Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

snelle lens of flits?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • snelle lens of flits?

    Ik heb net een opdracht binnen voor het shooten van covers voor een klein reclame-tijdschriftje wat driemaandelijks verschijnt. De shoots zullen meestal van sponsorende zaakvoerders zijn -eventueel met personeel-, die geportretteerd moeten worden in/bij hun zaak. Dat kan een cafébaas zijn, een autodealer, een verkoopster van lingerie, ... eender wat, meestal binnen.
    Nu heb ik volgende dilemma:

    Ik heb de 5D II, met 50mm1.8, 17-40 f4, 135 f2 en nog wat spul dat hiervoor niet in aanmerking komt.

    Ik twijfel of ik het beste een flits (580) kan kopen, of beter voor een snellere/betere lens ga. De 50 1.8 is niet echt goed op 1.8, de 17-40 is te traag als het wat donker wordt, de 135 een beetje lang voor full body portrait.
    Flitstechniek ken ik nauwelijks iets van, en heb ik weinig ervaring mee. Ik weet alleen dat ik rechtstreeks flitsen gruwelijk vind, en dus zeker een swivel kop wil om op z'n minst te kunnen bouncen.

    Een ander optie is het kopen van een 50 1.4 (Sigma lijkt me de beste kwaliteit-prijs)
    of een 85 1.8 (Canon) of 85 1.4 (Sigma).
    Ik heb nooit eerder Sigma gekocht, heb nog een tijdje de Carl Zeiss'en overwogen maar die zijn nog duurder en missen AF.

    Ik hou van prime's, ben niet bang de benenzoom te gebruiken, en doe verder graag portret en landschappen.

    graag advies en ervaringen,

    bedankt,

    Ch.
    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

  • #2
    Re: snelle lens of flits?

    Vermijd flits (tenzij het echt te donker is maar dat kun je ophelderen mer bouwlampen (WB! - grijskaart mee fotograferen) . Koop een statief en regisseer de personages. (say freeze ).
    Waarom is de 50mm niet goed ?

    YMMV Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: snelle lens of flits?

      dank voor je snelle reactie, Nerdifant.
      kan je ook een beetje argumenteren waarom flits te vermijden?

      ik heb een statief, bouwlampen moet ook nog wel kunnen.
      regisseren zal vast wel lukken bij één eigenaar bijvoorbeeld, maar eerstvolgende is een groep autoverkopers die samen een auto-show organiseren, ze zijn met z'n 8 of 9. Lijkt me al wat moeilijker.

      de 50mm is niet goed bij 1.8 bedoel ik. Als ik een sigma 50 1.4 koop, dan is die wél goed bij 1.8

      ch.
      www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

      Comment


      • #4
        Re: snelle lens of flits?

        De 50mm voor full body en de 135 voor gezichten is wat ik zou doen. Dan zal je wel iedere shoot 1 of 2 keer van lens moeten wisselen, maar voor portretten heb je normaal gezien wel wat tijd, dus dat lijkt me geen probleem. Je kan natuurlijk ook een 85mm kopen, waarmee je beide kan trekken met je voetenzoom, of een betere 50mm kopen. Als je een 85mm koopt lijkt de Sigma mij nogal duur in vergelijking met de Canon.

        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Vermijd flits (tenzij het echt te donker is maar dat kun je ophelderen mer bouwlampen (WB! - grijskaart mee fotograferen) . Koop een statief en regisseer de personages. (say freeze ).
        Waarom is de 50mm niet goed ?

        YMMV Nerdi
        Omdat het toch maar lullig staat om een stuk plastiek van 100 euro op een van de beste body's die er zijn te zetten

        Comment


        • #5
          Re: snelle lens of flits?

          Als je iets of wat bezig bent met fotografie is een externe flits onmisbaar, de 580 is de juiste keuze. Qua techniek is het wat leren met vallen en opstaan he, en aangezien iedere situatie anders is is een "korte" beschrijving niet echt van toepassing.

          De basis flitstechniek die ik gebruik voor opnames binnenshuis:

          ISO met de ja 5DMII minimaal 400
          Camera = manuele modus
          Flits = ETTL kop van de flits naar boven en het witte kaartje gebruiken
          Licht meten en daar je snelheid op instellen ga je boven 1/250ste de High sync activeren op de flits, snelheid is mede bepaald door je brandpunt BV 1/60 ste met ne 50mm maar 1/250 ste me ne 200 mm
          Diafragma volgens je gewenste dieptescherpte
          Foto nemen en beoordelen op het LCD scherm snelheid = omgeving belichting plus of min, flits aanpassen is onderwerp belichting plus of min

          Das natuurlijk in een paar lijnen beschreven hoe ik het doe, wat experimenteren is zeker nodig alvorens je op pad gaat .

