Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens + tussenringen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens + tussenringen?

    Ik gebruik met veel plezier de Canon 100mm L 2.8 Macro en kom tot mooie resultaten.

    Echter wil ik meer macro bekomen, de ogen van een vlieg enkel bv. ...

    Is het een goed idee tussenringen te kopen voor mijn macrolens en geven deze minder kwaliteitsverlies dan voorzetlenzen?

    Als je een tussenringenset koopt, kan je de 3 ringen aan elkaar laten zodat je een extra lange tussenring hebt of w het net allemaal iets te donker door teveel lichtverlies?
    Canon 7D + Canon EF16-35mm 2.8 USM II + EF 100mm 2.8 IS USM + 70-200mm 4.0 IS USM + 15-85mm IS USM + EF 50mm F 1.8 II + Samyang 8mm + Berlebach 2022 tripod + Novoflex Magic Ball + Minolta SR-1 + Makinon 135mm 2.8 + Makinon 28mm 2.8 + Minolta 55mm 2.0

  • #2
    Re: Macrolens + tussenringen?

    Ik ben Nikonist, ken niet de kwaliteiten van je macrolens.
    Ik plaats een 90mm Tamron SP AF Macrolens op een set Soligor tussenringen van 68mm aan een Nikon D80, en kom aan een vergroting van plm 2,18 keer. De vrije afstand tot de lenstuut is dan ca. 5,5 cm, tot de frontlens ca. 10 cm (bij Tamron ligt de frontlens ruim 4 cm verdiept.)
    Een 100 mm zal iets beter zijn op dit punt, bij een iets lagere vergroting.

    Ik gebruik geen voorzetlenzen, kan je niet vertellen hoe of wat. Voorzetlenzen zijn optische elementen; ik denk dat lenzen voor dit extreme doel minder zijn.

    De praktische grens van ringen koppelen is dat de camera het diafragma bedient via heveltjes, palletjes ed. Als je het diafragma volledig handmatig instelt, kun je mi. een meter tussenringen tussenplaatsen. Voor zover ik weet mag ik max 3 ringen op een Nikon plaatsen. (ivm diafragmaoverbrenging)

    Alternatief: een omgekeerde 24 of 28 mm lens. Dit is de meest recente: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ro-376516.html

    Alternatief: Canon lens MP-E65. Levert af fabriek vergroting tussen 1 en 5 keer.

    Groet Hans.
    Last edited by J.Hoes; 4 augustus 2011, 13:36. Reden: toevoeging tekst

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens + tussenringen?

      Tussenringen plaatsen op een macro objectief kunnen je net die extra vergroting geven die details van objecten heel mooi zullen laten zien. Je kan op een 100 mm objectief zonder probleem meerdere ringen "stacken" om zo de vergroting te krijgen die je graag wil hebben (alles binnen bepaalde grenzen natuurlijk)...
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens + tussenringen?

        Tussenringen geven in het algemeen minder kwaliteitsverlies dan voorzetlenzen. Soligor en Kenko zijn bekende leveranciers.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens + tussenringen?

          Met tussenringen maak je de beeldhoek tevens kleiner en kun je dichterbij. Doordat de Canon macro lens interne focussing heeft (brandpunt wordt korter naarmate je dichterbij gaat) zal een set tussenringen aanmerkelijk bijdragen tot je oplossing.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens + tussenringen?

            Het gebruik van tssringen is een zeer goed oplossing om meer vergroting te bekomen. Kwaliteitsverlies is minimaal vermits er zich geen glas in tssringen bevindt, hetgeen meestal de oorzaak is van kwaliteitsverlies.
            De 3 tssringen kan je idd los van elkaar gebruiken of combineren zoals je zelf wil. Je kan ze dus ook alle 3 tss je body en het objectief plaatsen.
            Enige nadeel van tssringen, voor zover dit bij macro een nadeel is, is dat je niet meer kan focussen op oneindig. Je focusbereik zal dus verkort worden.
            Voor de prijs moet je het zeker niet laten, en het zal een belangrijke meerwaarde betekenen ism de 100mm macro.
            Mvg, Tin_tin
            Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens + tussenringen?

              Hoi,

              Kan dit ook met een extender 1.4 of 2x + macro 100mm
              Jos
              Site

              Comment


              • #8
                Re: Macrolens + tussenringen?

                Ik plaats een 90mm SP AF Macro Tamron op een Kenko teleconverter van 1.4 keer aan een D80, en zie in de zoeker ca 16mm breed, een vergroting van rond 1,4 keer. Ik heb een vrije afstand van ca 9 cm, wat ik ook heb zonder teleconverter.
                Ik heb niet gekeken of beeldkwaliteit slechter wordt.

                Groet Hans.

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolens + tussenringen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                  Ik plaats een 90mm SP AF Macro Tamron op een Kenko teleconverter van 1.4 keer aan een D80, en zie in de zoeker ca 16mm breed, een vergroting van rond 1,4 keer. Ik heb een vrije afstand van ca 9 cm, wat ik ook heb zonder teleconverter.
                  Ik heb niet gekeken of beeldkwaliteit slechter wordt.

                  Groet Hans.
                  Dank voor de inlichtingen
                  Jos
                  Site

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolens + tussenringen?

                    Bedankt voor alle reacties! Ik ga me zeker dan zo een set tussenringen kopen en het merk maakt vooral niet uit daar er geen glas inzit en je voor lucht betaald

                    De Canon extender 1.4x die ik met mn 70-200mm gebruik past niet op de Canon 100mm macro...helaas... dus ja tussenringen is de oplossing...

