Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe test je een lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe test je een lens?

    Ik vraag me af hoe je het beste een lens kan testen op scherpte .
    Ik dacht een statief te gebruiken zodat ik zeker weet dat het niet door de beweging komt nu vraag ik me af wat ik het beste kan fotograferen om het uit te testen alle tips zijn welkom .

  • #2
    Re: Hoe test je een lens?

    Op statief tegenover gebouw of ander gedetailleerd onderwerp dat de hele oppervlakte van het beeld uitvult en dan met diverse lensopeningen (vol open en f/8 is meestal het meest zinvol) en bij een zoomlens op verschillende brandpuntsafstanden.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Hoe test je een lens?

      Wat wil je testen?
      scherpte, bokeh, vervorming, CA, lichtafval?

      Los van het antwoord:

      Laag ISO
      spiegel opklappen
      alle settings zoals verscherping e.d. op 0 zetten of gewoon in RAW werken
      en eerst controleren of de AF van lens-camera combinatie goed werkt.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Hoe test je een lens?

        Ik wil de scherpte testen .

        Comment


        • #5
          Re: Hoe test je een lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door maudy Bekijk bericht
          Ik wil de scherpte testen .

          misschien ben je hier ook iets mee,



          OpticalLimits - Lens reviews and beyond!
          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

          Comment


          • #6
            Re: Hoe test je een lens?

            Mijn eerste test is controleren of de lens geen last heeft van front of backfocus.
            En dan corrigeer ik dat ook eerst vooralleer ik er nog meer foto's mee maak.
            Maar dat kan niet met elk fototoestel.

            Voor de toestellen waarbij dat wel kan is dit de manier waarop ik de AF correctie uitvoer:

            Probeer wel een onderwerp te vinden waarop je gemakkelijk kan zien waar de scherpte zit, bijvoorbeeld een aantal batterijtjes:



            Zet de camera op een statief, en op de juiste hoogte (midden van de lens moet overeenkomen met het midden van het onderwerp), de camera moet ook horizontaal staan (waterpas), anders is er perspectiefvervorming.
            Gebruik een afstandsbediening of de timerfunctie zodat de camera niet beweegt terwijl je testfoto's maakt.
            Probeer niet scherp te stellen op de minimale scherpstel-afstand, want het is mogelijk dat de instelling dan niet klopt voor de "gewone" foto's waarbij je van verder af scherpstelt.
            Maak de testfoto's altijd met de maximale diafragma-opening (diafragmavoorkeuzestand werkt prima).

            Ik controleer de testfoto's altijd eerst op het schermpje van de camera (inzoomen), en stel dan de gewenste correctie in tot het resultaat er op het kleine schermpje zo goed mogelijk uitziet. Daarna controleer ik de testfoto's nog eens op het grote scherm van de computer.
            Bij mijn 1D MKIII moet ik elke lens corrigeren, bij de 5D MKII moet ik er meestal niet veel aan veranderen.

            Er zijn ook speciale apparaatjes waarop je kan scherpstellen, dat zou nog iets nauwkeuriger zijn, maar praktisch gezien merk ik dat de gecorrigeerde lenzen altijd perfect focussen als ik ze aanpas met de batterijtjes als testobject.

            Maak achteraf ook nog een aantal gewone foto's, ook met het diafragma zo ver mogelijk open, om de werking nog eens goed te controleren.
            Daarna ben je er zeker van dat de AF prima werkt.

            Het is mogelijk om alle instellingen terug te zetten, je kan er dus niet veel mee verkeerd doen. Als de foto's achteraf slechter worden, dan zet je alles gewoon terug op "0".


            Als je na die test en correcties nog foto's maakt van een vlak onderwerp dat evenwijdig staat met de sensor (een blad papier met tekst bijvoorbeeld), dan kan je controleren of alle lenselementen wel goed uitgelijnd zijn.
            De tekst op het blad zou dan in principe overal even scherp moeten zijn, maar de meeste lenzen zijn minder scherp in de hoeken, vooral met het diafragma ver open.
            Zolang de hoeken alle vier ongeveer even scherp zijn, kan je ervan uitgaan dat de uitlijning van de lenselementen correct is.
            Als één van de hoeken veel minder scherp is, dan is er een lenselement slecht uitgelijnd, en daar is niets aan te corrigeren. In dit geval breng je het zo snel mogelijk terug naar de winkel, liefst met een afdruk van de testfoto waarop de fout te zien is.
            Normaal zouden ze de lens dan meteen moeten omruilen als je ze pas hebt gekocht.

            Voor die test is het wel noodzakelijk dat je 100% zeker bent dat de camera perfect uitgelijnd staat tegenover het onderwerp dat je fotografeert, anders heb je bij elke lens wel een fout...
            Het blad papier waarop de tekst staat kan je best ergens op vastkleven, en dan een waterpas gebruiken om de opstelling zo perfect mogelijk te maken.
            Als je daar een fout maakt dan is die test dus waardeloos.
            Last edited by Black B@ndit; 3 augustus 2011, 06:52.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Hoe test je een lens?

              objectieve tests worden soms zo gedaan:



              maar wat weet je dan meer ?
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe test je een lens?