          MVG, Jeff c.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: snelle lens of flits?

            Ik flits een portret altijd (zelfs buiten).
            Waarom:
            Omdat als je dit niet doet je portret dezelfde lichtintensiteit als de achtergrond heeft.
            Als je inflitst dan kan je de achtergrond wat donkerder maken waardoor er meer scheiding is tussen achtergrond en portret.

            ALs je achtergrond lichter is dan je portret (tegenlicht bvb of verlichting in de achtergrond) dan ga je het met een lichtsterke lens ook niet kunnen redden maar heb je een invulflits (of reflectiepaneel) nodig.
            Last edited by zunoel; 4 augustus 2011, 10:38.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: snelle lens of flits?

              Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
              d
              kan je ook een beetje argumenteren waarom flits te vermijden?
              ch.
              On cameraflitsers (niet studioflitsers) geven licht van voor (vollemaan gezichten). Als je gaat bouncen is het IETS beter maar met serieus lichtverlies. In grotere donkere ruimten is de lichtopbrengst nooit genoeg. Je flitst licht tunnels.
              Test: Ga naar een kerk/zaal :
              1. Plaats je camera op statief. belicht de foto met de gemeten waarde zonder flits.
              2. hetzelfde maar met (pop-up) flits

              YMMV nerdi
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: snelle lens of flits?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                Als je een 85mm koopt lijkt de Sigma mij nogal duur in vergelijking met de Canon.

                Omdat het toch maar lullig staat om een stuk plastiek van 100 euro op een van de beste body's die er zijn te zetten
                De Sigma is 1.4, en is overal goed ge-reviewed. Lijkt me iets scherper te zijn dan de Canon.

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Als je iets of wat bezig bent met fotografie is een externe flits onmisbaar, de 580 is de juiste keuze. Qua techniek is het wat leren met vallen en opstaan he, en aangezien iedere situatie anders is is een "korte" beschrijving niet echt van toepassing.

                De basis flitstechniek die ik gebruik voor opnames binnenshuis:

                ISO met de ja 5DMII minimaal 400
                Camera = manuele modus
                Flits = ETTL kop van de flits naar boven en het witte kaartje gebruiken
                Licht meten en daar je snelheid op instellen ga je boven 1/250ste de High sync activeren op de flits, snelheid is mede bepaald door je brandpunt BV 1/60 ste met ne 50mm maar 1/250 ste me ne 200 mm
                Diafragma volgens je gewenste dieptescherpte
                Foto nemen en beoordelen op het LCD scherm snelheid = omgeving belichting plus of min, flits aanpassen is onderwerp belichting plus of min

                Das natuurlijk in een paar lijnen beschreven hoe ik het doe, wat experimenteren is zeker nodig alvorens je op pad gaat .

                MVG, Jeff c.
                wat ik geleerd had was dat de snelste manier is om eerst je omgevingslicht goed te belichten, (via sluitersnelheid/diafragma instelling) en dan het onderwerp (via sterkte van je flits + of - EV, gebounced of rechtstreeks.) is dat een beetje correct?
                Als ik een 580 koop, wat heb ik dan nog extra nodig om die eventueel off-shoe te triggeren, om die eventueel op een statiefje met een parapluutje te gebruiken?

                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                Ik flits een portret altijd (zelfs buiten).
                Waarom:
                Omdat als je dit niet doet je portret dezelfde lichtintensiteit als de achtergrond heeft.
                Als je inflitst dan kan je de achtergrond wat donkerder maken waardoor er meer scheiding is tussen achtergrond en portret.

                ALs je achtergrond lichter is dan je portret (tegenlicht bvb of verlichting in de achtergrond) dan ga je het met een lichtsterke lens ook niet kunnen redden maar heb je een invulflits (of reflectiepaneel) nodig.
                Ik weet dat dat gedaan wordt, heb net nog de foto's van Tom Museeuw bekeken, echt knap wat hij maakt. Hier kan ik wellicht héél veel uit leren.
                Kan je een reflectiepaneel ook binnen gebruiken, om het kleine beetje licht wat er eventueel door een raam valt te bouncen, of heeft dat geen zin?

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                On cameraflitsers (niet studioflitsers) geven licht van voor (vollemaan gezichten). Als je gaat bouncen is het IETS beter maar met serieus lichtverlies. In grotere donkere ruimten is de lichtopbrengst nooit genoeg. Je flitst licht tunnels.
                Test: Ga naar een kerk/zaal :
                1. Plaats je camera op statief. belicht de foto met de gemeten waarde zonder flits.
                2. hetzelfde maar met (pop-up) flits

                YMMV nerdi
                Waarom denk je dat ik nog geen flits heb?

                alvast heel hard bedankt voor het meedenken allemaal.