                    Een omgekeerde 24 of 28mm lens klinkt zeker ook interessant!
                    Canon 7D + Canon EF16-35mm 2.8 USM II + EF 100mm 2.8 IS USM + 70-200mm 4.0 IS USM + 15-85mm IS USM + EF 50mm F 1.8 II + Samyang 8mm + Berlebach 2022 tripod + Novoflex Magic Ball + Minolta SR-1 + Makinon 135mm 2.8 + Makinon 28mm 2.8 + Minolta 55mm 2.0

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrolens + tussenringen?

                      Ik heb een 18-200 lens van Nikon, ideaal voor op reis maar ik merk dat ze wat tekortschiet als ik details of bloemen wil fotograferen. Kan ik dit met een tussenring oplossen of heeft dit bij dergelijke zoomlens geen zin?

                      mvg
                      Kurt
                      Nikon D5000 / Nikkor 18-200 VRII

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrolens + tussenringen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Smetje01 Bekijk bericht
                        Ik heb een 18-200 lens van Nikon, ideaal voor op reis maar ik merk dat ze wat tekortschiet als ik details of bloemen wil fotograferen. Kan ik dit met een tussenring oplossen of heeft dit bij dergelijke zoomlens geen zin?

                        mvg
                        Kurt
                        Dit gaat je kans tot mooie resultaten zeker verhogen!

                        Iemand ervaring met de tussenringen van Meike EXT?

                        Dit is de product beschrijving ervan: De Meike EXT extension tube set maakt het mogelijk om de afstand tussen de lens en camera op een snelle en gemakkelijke wijze aan te passen. De scherpstelafstand kan worden ingesteld tussen 46 en 65mm. U kunt eenvoudig de gewenste focus afstand instellen. De Meike EXT extension tube set functioneert net als een zoomobjectief. Door het roteren van de tube, kunt u de afstand van uw lens vergroten of verkleinen. In vergelijking met traditionele sets, biedt de Meike EXT extension tube set veel meer comfort en controle tijdens het fotograferen.
                        Canon 7D + Canon EF16-35mm 2.8 USM II + EF 100mm 2.8 IS USM + 70-200mm 4.0 IS USM + 15-85mm IS USM + EF 50mm F 1.8 II + Samyang 8mm + Berlebach 2022 tripod + Novoflex Magic Ball + Minolta SR-1 + Makinon 135mm 2.8 + Makinon 28mm 2.8 + Minolta 55mm 2.0

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrolens + tussenringen?

                          Ik heb geen ervaring met deze ring.
                          Wat me tegenhoudt is de minimum ringdikte van 46 mm. Ik vind dat een nogal grote stap; met kortere brandpunten is bv dichtbij fotografie onmogelijk.
                          Een set van drie ringen van bv Soligor bestaat uit ringen van 12, 20 en 36 mm dikte. Met combinaties hiervan kan ik tussen close-up en macroplus varieren.

                          Ter illustratie: Nikon D80 plus Soligor tussenringen en een lineaal:
                          Nikkor AFD 50mm f/1.8 op 36 plus 12 mm ringen varieert met de scherpstelling tussen 24 en 20 mm breed in de zoeker. Steek ik een 20 mm ring erbij dan varieert dit tussen 17 en 15,5 mm.
                          Tamron 90mm SP AF Macro op 36 plus 12 mm ringen varieert met de scherpstelling tussen 40 en 14 mm in de zoeker. Met een 20 mm ring erbij tussen 29 en 12mm.

                          Ik zie dat de invloed van die extra 20mm ring relatief klein is. Het verstelbereik van de Meiko EX variabele ring is 19 mm.

                          Groet Hans.
                          Last edited by J.Hoes; 8 augustus 2011, 13:43. Reden: tekstaanvulling

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macrolens + tussenringen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door starfield Bekijk bericht
                            ... De Canon extender 1.4x die ik met mn 70-200mm gebruik past niet op de Canon 100mm macro...helaas...
                            Ter informatie : dat kan wél als je eerst de kleinste tussenring achter je 100mm macro lens zet en dan de extender op die tussenring monteert (zo komt de extender niet tegen het achterste lenselement van de macro lens). Je verliest dan focus op oneindig en je kunt wat korterbij (= effect tussenring) en je krijgt een grotere vergroting (= effect extender). Zelf was ik wel niet zo tevreden van de aldus bekomen beeldkwaliteit.
                            Maar als je de extender al hebt en nu een setje tussenringen koopt kun je het dus ook eens zo proberen .
                            Master the craft, and the art will follow.
                            Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                            http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macrolens + tussenringen?

                              Tussenringen zorgen ervoor dat je je onderwerp van zeer dichtbij kan focussen en je macro factor (1:1) bij een normale macrolens) kunt vergroten. Tussenringen zijn goedkoop, geen kwaliteitsverlies (want het zijn gewoon holle buizen) en hebben slechts een verwaarloosbaar lichtverlies.
                              Extenders daarentegen verminderen de kwaliteit, je verliest soms tot 2 stops aan licht en dienen eigenlijk om meer werkruimte te hebben tussen lens en subject.
                              Voor macro gebruik ik meestal mijn 85mm of 70-200mm lens met tussenringen, alhoewel ik een macrolens heb.
                              Eigenlijk is een macrolens een gewone lens met een tussenring, maar dan 1 geheel.
                              Ik heb een setje van kenko...12mm,20mm,36mm
                              My Website : http://www.ineedair.org
                              Music / Painting / Motion Graphics / Image
                              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                              Comment

                              Working...
                              X