
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Groothoeklens Canon EOS 1000D voor woningfotografie

        Canon 10-22
        Sigma 10-20
        Tokina 11-16
        ...

        Allemaal goede groothoeklenzen en als je ze op statief gebruikt en goed toenijpt (bvb diafragma 8 zal al meer dan voldoende zijn) gaan zo goed als alle groothoeklenzen je een aanvaardbaar resultaat geven...

        Ik gebruikt zelf de Canon 10-22 en ben daar alleszins héél tevreden van
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Groothoeklens Canon EOS 1000D voor woningfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          Canon 10-22
          Sigma 10-20
          Tokina 11-16
          ...

          Allemaal goede groothoeklenzen en als je ze op statief gebruikt en goed toenijpt (bvb diafragma 8 zal al meer dan voldoende zijn) gaan zo goed als alle groothoeklenzen je een aanvaardbaar resultaat geven...

          Ik gebruikt zelf de Canon 10-22 en ben daar alleszins héél tevreden van
          Canon 10-22 is inderdaad prima, vertekening wordt zeer goed opgevangen, scherpte tot in de hoeken goed, geen last van tegenlicht (heb je wel niet nodig binnenshuis), maar niet heel goedkoop.
          Als TS dit op de zaak kan zetten zou ik het toch overwegen.

          De nieuwe Sigma 10-20 3.5 is maar 100 EUR goedkoper, ga dan voor de Canon.
          Er is wel een oude versie 10-20 4-5.6 die je voor merkelijk minder tweedehands vindt, maar daar moet je geluk mee hebben (testen dus en diafragmeren ).

          Lichtsterkte heeft weinig belang voor een groothoek.

          Met 1/15 kan je op 10mm nog uit de hand werken, dat statief hoef je misschien niet altijd mee te nemen.

          Comment


          • #6
            Re: Groothoeklens Canon EOS 1000D voor woningfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Canon 10-22 is inderdaad prima, vertekening wordt zeer goed opgevangen.
            Door wie? Er is vertekening, maar dat komt altijd door de camerastand en vervorming is er gewoon. Maar wie vangt nu de de vertekening op????
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Groothoeklens Canon EOS 1000D voor woningfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Door wie? Er is vertekening, maar dat komt altijd door de camerastand en vervorming is er gewoon. Maar wie vangt nu de de vertekening op????
              De canon 10-22 is erom gekend weinig (kussen)vervorming te hebben in vergelijking met andere UWA lenzen...
              perspectiefvertekening das iets helemaal anders en kan je zonder T/S lens niet "opvangen"

              maar ja, wat zit ik hier te zeggen, je weet natuurlijk maar al te goed wat Palombian bedoelt
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Groothoeklens Canon EOS 1000D voor woningfotografie

                Bedankt voor alle snelle reacties. Ik heb in ieder geval even een idee waar ik me op kan gaan richten. Ik houd jullie op de hoogte!

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoeklens Canon EOS 1000D voor woningfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  perspectiefvertekening das iets helemaal anders en kan je zonder T/S lens niet "opvangen"
                  Dat kun je zonde shift(tilt is niet nodig) gewoon oplossen en evenwijdig, kan soms lastig zijn, maa in interieurs valt dat wel mee, voor de Eiffeltoren wordt het laddertje wat hoog of je moet de halve foto wegdoen.


                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  maar ja, wat zit ik hier te zeggen, je weet natuurlijk maar al te goed wat Palombian bedoelt
                  als iemand appels peren noemt, hoe moet ik dan weten wat hij met peren bedoeld?
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoeklens Canon EOS 1000D voor woningfotografie

                    Dat kun je zonde shift(tilt is niet nodig) gewoon oplossen en evenwijdig, kan soms lastig zijn, maa in interieurs valt dat wel mee, voor de Eiffeltoren wordt het laddertje wat hoog of je moet de halve foto wegdoen.
                    Zoals je zegt, camera verticaal in het midden tussen vloer en plafond en alles komt er mooi (groot) op

                    Er is geen immobilienmakelaar zonder UWA lens

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoeklens Canon EOS 1000D voor woningfotografie

                      Ik zou kiezen voor de canon 10-22 of de tokina 11-16.
                      Die laatste zou je kunnen verkiezen boven de canon als liever geen statief meeneemt en niet altijd bij optimale lichtomstandigheden kunt/wilt werken gezien de grotere lichtsterkte over het hele bereik. De vraag is hoe vaak je dit echt nodig gaat hebben.

                      Voor allround gebruik is de canon gezien zijn bereik iets breder toepasbaar.
                      Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                      Canon powershot s120

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoeklens Canon EOS 1000D voor woningfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                        De canon 10-22 is erom gekend weinig (kussen)vervorming te hebben in vergelijking met andere UWA lenzen...
                        Sterker nog , ik denk dattie negateve kussenvormige vervorming heeft.....

                        Comment

                        Working...
                        X