                Ch.
                www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                Comment


                • #9
                  Re: snelle lens of flits?

                  Om een 580 los van je camera te gebruiken heb je nog nodig:

                  een statief met swivel voor het plaatsen van de flits en een paraplu
                  een triggersysteem om de flits te laten ontsteken

                  MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: snelle lens of flits?

                    Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                    Als ik een 580 koop, wat heb ik dan nog extra nodig om die eventueel off-shoe te triggeren, om die eventueel op een statiefje met een parapluutje te gebruiken?

                    => statief, paraplu, swivel en triggerset (zie de sticky in het strobistonderdeel)



                    Ik weet dat dat gedaan wordt, heb net nog de foto's van Tom Museeuw bekeken, echt knap wat hij maakt. Hier kan ik wellicht héél veel uit leren.
                    Kan je een reflectiepaneel ook binnen gebruiken, om het kleine beetje licht wat er eventueel door een raam valt te bouncen, of heeft dat geen zin?

                    => waarom denk je dat dat geen zin houden hebben? tuurlijk heeft dat zin als je het goed toepast.
                    zie rode tekst om te beginnen

                    maar als ik jou was, zou ik toch beginnen opteren voor extra licht zenne door middels van flits
                    wil je het platte rechtdoor-licht vermijden, moet je a la strobist gaan werken
                    ik doe dit al een hele tijd en ik doe dit zelfs buiten met zonlicht, en zijt mar zeker dat er hier zijn die dit ook zo doen, zoek maar bvb eens naar fotofolio zijn foto's
                    die heeft zowel geinvesteerd in degelijke sunbounce reflectie panelen maar ook in goeie zware studioflitskoppen met de nodige batterijpower voor buiten

                    veel hangt allemaal af van de lichtsituatie en vooral wat je wil bereiken als outcome

                    wat hier voor mij weer eens duidelijk wordt, je spreekt over een opdracht, en die je dan binnenhaalt om uit te voeren
                    en dit terwijl je dan eigenlijk blijkbaar als ik je post lees, op andere vlakken van fotografie bezig bent of ineens op een andere manier wilt gaan werken omdat het voor de cover van een krantje / tijdschrift is.

                    waar is je eigenheid dan naartoe ineens?
                    moest je nu informatie komen vragen of hoe je met extra licht kan beginne werke en wat je er allemaal voor nodig hebt en wilt spelen / oefenen, kan ik die alleen maar toejuichen deels maar in dit geval kan ik dit eerlijk gezegd niet, just my two cents

                    als iemand mij zou vragen om een bepaalde 'opdracht' uit te voeren, dan ben ik daar gewoon plataf eerlijk in, dat ik da nog niet gedaan heb als ik er geen ervaring mee heb en dan is het de vragende partij hun keuze of ze naar iemand anders gaan voor de opdracht en er dan mogelijks op dat moment ook de nodige centen voor gaan moeten betalen. willen ze toch verder met mij, dan dienen ze er maar rekening mee te houden op dat moment dat ze mss niet superveel resultaten terugkrijgen voor de tijd die we zijn bezig geweest maar dan blijf ik nog wel steeds werken op mijn manier en ben ik vnl blij dat de mensen mij het 'vertrouwen' / de kans willen geven om bij te leren

                    sorry voor de mss harde tekst maar dit is mijn opinie en er zijn veel fotografen die voor hun plezier fotograferen en ook heel veel fotografen die in bijberoep aan fotografie doen (wat jij vermoed ik ook bent) en eigenlijk dan opdrachten willen uitvoeren waar ze geen pap van gegeten hebben en hun persoonlijkheid/stijl ook nog voor opzij willen schuiven
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: snelle lens of flits?

                      Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                      De Sigma is 1.4, en is overal goed ge-reviewed. Lijkt me iets scherper te zijn dan de Canon.



                      wat ik geleerd had was dat de snelste manier is om eerst je omgevingslicht goed te belichten, (via sluitersnelheid/diafragma instelling) en dan het onderwerp (via sterkte van je flits + of - EV, gebounced of rechtstreeks.) is dat een beetje correct?
                      Als ik een 580 koop, wat heb ik dan nog extra nodig om die eventueel off-shoe te triggeren, om die eventueel op een statiefje met een parapluutje te gebruiken?