                Als je zelf niet kan zien of een lens nu scherp genoeg is of niet, maakt het dan uit hoe scherp ze is?
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe test je een lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door maudy Bekijk bericht
                  Ik vraag me af hoe je het beste een lens kan testen op scherpte .
                  Ik dacht een statief te gebruiken zodat ik zeker weet dat het niet door de beweging komt nu vraag ik me af wat ik het beste kan fotograferen om het uit te testen alle tips zijn welkom .
                  test bij goed licht. Slecht licht geeft slecht contrast en slecht contrast geeft slechte scherpte. Ik zou zeggen zonlicht of flitslicht. Flitslicht heeft een bijkomend voordeel dat de 1/4000 sec dat de flits maar duurt alle beweging bevriest.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe test je een lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    Flitslicht heeft een bijkomend voordeel dat de 1/4000 sec dat de flits maar duurt alle beweging bevriest.
                    op voorwaarde dat er niets anders dan flitslicht is, in de pikdonkere
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe test je een lens?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      Als je zelf niet kan zien of een lens nu scherp genoeg is of niet, maakt het dan uit hoe scherp ze is?
                      Dat maakt veel uit want ik ben een beginner en met een goedkopere lens heb ik wel goede scherpe foto's en met mijn ene nieuwe lens ook dus ofwel is de lens niet goed en anders maak ik fouten en dat wil ik weten voordat ik terug ga naar de winkel ik ben op dit forum lid geworden om bij te leren dus als ik vragen heb stel ik ze gewoon
                      Als ik hier foto's post en de mensen zeggen dat ze niet scherp zijn wil ik eraan werken om wel scherpe foto's te bekomen en vroeger had ik een vaste pc en daar zag ik meteen hoe de foto's waren maar met een laptop is dat voor mij anders dus alles is nieuw de lenzen en de laptop dus ik heb nog veel bij te leren neem nu het bewerken van foto's dat is ook niet gemakkelijk op een laptop dat merk ik de laatste maand ook en mijn moto is al doende leert men .
                      Last edited by maudy; 3 augustus 2011, 10:46.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe test je een lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door maudy Bekijk bericht
                        Dat maakt veel uit want ik ben een beginner en met een goedkopere lens heb ik wel goede scherpe foto's en met mijn ene nieuwe lens ook dus ofwel is de lens niet goed en anders maak ik fouten en dat wil ik weten voordat ik terug ga naar de winkel ik ben op dit forum lid geworden om bij te leren dus als ik vragen heb stel ik ze gewoon
                        Dus je heb met beide lenzen scherpe foto's? En daaruit leid je af dat je ofwel een fout maakt, ofwel er iets scheelt met de lens? Zeer vreemd, want je kan met een lens van 100 euro heus even scherpe foto's maken als met ééntje van 1500 euro. Het prijsverschil zit hem niet alleen in scherpteverschil maar ook in lichtsterkte, bouwkwaliteit en type AF.
                        Scherpte kan verder ook nog afhangen van nabewerking, camera-instellingen, beschikbaar licht.....

                        Oorspronkelijk geplaatst door maudy Bekijk bericht
                        Als ik hier foto's post en de mensen zeggen dat ze niet scherp zijn wil ik eraan werken om wel scherpe foto's te bekomen
                        Als je foto's die je hier post niet scherp genoeg zijn, is er 99% kans dat het ligt aan de nabewerking want op 900 pixels kan je onmogelijk zeggen of een lens scherp genoeg is.

                        Oorspronkelijk geplaatst door maudy Bekijk bericht
                        en vroeger had ik een vaste pc en daar zag ik meteen hoe de foto's waren maar met een laptop is dat voor mij anders dus alles is nieuw de lenzen en de laptop dus ik heb nog veel bij te leren neem nu het bewerken van foto's dat is ook niet gemakkelijk op een laptop dat merk ik de laatste maand ook en mijn moto is al doende leert men .
                        Extern scherm + toetsenbord en voor 200 euro voelt het weer alsof je aan een vaste pc werkt


                        ps, ik ben absoluut geen taalpurist maar als je nu eens leestekens zou gebruiken, dan zouden je berichten zoveel makkelijker en aangenamer lezen
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe test je een lens?

                          Ik heb met mijn lens van 109 euro wel scherpe foto's en met mijne 70 -200 ook
                          En met mijn lens 17 -55 van 960 euro niet vandaar dat ik deze wil testen .
                          En het verschil zie je inderdaad heel goed na het verkleinen van de foto's .
                          Extern scherm + toetsenbord kan je dat gewoon op een laptop aansluiten ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe test je een lens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door maudy Bekijk bericht
                            En het verschil zie je inderdaad heel goed na het verkleinen van de foto's .
                            Scherpte beoordeel je op volle resolutie op 100% of op een afdruk (liefst op een afdruk). In elk ander geval beoordeel je hoe je grafische kaart en monitor samen proberen het beeld weer te geven.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe test je een lens?

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              Scherpte beoordeel je op volle resolutie op 100% of op een afdruk (liefst op een afdruk). In elk ander geval beoordeel je hoe je grafische kaart en monitor samen proberen het beeld weer te geven.
                              Maar dit geldt dan ook voor alle lenzen hetzelfde...
                              Fotografie is leren kijken.
                              http://johanluyckx.weebly.com

                              Comment

                              Working...
                              X