                      Ik weet dat dat gedaan wordt, heb net nog de foto's van Tom Museeuw bekeken, echt knap wat hij maakt. Hier kan ik wellicht héél veel uit leren.
                      Kan je een reflectiepaneel ook binnen gebruiken, om het kleine beetje licht wat er eventueel door een raam valt te bouncen, of heeft dat geen zin?




                      Waarom denk je dat ik nog geen flits heb?

                      alvast heel hard bedankt voor het meedenken allemaal.

                      Ch.
                      als je een reflectie scherm koopt, koop meteen een sunbounce!
                      heb hier zo'n 5n1 gevan vrij goedkoop, maar deot niet wat mijn sunbounce doet!!
                      scheelt enorm. zeker als er niet al te veel licht opvalt!!! dan is de sunbounce zeker in't voordeel!

                      binnen zeker bruikbaar. (bert stefani heeft er al 1 onderwater gebruikt en vond het effect nog meer dan behoorlijk, staat zelfs ergens op sunbounce blog denk ik)


                      flits op zal ook veel helpen hoor, 't is een kwestie van thuis effen te oefenen en te zien waar je geraakt.
                      is effe zoeken in"t begin maar 't lukt wel
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: snelle lens of flits?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                        zie rode tekst om te beginnen

                        maar als ik jou was, zou ik toch beginnen opteren voor extra licht zenne door middels van flits
                        wil je het platte rechtdoor-licht vermijden, moet je a la strobist gaan werken
                        ik doe dit al een hele tijd en ik doe dit zelfs buiten met zonlicht, en zijt mar zeker dat er hier zijn die dit ook zo doen, zoek maar bvb eens naar fotofolio zijn foto's
                        die heeft zowel geinvesteerd in degelijke sunbounce reflectie panelen maar ook in goeie zware studioflitskoppen met de nodige batterijpower voor buiten

                        veel hangt allemaal af van de lichtsituatie en vooral wat je wil bereiken als outcome

                        wat hier voor mij weer eens duidelijk wordt, je spreekt over een opdracht, en die je dan binnenhaalt om uit te voeren
                        en dit terwijl je dan eigenlijk blijkbaar als ik je post lees, op andere vlakken van fotografie bezig bent of ineens op een andere manier wilt gaan werken omdat het voor de cover van een krantje / tijdschrift is.

                        waar is je eigenheid dan naartoe ineens?
                        moest je nu informatie komen vragen of hoe je met extra licht kan beginne werke en wat je er allemaal voor nodig hebt en wilt spelen / oefenen, kan ik die alleen maar toejuichen deels maar in dit geval kan ik dit eerlijk gezegd niet, just my two cents

                        als iemand mij zou vragen om een bepaalde 'opdracht' uit te voeren, dan ben ik daar gewoon plataf eerlijk in, dat ik da nog niet gedaan heb als ik er geen ervaring mee heb en dan is het de vragende partij hun keuze of ze naar iemand anders gaan voor de opdracht en er dan mogelijks op dat moment ook de nodige centen voor gaan moeten betalen. willen ze toch verder met mij, dan dienen ze er maar rekening mee te houden op dat moment dat ze mss niet superveel resultaten terugkrijgen voor de tijd die we zijn bezig geweest maar dan blijf ik nog wel steeds werken op mijn manier en ben ik vnl blij dat de mensen mij het 'vertrouwen' / de kans willen geven om bij te leren

                        sorry voor de mss harde tekst maar dit is mijn opinie en er zijn veel fotografen die voor hun plezier fotograferen en ook heel veel fotografen die in bijberoep aan fotografie doen (wat jij vermoed ik ook bent) en eigenlijk dan opdrachten willen uitvoeren waar ze geen pap van gegeten hebben en hun persoonlijkheid/stijl ook nog voor opzij willen schuiven
                        Geen probleem hoor, die harde tekst. Ik weet dat het een beetje vreemd kan overkomen, opdrachtje aanvaarden en dan nadenken over hoe je het gerealiseerd krijgt.
                        Ik ben zelfstandig 3D artist, en daar gebruik ik regelmatig fotografie in mijn opdrachten, en daar heb ik vrijwel altijd te maken met 'hoe pak ik dat nu het beste aan' als er een nieuwe opdracht binnenkomt, toch zeker wat het 3D gedeelte betreft. (omdat geen twee opdrachten gelijk zijn)

                        Wat er nu gebeurt is dat ik de microbe voor fotografie steeds meer begin te voelen kriebelen, en dat ik denk hier in de toekomst meer mee te gaan doen.
                        Als ze een opdracht aanbieden zeg ik dus geen neen. Ik heb nog een maandje voor de eerste shoot komt, en als ik deze week beslis wat ik wil gaan doen, dan vind ik voor mezelf wel voldoende tijd om nog wat te oefenen met eventueel nieuw materiaal.
                        Ik ben eerlijk geweest tegenover mijn opdrachtgever, maar hij weet ook dat mijn werk zowieso beter is dan hetgeen hijzelf (als verkoper van advertenties nota bene) van foto's heeft gemaakt voor de eerste nummers -los van de vraag of ik nu nieuw materiaal koop of niet- .
                        Het is louter vanuit eigen gedrevenheid om er dan toch maar meteen het beste van te maken dat ik nadenk over extra materiaal aan te schaffen, en daar komen al die goedwillende BD leden met interessant advies om de hoek kijken. -inclusief jijzelf-

                        Als ik mijn eigen stijl moet volgen, dan ga ik zonder flits, op statief, misschien met reflectischerm gewapend, ...
                        Als ik verder wil met portret, dan moet ik vroeg of laat toch aan flitsen denken, dus waarom niet meteen kopen wat ik nodig heb, ...

                        Ch.


                        dit even off topic.
                        www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                        Comment


                        • #13
                          Re: snelle lens of flits?

                          Imo, voor zulke opdracht zou ik geen "portretlens" gebruiken
                          foto's van zaakvoerders bij hun zaak, die neem je met een breedhoek omdat de zaak ook deel uitmaakt van het onderwerp, en niet de zaakvoerder alleen... Je kan dan bvb wel de flits gebruiken om de zaakvoerder iets naar voor te laten komen op je foto

                          Wat dat flitsen betreft, nou, luister maar naar de rest want daar zal ik je niet teveel mee kunnen helpen
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: snelle lens of flits?

                            Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                            Ik heb nog een maandje voor de eerste shoot komt, en als ik deze week beslis wat ik wil gaan doen, dan vind ik voor mezelf wel voldoende tijd om nog wat te oefenen met eventueel nieuw materiaal.

                            => een maand is vrij krap, zeker als je nog materiaal dient aan te kopen, benut de tijd goed, probeer zoveel mogelijk je vrije tijd dan te spenderen aan oefenen


                            Ik ben eerlijk geweest tegenover mijn opdrachtgever, maar hij weet ook dat mijn werk zowieso beter is dan hetgeen hijzelf (als verkoper van advertenties nota bene) van foto's heeft gemaakt voor de eerste nummers -los van de vraag of ik nu nieuw materiaal koop of niet- .

                            => zo hoort het ook maar was natuurlijk ook niet echt duidelijk in je originele tekst, vooral door bepaalde woordkeuzes

                            Het is louter vanuit eigen gedrevenheid om er dan toch maar meteen het beste van te maken dat ik nadenk over extra materiaal aan te schaffen, en daar komen al die goedwillende BD leden met interessant advies om de hoek kijken. -inclusief jijzelf-

                            => gedrevenheid is nodig, zeker in deze 'hobby'
                            waar gewenst enz zal ik zeker met plezier tips / kritiek geven die opbouwend werken


                            Als ik mijn eigen stijl moet volgen, dan ga ik zonder flits, op statief, misschien met reflectischerm gewapend, ...

                            => mss is het een idee om hier dan even mee verder te gaan deels en dan idd even te experimenteren met je huidig glas en dan idd een reflectiescherm voor de 1ste shoots voor het magazine en ga dan verder met het onderstaande


                            Als ik verder wil met portret, dan moet ik vroeg of laat toch aan flitsen denken, dus waarom niet meteen kopen wat ik nodig heb, ...

                            => volg ook daar je mening, daarom, lees de sticky van het strobist-gedeelte om te beginnen om te weten welk materiaal je zoals hebt en wat je dus min of meer nodig hebt. Ga ook zeker waar je kunt een workshop volgen, deze zullen we leren hoe je het materiaal kan toepassen en vooral wat de effecten zijn van de verschillende dingen. Waar je ook veel uit kan leren, is proberen anderen hun foto's a la strobist te analyseren en proberen uit te vissen wat er gebruikt is.
                            Blij dat je het positief opneemt
                            en dan verder de rode tekst ertss
                            Website: http://www.svisimaging.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: snelle lens of flits?

                              ik ben hier zo een beetje ah lezen geweest over flits vermijden en reflectiescherm gebruiken. Ik vraag me wel af wie wat gaat reflecteren als er te weinig licht is en niet geflitst wordt?

                              Of heb ik te diagonaal gelezen. Als forumjunk kan ik geen drie zinnen meer na elkaar lezen.

                              Ik zou dit op zijn strobist aanpakken en Matthias raad om ruim te kadreren en de omgevingen mee op foto te zetten volgen.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X